Obliba výdejních míst roste, doručování domů je na ústupu

27. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Sítě nezávislých výdejen balíků se rok od roku těší větší oblibě. Téměř polovina Čechů (46 %) si nechává posílat balíčky právě tam. Naopak zájem o doručování na domů klesá (meziročně až o 12 %). Jako hlavní důvod využívání výdejních míst lidé uvádějí, že se nemusí časově vázat na kurýra (51 %), ušetří na přepravném (25 %) a je to pro ně pohodlnější (19 %).

Podle každoročního průzkumu balíkového přepravce GLS téměř polovina respondentů (46 %) využívá pro doručování svých balíčků síť výdejních míst. Oblíbené jsou také kamenné výdejny online obchodů, které občas volí více než třetina lidí (39 %), nebo balíkomaty (30 %). Trend práce z domova pomalu oslabuje a pro lidi docházející několik dnů v týdnu do kanceláře je mnohem pohodlnější vyzvednout si svoji zásilku ve výdejním místě poblíž svého bydliště či na obvyklé každodenní cestě z práce. Z průzkumu nám vyplynulo, že oproti předcovidovému období je zájem o výdejní místa 1,5násobně vyšší. A tento trend potvrzují i naše interní data,“uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. Z průzkumu rovněž vyplývá, že si výdejní místa oblíbili také starší lidé. Ve srovnání s rokem 2020 jich výdejní místa využívá dvojnásobně více.

Zájem o doručování na domácí adresu klesl o čtvrtinu

Se stoupající oblibou výdejních míst úměrně klesá zájem o doručování na domácí adresu, které ještě v roce 2016 využívali téměř všichni respondenti (94 %), zatímco dnes je to o více než čtvrtinu méně (68 %). „Pokud kurýr nezastihne příjemce doma, téměř v polovině případů lidé zvolí uložení zásilky do výdejního místa a balík si vyzvednou ještě týž den. Doručení na domácí adresu se tak často stává službou pro příjemce z odlehlejších oblastí, vázané na pobyt na dané adrese, nebo výhodnou pro těžší balíky,“ vysvětlil Včela.

Výběr dopravce určuje i možnost výdejních a podacích míst

K nejdůležitějším kritériím balíkové přepravy patří již tradičně kvalita, spolehlivost a také cena služby. Jako zcela zásadní se po zkušenostech mnoha příjemců jeví schopnost daného dopravce zásilku dopravit výhradně do sjednaného výdejního místa a v případě jakýchkoliv nepředvídatelných okolností vyřešit situaci rychle a dle pokynů příjemce. „Opět se nám potvrzuje, jak rychle a silně roste využívání výdejních míst a zvyšuje se poptávka po vysoké kvalitě služby známé z dosavadního doručení na adresu,“ uzavřel Včela.

Údaje vyplývají z průzkumu provedeného pomocí aplikace Instant Research pro společnost GLS.

Podobné články

E-commerce v roce 2025: Trendy, které rozhodnou o úspěchu

30. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Brilo)
E-commerce vstupuje do nové éry, která redefinuje způsob, jakým lidé nakupují a firmy prodávají. Rok 2025 se ponese ve znamení inovací, personalizace a technologických pokroků. Pro české obchodníky to znamená nejen příležitosti, ale i výzvy. Čtěte více

Trendy v e-commerce: AI, rozvoj online to offline řešení, online tržiště a důraz na loajalitu

16. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Twisto)
Rok 2025 přinese do světa e-commerce změny poháněné technologiemi, které zásadně promění zážitek z nakupování. Mezi největší trendy a vlivy, kterým budou obchodníci čelit, patří podle společnosti Twisto například personalizace za pomoci AI, stírání hranic mezi online a offline světem, rozšiřování odložených plateb, rozvoj Open Bankingu, nebo zvyšování podílů online tržišť. Čtěte více

eCommerce Insider: Česká e-commerce loni vzrostla o pět procent. Co ji čeká letos?

13. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o pět procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Nejvýraznějšího růstu se vloni dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Čtěte více

Češi utráceli. Tuzemská e-commerce v roce 2024 opět rostla

10. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká e-commerce má za sebou úspěšný rok 2024. V porovnání s tím předchozím vyrostly obraty o pět procent a e-shopy tak mohou být spokojené. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) lze očekávat obdobný pozitivní vývoj také letos. Čtěte více