Infografika: České e-shopy v roce 2015 utržily 81 miliard korun
V České republice je nyní téměř sedm milionů internetových uživatelů a téměř každý v e-shopu již minimálně jednou za život nakoupil. Více než 56 % z nich pak v loňském roce v online obchodech nakupovalo opakovaně. „Lidé si na možnost nakupování přes internet zvykli a přijali ji jako jednu z alternativ ke klasickým kamenným obchodům. Zjistili, že nakupovat online je nejen rychlejší a pohodlnější, ale mnohdy i výhodnější. Významnou roli hraje i rozšíření chytrých telefonů, neboť celá třetina lidí využívá k nákupům přes internet právě svůj mobil. Jeho prostřednictvím mohou totiž nakupovat prakticky kdykoli a kdekoli,“ otevřel Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Komerčních řešení, ať už jde o formu pronájmu nebo e-shop na míru, bylo využito v případě 57 % českých e-shopů. Na open source základech stojí 38 % internetových obchodů a zbývajících 5 % e-shopů si vytvořili jejich majitelé svépomocí. „Na míru vytvořený e-shop má spoustu výhod, nicméně pro začínajícího e-shopaře – který navíc ani moc nerozumí online marketingu – je prakticky k ničemu. Pronájmová řešení jsou vhodná nejen pro nováčky, dá se říci, že za málo peněz získají e-shopaři hodně muziky. Poskytovatelé virtuálního prostoru totiž nabízejí různé šablony či rozšíření, kterými lze e-shop snadno přizpůsobit k obrazu svému,“ doplnil Miroslav Uďan.
Největší české e-shopy a vyhledávače zboží
Nejvyšší obraty zaznamenaly e-shopy, jejichž sortiment je z velké části tvořen PC a elektronikou. Největším internetovým obchodníkem za rok 2015 se již tradičně stala Alza.cz s obratem 14,5 miliardy korun, Mall.cz s obratem zhruba devět miliard Kč poněkolikáté obhájil druhou příčku. Pomyslnou bronzovou medaili získal Datart.cz, jehož obrat za rok 2015 činil 4,9 miliardy korun.
Zásadní roli hrají pro internetové obchody vyhledávače a srovnávače zboží, právě odsud se totiž do e-shopu proklikne velké množství lidí. Celá polovina návštěvníků, která se do online obchodů dostala přes takový portál, přišla z webu Heureka.cz, 45 % zákazníků pak e-shopy objevovalo skrze srovnávač Zboží.cz.
Zajímavá čísla vyšla při porovnávání meziročního nárůstu v jednotlivých kategoriích zboží. „Nejvyšší meziroční nárůst – celých 495 % – byl zaznamenán v kategorii klimatizací, což může být dáno rekordně horkým létem 2015. O 397 % vzrostla kategorie čističů skel a oken a o 324 % kategorie rostlinných olejů,“ řekl Milan Šmíd, manažer portálu Zboží.cz a dopnil: „Pokud se podíváme na ceny za CPC (cena za proklik), tak nejvíce v minulém roce stála inzerce za krmivo a vitamíny pro psy, a to 14 korun. Druhou příčku obsadily televizory s 9,50 korun, a na třetím místě se umístily letní pneumatiky na osobní automobily s 9,40 korunami.“
Muži utrácejí více, ženy nakupují častěji
Ačkoli jedna objednávka stála průměrně 1 454 korun, což je zhruba o 250 Kč méně než v roce 2014, celkově lidé utratili na internetu více peněz než o rok dřív, a to v průměru 6 420 korun. „Lidé už na internetu nenakupují pouze vánoční dárky nebo zboží, které je vyjde levněji než v kamenném obchodě, výrazně přibývají také objednávky produktů běžné denní spotřeby. Ke srovnávačům se ve velkém přidávají online supermarkety, kde můžete nakoupit vše od pečiva přes prací prášek až po konzervy pro psa,“ okomentoval Milan Šmíd.
Muži při jednotlivých online objednávkách utráceli více peněz než ženy. Vezmeme-li však v potaz celkový objem nákupů, vyhrálo něžnější pohlaví. Dívky, slečny a dámy uskutečnily 55 % ze všech objednávek za rok 2015.
Online platby vedou, v kurzu je stále i dobírka
Platbu předem využívá 38 % lidí, kteří nakupují přes internet. Platí buď prostřednictvím bankovního převodu (32 %), nebo online kartou (6 %). Celých 36 % lidí však stále upřednostňuje platbu na dobírku. „Dobírka je takový malý český fenomén. Lidé mají pocit, že když za své zboží zaplatí až při převzetí, mají větší jistotu, že dostanou to, co si objednali. Prevencí před podvodníky a zloději však není dobírka, ale pečlivější výběr e-shopu,“ řekl Miroslav Uďan a dodal, že ze stejných důvodů lidé rádi platí za zboží až při osobním odběru, přičemž tento způsob platby využívá 26 % lidí.
Co se způsobů dopravy týče, lidé nejčastěji využívají služeb České pošty (42 %), téměř 26 % zákazníků pak rozdělilo své preference dopravním společnostem PPL (16 %) nebo DPD (10 %). Populární zůstává i možnost osobního vyzvednutí zboží, a to jak v kamenné prodejně (8 %), tak prostřednictvím odběrných míst Zásilkovna (6 %) nebo Uloženka (3 %).
Pro a proti e-shopů
Téměř čtvrtina zákazníků (24,5 %) na e-shopech nejvíce oceňuje možnost rychle a jednoduše porovnat vybrané zboží. Pro 21,4 % je u online nakupování hlavním benefitem pohodlí, pro 19,6 % šíře sortimentu a pro 19,2 % úspora času. Nižší cena je překvapivě až pátým nejčastěji zohledňovaným faktorem (14,8 %).
A jaké jsou naopak nevýhody nakupování v e-shopech? Téměř polovině zákazníků (44,4 %) vadí, že si nemohou zboží před nákupem prohlédnout a „osahat“, 21,6 % se obává problémů při řešení případných reklamací. Velkým strašákem je také zneužití údajů, a to jak platebních (12,8 %), tak osobních (2,4 %).
Průzkum stavu e-commerce za rok 2015 připravila společnost Shoptet ve spolupráci se srovnávačem Zboží.cz.