Jak jsou na tom české firmy s nasazováním moderních technologií?
Podíl firem majících vlastní webové stránky je v Česku dlouhodobě jeden z nejvyšších v zemích EU. „Od roku 2015 má u nás 83 % podniků své webové stránky. Téměř 60 % firem je mělo v roce 2020 uzpůsobené i pro mobilní zařízení. Před pěti lety byla takových pouze čtvrtina,“ řekl Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.
„Rozmach zažívají sociální sítě. V roce 2019 na nich mělo vlastní účet již 45 % podniků s deseti a více zaměstnanci. Na sociálních sítích fungují hlavně cestovní agentury nebo podniky působící v oblasti poskytování ubytování a v mediálním sektoru,“ uvedl Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. Přestože se od roku 2013 počet firem využívajících sociální sítě u nás ztrojnásobil, stále výrazně zaostáváme za severskými státy, Nizozemskem, Belgií či Irskem, kde tento způsob komunikace využívají více než dvě třetiny podniků.
Minulý rok používalo průmyslové nebo servisní roboty 18 % podniků s deseti a více zaměstnanci ve zpracovatelském průmyslu. Používání robotické automatizace je zde doménou především velkých subjektů. „V roce 2020 používalo průmyslové roboty již více než 60 % velkých podniků v odvětví zpracovatelského průmyslu. V případě malých se jednalo pouze o 9 %. Průmyslové roboty pak nalezneme v přibližně 55 % subjektů působících v automobilovém průmyslu,“ dodala Eva Myšková Skarlandtová, vedoucí oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Servisní roboty jsou v českých firmách využívány méně než ty průmyslové, nejčastěji na montážní nebo úklidové práce a pro práce ve skladech.
Více než 40 % firem v České republice již využívá zařízení internetu věcí. Přibližně desetina firem díky internetu věcí reguluje osvětlení nebo spotřebu energie a podobný podíl firem může hlídat na dálku přes internet zabezpečení firemních prostor. Chytrá zařízení internetu věcí pronikla i do výroby. Téměř pětina firem z odvětví zpracovatelského průmysl monitoruje výrobní procesy a může je v reálním čase optimalizovat. Nejvýrazněji je však internet věcí využíván firmami v oblasti logistiky ke sledování pohybu zboží či provozního stavu vozidel.
V roce 2019 tisklo trojrozměrné předměty šest procent firem. Nejvíce v průmyslové výrobě, kde technologii využívá přibližně třetina podniků z elektronického či automobilového průmyslu. Mimo zpracovatelský průmysl využívají 3D tisk nejčastěji subjekty z oblasti IT, telekomunikací a také firmy zabývající se výzkumem a vývojem.
Více informací naleznete v publikaci ČSÚ Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru v roce 2020.