Jak vnímají Češi esport?

12. 8. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nielsen Admosphere )
Pro třetinu Čechů aktivních online je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu. U mladých dokonce pro více než polovinu z nich. Konkurentem tradičních sportů ale podle respondentů v budoucnosti nebude.

Esport (jinak také elektronický sport či progaming) jakožto soutěžní utkání v počítačových hrách se v poslední době těší čím dál větší pozornosti. Jak moc ale Čechy skutečně zajímá?

Z nedávného výzkumu vyplynulo, že soutěžní hraní videoher v současné době sleduje 19 % české online populace. Nepřekvapivě ho častěji sledují mladí respondenti (35 % ve věku 15–34 let) a muži (27 %). U nich jsou nejsledovanějšími žánry sportovní hry a střílečky a i díky tomu jsou tyto dva typy her také na prvních dvou místech žebříčku celkově nejsledovanějších: esport obsah se sportovní tematikou (např. hry jako FIFA, NHL nebo NBA) sleduje přibližně 9 % populace, u stříleček je to 8 %.

Jak již vyplývá z přechozích dat, většina žánrů esportu má silnější publikum mezi nejmladšími respondenty. I proto je překvapením, že u esportových klání s tematikou Karetní a stolní hry se častěji objevují i starší diváci a je to jediný žánr, v jehož sledovanosti nedominuje nejmladší generace. Rozdíly mezi věkovými skupinami se u karetních a stolních her spíše stírají a u diváků nad 55 let jde navíc o žánr, který sledují o poznání častěji než jiné – zmiňovali ho v 6 % případů, zatímco jiné typy herních klání sledují maximálně okolo 2 % respondentů v této kategorii.

Má esport podle Čechů potenciál?

Pro značnou část české online populace je esport odvětvím s velkým potenciálem růstu – z hlediska popularity a finančního obratu. Shodne se na tom (odpověděl určitě ano nebo spíše ano) zhruba každý třetí Čech aktivní online. A i když u věkové skupiny 55 a více let je to jen přibližně každý desátý, ve věkové skupině 15–34 let esportu věří celých 57 % dotázaných.

Naopak mnohem méně respondentů souhlasí s tvrzením, že by v budoucnu esportové hry se sportovní tematikou mohly ve sledovanosti konkurovat „tradičním“ sportovním přenosům – je jich 9 %. Že tyto hry budou sledovanější než tradiční sportovní přenosy, si myslí dokonce 7 % lidí.

Největší podíl respondentů, který s předchozími dvěma tvrzeními souhlasí, je opět ve věkové skupině 15–34 let: celkem 18 % se domnívá, že sportovní esport přenosy budou tradičním konkurovat a dalších 14 % uvedlo, že podle nich budou sledovanější než tradiční sport.

„Výzkum potvrdil, že esport je fenoménem rozšiřujícím se i mimo nejmladší věkovou vrstvu internetové populace. Například žánr Karetní a stolní hry může být zajímavým místem, kde začít oslovovat starší věkovou skupinu, která je jinak na internetu, tedy aspoň mimo komunikátory a sociální sítě, těžko dosažitelná,“ uvedl Martin Chalupník, Client Business Partner v Nielsen Admosphere.

Výzkum provedla společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.

Štítky: 

Podobné články

Herní MČR nabídne e-sportové mistrovství, hudební show i Kingdom Come Deliverance II

6. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: PLAYzone)
Již tento měsíc se uskuteční herní festival MČR, největší esportová a gamingová akce v Česku a na Slovensku. Konat se bude od 22. do 24. listopadu v pavilonu P – největší a nejmodernější hale na BVV Brněnském výstavišti. Návštěvníci se dočkají několika esportových turnajů, včetně Tipsport MČR CS, Samsung MČSR v mobilních hrách a MČR FC powered by Hyundai. Čtěte více

AGON by AOC: monitor AGON PRO AG346UCD

2. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: AOC)
Značka AGON by AOC uvedla na trh špičkový zakřivený herní monitor AGON PRO AG346UCD s úhlopříčkou 34". Novinka přináší panel QD-OLED, obnovovací frekvencí 175 Hz a rozlišení UWQHD (3 440 × 1 440) a stanovuje nový standard pro hraní her v žánrech, jako jsou RPG, příběhové tituly nebo závodní či letecké simulátory. Neztratí se však ani u akčních titulů. Čtěte více

LORGAR na konferenci „Ready to Play“ představil nová řešení pro hráče

8. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a LORGAR)
Značka LORGAR, za kterou stojí distribuční společnost ASBIS, rozšířila svou působnost na trzích v regionu EMEA. LORGAR se na trhu profiluje jako dodavatel funkčních řešení jak pro herní fanoušky, tak pro pokročilé hráče. Portfolio výrobce se dělí na tři hlavní oblasti (gaming, streaming a nově i sim racing), ve kterých se dále větví do různých cenových kategorií. Čtěte více

Profesionální herní headset Alienware Pro vznikal ve spolupráci s týmem Liquid

4. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell Technologies)
Headset Alienware Pro esportovní třídy navazuje na úspěch nedávno představené myši a klávesnice stejné řady. Novinka vznikla s ohledem na vysoké požadavky esportu ve spolupráci s více než stovkou elitních esportovců a streamerů. Mezi klíčové benefity patří kvalitní zvuk, pohodlné provedení, kvalitní mikrofony s potlačením okolních ruchů, dlouhá výdrž baterie nebo široká konektivita. Čtěte více