Přesný plán na digitální transformaci má 41 % českých firem
Celkem 14 % českých firem uvedlo, že digitální transformace již má na jejich podnikání prokazatelně pozitivní vliv. Navíc dalších 31 % společností sice digitální agendu zavedlo, nicméně zvýšení obratu a zisku teprve očekávají. Žádný konkrétní harmonogram související s digitální transformací přitom nemá 13 % dotázaných organizací.
Digitalizaci táhne IT
Při zkoumání, kdo je hlavním motorem digitalizace, průzkum ukázal, že v 71 % společností jde o IT manažery. Nejvyššímu vedení přisoudil vůdčí pozici v oblasti digitalizace každý druhý dotázaný (46 %) a shodný počet respondentů uvedl, že jde o záležitost odborných skupin, do kterých patří zástupci všech oborů. Provozní oddělení za hnací sílu v oblasti digitální transformace považuje pouze každý třetí dotázaný.
Překážky digitální transformace
V odpovědích na otázku ohledně bariér digitálních projektů se odráží poměrně slabá podpora ze strany nejvyššího vedení. Každý druhý účastník průzkumu je přesvědčený o tom, že nejvyšší vedení nevěnuje digitální transformaci náležitou pozornost. Nedostatečné zkušenosti zaměstnanců se zaváděním digitálních technologií mimo jejich primární oddělení považuje za příčinu zpomalování při zavádění potřebných procesů 42 % respondentů. Mezery v technickém vzdělávání a další odborné přípravě považuje za důležitou překážku digitální transformace 20 % dotázaných.
„Nestačí pouze převést všechna data do digitální podoby. Cílem digitální transformace by mělo být nabídnout takový obchodní model, aby mohly firmy nabízet skutečnou přidanou hodnotu díky digitalizaci. Digitalizace rozšiřuje možnosti, jak kontaktovat zákazníka, mít informace pro rozhodování a zlepšovat tak služby. Pokud si to tradiční společnosti neuvědomí, mohou je převálcovat start-upy se svými novými obchodními modely,“ uvedl Bedřich Luft, generální ředitel české pobočky DXC Technology.
Změnu trhu očekává 91 % firem
Podle 28 % společností se v důsledku digitalizace konkurence změnila ve prospěch nových společností a 35 % společností si myslí, že v důsledku digitalizace posílila konkurence, ale konkurenční prostředí se téměř nezměnilo. Změny v konkurenci v blízké budoucnosti očekává 9 % společností, změny ve vzdálenější budoucnosti (3-5 let) předpokládá 17 % firem.
Digitální transformace vyžaduje nové obchodní modely
Plán své digitální agendy začalo v ČR již naplňovat 45 % dotázaných společností. O tom, že digitální agenda již přináší pozitivní dopad na obrat a zisky je nyní přesvědčeno 45 % dotázaných firem. Žádné konkrétní plány ohledně digitální agendy v tuto chvíli nemá 13 % společností.
Závěr
Z doporučení společnosti DXC Technology vyplývá, že nestačí pouze převést všechna data do digitální podoby. Cílem digitální transformace by mělo být nabídnout takový obchodní model, aby firmy mohly díky digitalizaci nabízet skutečnou přidanou hodnotu.
Digitální transformace musí být chápána jako hlavní priorita u nejvyššího vedení, protože pouze tato úroveň managementu může rozhodnout o investicích do digitalizace a přinést tak přidanou hodnotu do obchodního modelu.