Prodej pracovních stanic vloni klesl o téměř 9 %. Letos se očekává oživení
Po většinu roku 2023 byl trh s pracovními stanicemi sužován jak nepříjemnostmi na straně zákazníků (např. kvůli omezováním rozpočtů) tak dodavatelů (kvůli problémům se zásobami a dostupností produktů).
Pandemie COVIDu-19 sice zpočátku pomohla dočasně zvýšit poptávku, která vyvrcholila rekordním objemem prodeje 7,6 milionu kusů v roce 2022, následně však v průběhu první poloviny roku 2023 došlo k prudkému ochlazení zájmu a nahromadění skladových zásob.
Ve druhé polovině roku se začala situace stabilizovat, protože se opět o něco zvýšila hlavně poptávka po mobilních pracovních stanicích i cenově dostupných desktopových variantách. Přesto se dodávky v roce 2023 meziročně snížily o 8,8 %, což představuje druhý nejhorší procentuální pokles od roku 2008, kdy IDC začala tento trh sledovat.
„Rok 2023 byl bezpochyby v mnoha ohledech náročný, ale na jeho konci jsme se dočkali určitých pozitivních zpráv a očekávání, že se situace do budoucna zlepší,“ uvedl Jay Chou, manažer výzkumu v IDC. „Zaprvé, trh je stále větší než v době před pandemií a je stabilnější než celkový trh s osobními počítači. Navíc očekáváme, že od druhé poloviny roku 2024 se projeví několik faktorů. Vzhledem k tomu, že koncem roku 2025 vyprší podpora systému Windows 10, dá se předpokládat, že podniky urychlí přechod na systém Windows 11, který by měl probíhat až do příštího roku. V tomto časovém horizontu také očekáváme uvedení nových CPU a GPU. Projevit by se měla také pokračující adopce umělé inteligence a rostoucí množství jejího využít v mnoha odvětvích.“
Prvenství mezi výrobci si se značnou jistotou udržela společnost Dell. Přestože se objem dodávek společnosti Dell ve 4. čtvrtletí roku 2023 oproti předchozímu roku mírně snížil, z celoročního hlediska si společnost držela velmi stabilní výkonnost. Na druhém místě se nacházela společnost HP Inc., ačkoli po většinu času vykazovala horšími výsledky než trh. Růst prodeje ve 4. čtvrtletí jí však pomohl. Společnost Lenovo, která se umístila na třetím místě, zaznamenala ve 4. čtvrtletí roku 2023 více než 11% růst, ale stále ji poněkud brzdilo pokračující oslabení čínského trhu.