Herní monitory v roce 2024 očima výrobců
Do ankety přispěly společnosti Acer (odpovídal produktový manažer Daniel Kronika), AOC a Philips (country manager CZ/SK v MMD František Koutník), HP Inc. (produktový manažer zodpovědný za herní produkty a periferie Matěj Chalupka), Lenovo (consumer 4P manager Jaroslav Král), Samsung (marketing specialist of display division Dominik Dlouhý) a ViewSonic (regional sales account manager Josef Švejda).
Rychlost, velikost a kvalita obrazu hrají prim
„Technologie herních monitorů se neustále vyvíjejí a jejich parametry se posouvají k vyšším a lepším hodnotám,“ připomněl Daniel Kronika z Aceru a dodal, že jako dva hlavní trendy aktuálně vnímá posun k vyšším obnovovacím frekvencím, a to i vysoko nad 200 Hz, a dále pak ultraširoké zakřivené modely (až 32 : 9), které umožňují plynulejší obraz a lepší zapojení do hry.
Matěj Chalupka z HP potvrdil, že současný trh herních monitorů je definován požadavky na rychlost, plynulost a kvalitu obrazu: „Hráči upřednostňují monitory s vysokou obnovovací frekvencí a níz kou dobou odezvy, což jim umožňuje rychle a přesně reagovat. Důležitou roli hraje i technologie HDR, která do dává obrazu vyšší dynamiku a hloub ku barev, čímž přibližuje herní svět realitě. Vysoké rozlišení (QHD, 4K) je také v kurzu, protože přináší jemnější detaily, lepší přehlednost a věrné vy kreslení grafiky. Uplatňují se i funkce jako FreeSync a G-Sync, které synchro nizují obnovovací frekvenci monitoru s grafickou kartou, což minimalizuje trhání obrazu.“ Dále Chalupka zdůraznil rostoucí důležitost funkcí schopných zpříjemnit celkové používání monitoru a minimalizovat únavu očí, kde pomáhá např. zdokonalení antireflexních úprav a optimalizace světelného jasu.
Zástupce Samsungu rovněž zdůraznil zejména růst zájmu o stále větší monitory: „Za první trend lze považovat rostoucí poptávku po středně velkých monitorech s úhlopříčkami nad 31,5". Standardní velikosti 24" a 27" jsou stále zásadním segmentem, převážně pro FPS/MOBA hráče, kteří touží spíše po rychlosti a plynulosti obrazu. Nelze opomenout ani trend rostoucí poptávky po širokoúhlých monitorech, konkrétně od 49" a více, které poskytují ten nejlepší vizuální zážitek u storytelling herních titulů kvůli rozšířenému prostoru. Zejména v kombinaci s technologiemi jako OLED/Mini LED nyní nelze sehnat lepší řešení.“
Čím se gamingové monitory nejvíce odlišují od klasické produkce
„Odlišných aspektů je hned několik, nicméně zákazníci rozlišují prakticky jen dvě věci, které vnímají jako důležité pro kategorii gamingových monitorů. Tou první je frekvence (obecně 144 Hz a více), druhou pak doba odezvy (1 ms a méně). Herní monitory však odlišuje od běžné produkce i vyšší barevný gamut, synchronizace s grafickou kartou (G-Sync, FreeSync) a spousta dalších detailů,“ uvedl Jaroslav Král ze společnosti Lenovo.
„Gamingové monitory se svojí podstatou odlišují od mainstreamu širokou škálou vlastností a funkcí. V první řadě jde o zobrazovací frekvenci, která zaručí vyšší plynulost obrazu. V druhé řadě se lze bavit o barevném spektru a kontrastu, který je u gamingu velice žádaný. S tím jsou spojené právě i poslední OLED / mini LED technologie, které se od klasického IPS/VA panelu odlišují sytostí barev a lepší prací s tmavými odstíny, které jsou jednou z limitací mainstreamové technologie,“ vyjmenoval Dlouhý ze Samsungu.
„Hlavním rozdílem je, že herní monitory jsou stavěné na rychlé akce a detaily, což běžné kancelářské nebo univerzální monitory nenabízejí. Herní modely mají vysokou obnovovací frekvenci a krátkou odezvu, která minimalizuje tzv. ghosting efekt, tedy rozmazání obrazu při rychlém pohybu. Díky tomu poskytují ostrý a plynulý obraz i při intenzivní akci. Dále jsou vybaveny technologiemi pro lepší synchronizaci obrazu s výkonem počítače, což je důležité, aby obraz nepůsobil trhaně ani při náročné grafice. Zároveň bývají herní monitory navržené s ohledem na delší a intenzivnější používání, proto nabízejí širší možnosti ergonomického nastavení – výšku, náklon, rotaci. Tyto monitory mají často vyšší jas a kvalitnější panely pro širší pozorovací úhly, což je důležité při hraní ve více lidech nebo v různě osvětlených prostorech,“ shrnul Chalupka z HP.
Kronika z Aceru pak připomněl, že zapomínat nesmíme ani na design: „Například monitory Acer Predator mají velmi agresivní, futuristický vzhled s ostře řezanými liniemi, ostrými hranami a výraznými detaily, které podtrhují jejich zaměření.“
Co nás čeká v budoucnu?
„Do budoucna můžeme očekávat další posuny v klíčových hodnotách, tj. rozlišení, obnovovací frekvence, barevná přesnost, velikost displejů a také vyšší rozšíření modelů se zkřiveným panelem. S postupným snižováním ceny technologie OLED očekáváme její větší rozšíření, a to pochopitelně v provedení QD-OLED,“ odhadl zástupce Aceru.
„Vývoj směřuje k ještě lepšímu barevnému zobrazení a dynamice, což zahrnuje rozvoj technologií jako OLED. Tato technologie nabízí vyšší kontrast a přesnější barvy, což hráčům přináší reálnější herní prostředí. Zakřivené a ultrawide modely přinášejí intenzivní zážitky, které klasický monitor nemůže nabídnout,“ přidal svůj názor Chalupka z HP a dodal, že v budoucnu můžeme očekávat i širší zavedení technologií jako eye-tracking, které umožní sledování pohybu očí hráče, což může zlepšit interakci se hrou a optimalizovat zobrazení na základě toho, kam se hráč dívá. Kromě hardwarového rozvoje se podle zástupce HP zlepšují i softwarové možnosti – hráči budou mít přístup k intuitivnějšímu nastavení monitoru podle typu her, což umožní vylepšit nejen grafiku, ale i celkovou kvalitu herního zážitku.
Josef Švejda z ViewSonicu se domnívá, že budoucnost herních monitorů směřuje k větší personalizaci a diverzifikaci. Výrobci budou stále více reflektovat různé herní styly a preference uživatelů. „Do popředí se dostanou také technologie jako OLED, mini LED podsvícení a širší podpora HDR standardů. Očekáváme také zlepšení ergonomie a uživatelsky přívětivých funkcí, které hráčům usnadní nastavení a přizpůsobení monitoru,“ dodal.
„Určitě se bude zvyšovat podíl prodaných OLED monitorů. Prodeje se zároveň přesouvají do větších rozlišení i úhlopříček (například QHD 27"). A zvyšovat se budou i obnovovací frekvence, kdy se standardem stane 240 Hz,“ uvedl František Koutník za značky AOC a Philips.
Podle reprezentanta Samsungu se budou gamingové monitory nadále vylepšovat ve svých vlastnostech a funkcích, obecně tedy půjde opět o vyšší rychlost a plynulost obrazu včetně škálování jeho rozlišení. „Již nyní jsou na trhu monitory s 8K rozlišením jako například náš 57" Samsung Odyssey Neo G9, který poskytuje doslova živý obraz až do těch nejmenších detailů. Na druhou stranu mezi inovacemi u monitorů lze již objevit AI technologii. Mimo to se postupně zavádí inovativní tech nologie podporující 3D obraz, který momentálně nabízejí VR headsety,“ přispěl k tématu Dominik Dlouhý.
Jaroslav Král z Lenova upozornil také na velký potenciál rozhraní USB-C: „USB-C nelze vnímat jen jako další port na propojení s PC, ale i jako zdroj napájení, kdy monitor funguje zároveň jako dokovací stanice. Toto je trend, který prochází celým portfoliem monitorů. Zajímavým faktem také je, že pokud u Lenova narazíte na monitor s USB-C portem, disponuje patentovanou technologií Smart USB-C, díky níž monitor pozná, jaké zařízení je připojeno, a podle toho nabíjí potřebným výkonem. Proto u nás nenajdete monitor s USB-C a například maximálním napájením 15 W, ale minimálně 65 W a více. Tím jsme schopni pokrýt potřeby pro nabíjení telefonů, tabletů, powerbank, laptopů a samozřejmě velmi efektivně i s ohledem na spotřebu daného monitoru.“
Druhou zásadní věcí, která je však podle Krále hůře viditelná, jsou tzv. certifikace na vyzařování modrého světla (EYESAFE 2.0): „Tento problém se tak trochu ztrácí v pojmech, neboť většina monitorů nabízí redukci modrého světla, ale jako softwarové řešení, kdy monitor zežloutne. Uživatelé to znají i z Windows. Nicméně Natural Low Blue Light je hardwarová technologie, která je zapracována přímo v panelu, který i při zachování standardních barev (u herních monitorů se bavíme už o přesahu přes sRGB, kde dosahuji 90–99 % DCI-P3) vyzařuje menší množství modrého světla. Dále bych zdůraznil certifikaci EYECARE TUV, která přispívá k ochraně zdraví a kondice očí. Má ji už téměř kompletní portfolio monitorů, které Lenovo prodává. Tato certifikace není běžná u všech značek a jsem moc rád, že tímto se odlišujeme.“
Speciality ve výbavě herních monitorů
„Samsung tento rok na veletrhu Gamescom 2024 uvedl ukázku svého prvního 3D monitoru řady Odyssey, na který se všichni můžeme těšit již v roce 2025! Sám jsem zvědavý, jak se tato kategorie (funkce) uchytí na našem trhu, jelikož jde o inovaci, která se na našem trhu tolikrát neobjevila,“ zmínil připravovanou novinku Dominik Dlouhý.
Jaroslav Král nastínil, že například nejvyšší řada monitorů Lenovo Legion Y nabízí technologie, které zatím nejsou příliš obvyklé, ale zákazníci si je mohou užívat již dnes: „Příkladem může být technologie mini LED podsvícení u TFT displejů, která zajistí dokonalé podsvícení a obraz pak vypadá ještě realističtěji (pomineme-li OLED displeje). Jmenovat mohu také integrovaný 2,5Gb rozhraní RJ-45 s možností optimalizovat síťové připojení, a tím dosahovat velmi nízké latence. Zmínil bych také vysoké dynamické rozsahy s technologií HDR 1 000 a vysoký barevný gamut při pokrytí DCI-P3 na úrovni 95 % (125 % sRGB) pro ještě živější barvy a větší vtáhnutí do děje. Jako poslední bych jmenoval i náš software Lenovo ARTERY, který umožňuje dokonalé nastavení obrazu pro jakoukoliv situaci od práce s excelovými tabulkami přes sledování streamovacích služeb až po to nejnáročnější hraní.“
Koutník z MMD uvedl, že vybrané modely monitorů jsou již vybaveny OLED panely s opravdovou černou a podporou nativních desetibitových barev. „Některé novinky budou dále vybaveny i USB-C připojením a integrovanou webkamerou. Zmínit lze i další funkce včetně HDR nebo synchronizovatelného osvětlení Ambiglow u produktů Philips nebo RGB LIGHT FX u AOC. Výhodou je u obou značek také nové uživatelsky jednodušší a přehlednější OSD menu. V neposlední řadě stojí za pozornost i nový monitor řady Porsche Design,“ doplnil.
„Každá řada našich herních monitorů nabízí něco unikátního, aby uspokojila různé potřeby hráčů. Jedním z našich zajímavých bonusů je integrovaný bezdrátový ovladač, který umožňuje snadné procházení menu a rychlé přepínání mezi herními módy či vstupy – tuto funkci najdete například u modelu XG272-2K OLED. Dále nabízíme ergonomické stojany pro pohodlné hraní nebo technologie eliminující blikání a redukující modré světlo, aby bylo hraní co nejpohodlnější i při delších herních seancích,“ poznamenal Josef Švejda.
„Monitory Acer nabízejí funkci Predator game mode a přednastavené herní režimy. V některých případech jsou monitory vybaveny technologií DTS Sound nebo VESA audio, které zlepšují kvalitu zvuku, zejména pro hraní a multimediální obsah,“ uvedl produktový manažer Aceru.
„U našich monitorů se snažíme hráčům nabídnout možnosti, které jim zlepšují herní zážitek a zároveň jim umožňují přizpůsobit si herní prostředí podle svých představ. Například RGB podsvětlení poskytuje možnost vytvořit ideální herní atmosféru a nastavit si barevné efekty podle momentální nálady nebo typu hry. Naše herní monitory nabízejí speciální herní režimy, které upravují nastavení obrazu pro různé žánry, jako jsou FPS, RPG nebo RTS hry, aby byla zajištěna optimální vizualizace detailů. Kromě toho myslíme na pohodlí při dlouhém hraní – monitory mají možnost nastavení výšky, sklonu a natočení, aby hráči mohli najít ideální polohu. Samozřejmostí jsou také antireflexní úpravy, které redukují odlesky a umožňují hrát i v jasně osvětleném prostředí bez nepříjemných rušivých odrazů,“ uzavřel toto téma Chalupka z HP.
Zákazníci jsou ochotní za gaming utrácet
Segment herních monitorů je jedním z nejrychleji rostoucích na trhu, a to jak z hlediska objemu, tak hodnoty. Josef Švejda dále poznamenal, že hráči jsou známí svou ochotou investovat do kvalitního vybavení, protože chtějí získat co nejlepší výkon a zážitek. Navíc tito zákazníci běžně upgradují své vybavení častěji než běžní uživatelé, což z nich činí atraktivní cílovou skupinu pro resellery. Zaměření na gamingový segment tak resellům nabízí příležitost růstu a budování dlouhodobé loajality.
„Gamingové monitory tvoří dynamický segment trhu, který přináší resellerům významný potenciál růstu. Herní komunita je obecně ochotná investovat do kvalitního vybavení, které jí přináší konkurenční výhodu a zvyšuje zážitek ze hry. Tento segment zahrnuje hráče, kteří vyhledávají vysoký výkon, spolehlivost a specializované funkce a jsou ochotni si za tuto kvalitu připlatit. Díky tomu mohou prodejci očekávat vyšší ziskovou marži v porovnání s prodejem běžných monitorů. Navíc je tento segment stabilní a roste, neboť poptávka po inovativních technologiích a lepším herním zážitku neustále roste,“ naznačil výhody prodeje gamingového hardwaru zástupce HP.
„Zákazníci jsou za kvalitní herní monitor často ochotni utratit i násobky částek, co by jinak investovali do běžných přístrojů. Důvodem je to, aby dostali to nejlepší, co se na trhu monitorů nabízí. A to je také jednoznačný důvod, proč by se na ně reselleři měli zaměřit, neboť vyšší tržby znamenají v tomto případě také vyšší zisky,“ vyzdvihl Daniel Kronika ze společnosti Acer.
Jaroslav Král z Lenova zdůraznil, že právě herní modely jsou dnes nejprodávanější kategorií monitorů jako takových: „To samo o sobě dává odpověď, že k tomu být úspěšný je nutné mít dobré portfolio v herních monitorech. Dnes probíhá hlavně boj o tzv. levný herní monitor, který podle zákazníka plní tři základní parametry. Musí to být IPS, 144 Hz a výše a 1 ms. Tyto požadavky se pomalu posouvají, ale mnohdy hrají klíčovou roli opravdu jen tyto tři základní aspekty.“
František Koutník z MMD potvrdil, že logika je jednoduchá: „Zákazníci jsou ochotni si připlatit za kvalitní produkt, proto by se měli reselleři soustředit na prodeje dražších monitorů, které jim přinášejí větší hodnotu a marži.“
„Za naši divizi mohu potvrdit, že segment gamingových monitorů je v dnešní době velice atraktivní, populární a žádaný. Z hlediska trhu jde o rostoucí kategorii, která se nadále svými zlepšeními a inovacemi posouvá vpřed, ale samozřejmě to je všechno díky velkému zájmu koncových zákazníků. V dnešním světě přerostlo hraní her z pouhé výplňové aktivity do relaxačního, společenského až sportovního životního stylu, který je nedílnou součástí mnoha z nás,“ vystihl současnou pozici video-herního byznysu Dlouhý ze Samsungu.