Povinná registrace dronů se dotkne většiny uživatelů. Na co si dát pozor?
Český startup Dronetag, který vyvinul IoT zařízení pro bezpečný a efektivní provoz dronů, proto radí, jak se v nabídce e-shopů lépe orientovat. Spousta profesionálních dronů na trhu v současnosti není technicky vybavena pro chystaný provoz ve městech, u letišť nebo jiných omezených zón, je však možné je vybavit i dodatečně. Zařízení od Dronetagu lze umístit na jakýkoli dron, který tak může komunikovat s ostatními. Mobilní aplikace pak automaticky zajistí zprostředkování informací vyžadovaných úřady, lety jsou zároveň viditelné a veřejně přístupné, mohou si je tedy kdykoli zobrazit ostatní dronaři i další účastníci letového provozu.
„Na e-shopech lze najít širokou nabídku dronů: od hraček, kterých se registrace netýká, až po stroje za desetitisíce, vhodné například pro profesionální fotografy. Povinná registrace a složení online testu bude platit od 31. prosince 2020 pro všechny piloty vyjma těch, jejichž drony nemají kameru, nebo spadají do kategorie hraček a současně jejich vzletová hmotnost nepřesahuje hmotnost 250 gramů. Drony nově uvedené na trh budou muset být opatřeny identifikačním štítkem třídy, do níž náleží. Ty stávající budou v provozu v takzvaném přechodném období. Zákazník se tak bude muset při koupi zatím orientovat dle popisu dronu. Některé e-shopy rovněž nabízejí za příplatek školení a pomoc s registrací. Nové drony by měly novou legislativu splňovat již od výroby, ty starší budou potřebovat externí zařízení,“ upozornil CEO Dronetagu Lukáš Brchl.
Registrace je povinná od 31. prosince 2020. Piloti ji však mohou podstoupit již od 4. 12. na speciálním webu Úřadu pro civilní letectví. Při registraci by měli pamatovat na to, že nová evropská legislativa rozděluje provoz dronů do tří kategorií podle způsobu používání – otevřená (open), specifická (specified) a certifikovaná (certified). Tyto kategorie odráží míru rizika, která z létání s dronem vyplývá. Například létání v blízkosti letišť nebo mimo vizuální dosah patří do specifické kategorie. Naopak rekreační létání v otevřené krajině mimo vyhrazené zóny do výšky 120 metrů a v bezpečné vzdálenosti od nezúčastněných osob spadá do kategorie otevřené. Samotné drony jsou pak rozděleny podle technických parametrů a vybavenosti do šesti tříd (C0–C6). Detailní informace k nové legislativě lze získat z edukačního webu Létejte zodpovědně, který spustilo Řízení letového provozu ČR.
Provoz většiny běžně dostupných dronů padá do otevřené kategorie
Na e-shopech lze najít drony – hračky, jejichž majitelů se povinnost registrace a absolvování online testu netýká. Jejich cena začíná v řádu několika stokorun, jejich vzletová hmotnost je nižší než 250 g a rychlost nepřesahuje 19 m/s. Jsou to zkrátka taková zařízení, která se vejdou do ruky. Samozřejmě od nich nelze očekávat nic jiného, než že vydrží pár minut ve vzduchu, a jejich provoz je určen zejména pro zábavu. Základní parametry by měl uvádět jak prodejce, tak výrobce.
Na co si dát pozor?
U střední třídy dronů, jejichž cena se pohybuje v řádu tisíců korun, by měl být zákazník již obezřetnější – zajímat by se měl o rozměry, maximální rychlost i vzletovou hmotnost. Kvalitnější drony mívají celou řadu funkcí, například „follow-me“ režim, kdy dron automaticky začne sledovat vybraný objekt. Ten je u kategorií C0 a C1 omezený na vzdálenost do 50 metrů. Dále pak musí mít drony od kategorie C1 takzvaný failsafe systém, který je chrání před přílišným oddálením od pilota, a tedy před ztrátou signálu.
Dronetag vyvinul krabičku s aplikací, která se postará o bezpečný provoz dronů
Dronetag vyvinul své IoT zařízení pro profesionální piloty, kterým chce umožnit létat se současnými drony, jež nejsou dostatečně technicky vybaveny. Jde o malou krabičku, která se na dron připevní průmyslovým suchým zipem. Velikostí odpovídá zhruba krabičce od sirek a váží 30 gramů. Zajišťuje viditelnost dronu pro ostatní účastníky letového provozu až po dobu osmi hodin. Zařízení získává polohu dronu z družic. Tu, společně s identifikací dronu, odesílá v reálném čase do centrálního systému skrze mobilní síť, případně všem v okolí za pomoci Bluetooth. Zařízení je napájené vlastní baterií, případně může být napojeno na baterii dronu.
„Nová legislativa reaguje na houstnoucí provoz ve vzdušném prostoru, do něhož stále častěji zasahují i rekreační uživatelé. Drony nejsou v současnosti vybaveny pro vzájemnou koordinaci ve vzdušném prostoru, což se od nového roku změní. Předejde se tak incidentům, jako je například zastavení provozu na letišti. Díky našemu zařízení nejenže se nesrazí mezi sebou, ale nebudou překážet ani ostatní letecké dopravě. Zároveň jsme vytvořili aplikaci, která pomáhá s dodržováním nových pravidel EU. Drony je tak možné sledovat v reálném čase na leteckých mapách společně i s letadly a dalšími účastníky letového provozu. Piloti je tak mohou využívat zodpovědně v souladu s předpisy,“ dodal Lukáš Brchl.
Nová evropská legislativa ve zkratce:
Výrobci či distributoři dronů z třetích zemí budou nově muset označit drony nově uvedené na evropský trh identifikačním štítkem podle třídy (C0–C6), do které spadá. Základní třída C0 bude obsahovat drony s maximální vzletovou hmotností do 250 gramů a rychlostí do 19 m/s. Pro všechny třídy vyjma C0 a C4 bude povinná identifikace dronů během letu a systém informující pilota o zakázaných zónách pro létání (tzv. E-identifikace a geoawerness).
Lety s drony se dále dělí do tří kategorií: otevřená (open), specifická (specified) a certifikovaná (certified). Do první jmenované spadá většina rekreačních uživatelů a jejich letů. Do specifické kategorie spadá provoz, který se svými parametry nevejde do otevřené kategorie, což se týká zejména profesionálního využití. Certifikovaná kategorie se týká zejména letů, které se nevejdou velikostí či hmotností do předchozí kategorie, případně slouží k přepravě nebezpečného nákladu či osob. Cílem je sjednotit pravidla pro celou Evropskou unii a zároveň do budoucna rozšířit možnosti využití dronů v různých odvětvích.