Jen 29 % IT zaměstnanců chce „rozhodně“ zůstat u současného zaměstnavatele

15. 3. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle průzkumu společnosti Gartner mají IT pracovníci častěji sklon k odchodu ze svého stávajícího zaměstnání než zaměstnanci v jiných funkcích. Jejich úmysl zůstat v současné práci je o víc než deset procentních bodů nižší než u zaměstnanců mimo IT a zároveň nejnižší ze všech podnikových funkcí.

„Jakkoliv je udržení talentů problémem, který řeší celá podniková exekutiva, CIO a IT ředitelé jsou takříkajíc v epicentru a ohrožena je obrovská část jejich pracovní síly,“ řekl Graham Waller, viceprezident a analytik Gartneru. „Zaznamenali jsme IT organizace, které například po zavedení pravidla návratu do kanceláře zaznamenaly masový odliv zaměstnanců a musely zařadit zpátečku. CIO a IT ředitelé by proto měli podporovat a obhajovat větší míru flexibility pracovního režimu, než jaký může panovat v jiných částech podniku, neboť u IT zaměstnanců je vyšší pravděpodobnost, že odejdou, je po nich větší poptávka na trhu a zároveň zvládají práci na dálku lépe než většina ostatních zaměstnanců.“

V celosvětovém měřítku chce u svého současného zaměstnavatele rozhodně zůstat jen 29,1 % IT pracovníků – tento podíl je pak ještě výrazně nižší v Asii (19,6 %), Austrálii a na Novém Zélandu (23,6 %). V Evropě, která si z hlediska udržení IT zaměstnanců vede nejlépe, chtějí u současného zaměstnavatele rozhodně zůstat pouze čtyři z deseti pracovníků (38,8 %).

Pravděpodobnost udržení IT talentů se liší podle věkových skupin a regionů. Například IT pracovníci ve věku do 30 let uvádějí dvaapůlkrát menší pravděpodobnost, že zůstanou, než pracovníci starší 50 let. Pouze 19,9 % IT pracovníků ve věku 18 až 29 let uvádí vysokou pravděpodobnost, že zůstanou, ve srovnání se 48,1 % pracovníků ve věku 50 až 70 let. Údaje zároveň ukazují, že flexibilnější pracovní politika zaměřená na potřeby zaměstnanců (tzv. human-centric) může snížit úbytek pracovníků a zvýšit jejich výkonnost. V průzkumu společnosti Gartner z roku 2021, kterého se zúčastnilo 3 000 zaměstnanců z různých odvětví, funkcí a zeměpisných oblastí, 65 % IT zaměstnanců uvedlo, že to, zda mohou pracovat flexibilně, ovlivní jejich rozhodnutí zůstat.

Analytici Gartneru zároveň doporučují, aby CIO a IT ředitelé využívali přístup založený na datech s cílem identifikovat ty pracovníky, u nichž je nejvyšší riziko odchodu a zároveň jsou pro organizaci nejcennější – a přizpůsobili zásady hybridní práce tak, aby udrželi především ty angažované a vysoce výkonné.

Pracovní model zaměřený na lidské potřeby (human-centric workforce model) může zlepšit situaci v oblasti udržení či oslovení talentů i obchodní výsledky. Gartner doporučuje CIO a IT lídrům, aby přehodnotili přežité představy o práci, jež mohou být zbytečně omezující, zejména:

  • Pracovní dobu – podniky, které si chtějí udržet náskok, dávají lidem a týmům možnost rozhodovat o tom, kdy budou nejvýkonnější a zavádějí nové typy pracovních rozvrhů, včetně čtyřdenního pracovního týdne.
  • Kancelářský centralismus – pandemie zbořila mýtus, že zaměstnanci mohou odvádět kvalitní práci pouze v kanceláři pod přímým dohledem nadřízených. Většina organizací dnes zavádí či ladí hybridní režim práce respektující, že zaměstnanci mohou být plně produktivní na dálku, zejména u znalostní práce vyžadující vysokou míru soustředění, zatímco kancelář je vhodná pro jiné druhy činností vyžadujících vysokou míru lidské interakce a spolupráce.
  • Schůzky, jednání a porady – kultura porad a schůzek se zrodila v 50. letech, v samotných počátcích znalostní ekonomiky, kdy byla fyzická schůzka v podstatě jedinou možností, jak dojít k rozhodnutí. Dnešní asynchronní a synchronní nástroje umožňují odlišné postupy – distribuované rozhodování, spolupráci a kreativitu na dálku.

„CIO, kteří si osvojí pracovní model zaměřený na lidské potřeby, budou úspěšnější při náboru i retenci oproti těm, kteří se vrátí k pracovním paradigmatům z průmyslové éry,“ uzavřel Graham Waller.

Průzkum globálního trhu práce provedený společností Gartner oslovil během 4. čtvrtletí 2021 víc než 18 000 zaměstnanců ve 40 zemích, včetně 1 755 zaměstnanců v IT funkcích. Výše uvedené údaje odrážejí podmínky na trhu v daném čtvrtletí. O hlavních prioritách pro CIO v roce 2022 se dozvíte v bezplatně dostupné publikaci 2022 Leadership Vision for Chief Information Officers.

Štítky: 

Podobné články

Práce v IT v roce 2025: AI, kybernetická bezpečnost a vysoké platy

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: smitio)
V roce 2025 odborníci očekávají v oblasti informačních technologií významné změny. Svět jedniček a nul ovládne umělá inteligence a automatizace. Firmy do zavádění nových technologií investují miliardy. Čtěte více

Najmout IT zaměstnance na dálku může být rizikové

26. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Thein Security)
Nedávný kybernetický útok upozornil na rostoucí hrozbu infiltrace severokorejských agentů do západních společností, kteří se vydávají za IT pracovníky na dálku. Jakkoliv to není případ z Česka, obezřetnost je třeba i v našem prostředí. Ostatně také do bezpečnostního dohledového centra SOC Thein Security se pravidelně hlásí lidé za zahraničí a opatrnost je v tomto případě na prvním místě. Čtěte více

Zaměstnancům chybí znalosti technologií. Problém se s pokračující digitalizací prohlubuje

1. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ABSL)
S pokračující digitalizací a adopcí moderních technologií čelí firmy rostoucímu nedostatku zaměstnanců s potřebnými technickými a analytickými znalostmi a dovednostmi. Podle nedávného průzkumu tento problém trápí 63 % firem z oboru IT a podnikových služeb. Nedostatečné vzdělávání v oborech STEM proto 9 z 10 firem nahrazuje interními programy a školeními. Čtěte více

Nového „ajťáka“ nenajde 28 % firem ani za rok

29. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Průzkum společnosti Zebra systems odhalil, že jen 20 % dotázaných partnerů a zákazníků dokáže najít nového IT specialistu s požadovanými dovednostmi do tří měsíců. Déle než rok to trvá 28 % dotázaných. Stále více organizací proto hledá zajištění své kybernetické bezpečnosti u externích dodavatelů a poskytovatelů řízených služeb (MSP). Čtěte více