Obrat českých e-shopů letos dosáhne 67 miliard

14. 10. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Útraty Čechů na internetu v letošním roce opět stoupají. Odhadovaný obrat internetových obchodů vzroste meziročně o více než 16 % a dosáhne hranice 67 miliard. I nadále je nejoblíbenějším sortimentem na internetu elektronika, významně však mezi zákazníky posílil zájem o kategorie kosmetika nebo oblečení a móda.

Nedílnou součástí e-commerce trhu se stal také segment mobilních nákupů - přístupy z mobilních zařízení tvoří už více než pětinu celkové návštěvnosti.

Internetový prodej stále roste

Internet opět o něco více ukrojil svůj podíl na celkovém obratu maloobchodu. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí už téměř sedmi procenty. „Odhadovaný obrat internetových obchodů v letošním roce vzroste zhruba o 16 procent. Očekáváme, že překročí hranici 67 miliard,“ řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Dlouhodobě nejoblíbenějším sortimentem na internetu je elektronika, jejíž podíl tvoří téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku neroste. Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou například Kosmetika a zdraví (29 %), Oblečení a móda (15 %), novinkou je také stále častější nákup potravin online.

Údaje Heureky také potvrdily zpomalování tempa růstu počtu e-shopů. „Aktuální počet e-shopů na českém trhu je 37 200. Trendem se stává především posilování pozic silných hráčů a malých specializovaných e-shopů,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Mobilní nákupy jsou současnost, ale především budoucnost

Více než dvojnásobný nárůst zaznamenala meziročně mobilní návštěvnost. „Aktuálně už přístupy z mobilních zařízení tvoří více než pětinu celkové návštěvnosti,“ řekl Tomáš Braverman. Častou bariérou pro kompletní dokončení nákupu na mobilním zařízení je nepřehledné zobrazování stránek, špatné zobrazování nabídky a také obecná nedůvěra v mobilní platby. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.

Kvalitnější e-shopy, spokojenější zákazníci

Kvalita e-shopů roste. Dokazuje to rostoucí spokojenost českých zákazníků s e-shopy. „Ačkoliv nejde o dramatické zvýšení, vzrostlo průměrné hodnocení služeb e-shopů v programu Ověřeno zákazníky na 96,6 %. Znamená to, že nákup v daném e-shopu by doporučilo přes 96 % zákazníků, kteří v něm nakoupili,“ vysvětlil Tomáš Braverman. V průměru jsou zákazníci nejvíce spokojeni s úrovní komunikace e-shopů, naopak největší rezervy mají obchody v přehlednosti a uspořádání.

Před nákupem se Češi naučili pročíst si recenze a hodnocení ostatních uživatelů, a na jejich základě si vybrat důvěryhodný e-shop. Stále častěji však po nákupu aktivně recenze sami píší. „Na Heurece už je ohodnocen téměř každý třetí nákup, a jen za první pololetí udělili zákazníci přes dva miliony hodnocení a recenzí,“ doplnil Tomáš Braverman. Kromě recenzí obchodů mohou zákazníci na Heurece přidávat také recenze k více než 10 miliónům produktů, které jsou aktuálně v katalogu Heureky k nalezení, což je nejvíce na českém internetu.

Sbohem, dobírko!

Stejně jako vloni, také letos byla mezi zákazníky nejrozšířenější platba dobírkou, kterou využívalo téměř 40 % zákazníků. Její obliba však dlouhodobě klesá, jen od loňska klesla o 14 %. Zájem naopak roste o platby v místě osobního odběru, které využívá už téměř třetina zákazníků. „Za tímto trendem stojí mimo jiné i masivní nárůst počtu kamenných výdejen e-shopů a dalších odběrných míst. Navíc zboží, které nakoupili online, mají zákazníci pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Tento způsob nákupu je velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je Čechům blízké,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Varianta osobního odběru je také často volena především z důvodu ceny, bývá to nejlevnější typ dopravy. „Doprava zdarma je pro zákazníky zajímavou nabídkou, a proto se i letos Heureka rozhodla pořádat Den dopravy zdarma. Vloni při něm zákazníci utratili za jediný den více než 180 miliónů korun,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Štítky: 

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více