Průkopníci digitalizace v Česku? Finanční instituce a veřejná správa
Průzkum se zaměřil na všechny typy firem podle velikosti: od malých do 50 zaměstnanců, přes střední s 50 až 250 zaměstnanci až po velké firmy a korporace s více než 250 zaměstnanci. Obsáhl víc než desítku oborů, konkrétně pak automobilový průmysl, stavebnictví, dopravu, zemědělství a rybolov, obchod, gastronomii, finančnictví, kulturu, zdravotnictví, vzdělávací instituce, služby a veřejnou správu.
Víc než polovina firem ve finančnictví a úřadů veřejné správy podle výsledků průzkumu používá systém elektronického oběhu dokumentů. Ve finančnictví je to 58,3 % firem a u veřejné správy 54,4 % úřadů. Plně elektronicky řeší oběh dokumentů i polovina (50 %) kulturních institucí. Na opačném konci žebříčku skončily gastronomické provozy, jež vykazují digitalizaci oběhu dokumentů jen v 28,1 % případů, a vzdělávací instituce, u nichž tak činí 28,6 % subjektů.
Digitalizace firmám usnadňuje práci
„Obecně se dá říct, že ve finančnictví a veřejné správě se digitalizuje nejvíce. Firmy a instituce v těchto oborech také nejčastěji používají elektronický podpis, a to téměř shodně v 54 % případů. U všech další oborů to je výrazně míň, například v automobilovém průmyslu elektronicky podepisuje jen 18,6 % firem a ve stavebním 19,4 %,“ upozornil Michal Vejvoda, business development společnosti Software602. Takřka tři čtvrtiny firem ve finančnictví (72,9 %) a na úřadech veřejné správy (72,8 %) také umějí zpětně elektronicky vyhledat, kdo, co a kdy interně schválil. V zemědělství to je jen třetina (34,1 %).
Zajímavý boom zažívá identifikace uživatelů prostřednictvím BankID. Mezi firmami jde o nejčastější způsob identifikace na internetu. Nejvíc ho používají kulturní instituce (50 %) a služby (40,1 %), nemíň pak organizace v zemědělství (15,4 %), u nichž naopak vede MojeID (34,6 %).
„Digitalizací interních procesů můžou firmy a instituce významně ušetřit čas i peníze. Ať už jde o možnost vynaložit čas na jinou práci, nebo úspory za spotřebovaný papír, tisk, prostory na archivaci fyzických dokumentů nebo o prostý fakt, že při elektronickém oběhu a schvalování dokumentů uživatelé nemusejí být fyzicky přítomní v kanceláři a můžou na nich pracovat odkudkoli,“ konstatoval Michal Vejvoda ze Software602.
Průzkum, kterého se zúčastnilo 1 050 respondentů, pro Software602 provedla agentura Ipsos.