Infografika: České e-shopy v roce 2015 utržily 81 miliard korun

29. 3. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Obrat českých e-shopů v roce 2015 vzrostl o 20 %. Na maloobchodních prodejích se e-shopy, kterých je v ČR v současné chvíli asi 38 000, podílejí 8 %. Již třetina zákazníků využívá k nákupům na e-shopech mobily.
Foto: Freeimages.com

V České republice je nyní téměř sedm milionů internetových uživatelů a téměř každý v e-shopu již minimálně jednou za život nakoupil. Více než 56 % z nich pak v loňském roce v online obchodech nakupovalo opakovaně. „Lidé si na možnost nakupování přes internet zvykli a přijali ji jako jednu z alternativ ke klasickým kamenným obchodům. Zjistili, že nakupovat online je nejen rychlejší a pohodlnější, ale mnohdy i výhodnější. Významnou roli hraje i rozšíření chytrých telefonů, neboť celá třetina lidí využívá k nákupům přes internet právě svůj mobil. Jeho prostřednictvím mohou totiž nakupovat prakticky kdykoli a kdekoli,“ otevřel Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Komerčních řešení, ať už jde o formu pronájmu nebo e-shop na míru, bylo využito v případě 57 % českých e-shopů. Na open source základech stojí 38 % internetových obchodů a zbývajících 5 % e-shopů si vytvořili jejich majitelé svépomocí. „Na míru vytvořený e-shop má spoustu výhod, nicméně pro začínajícího e-shopaře – který navíc ani moc nerozumí online marketingu – je prakticky k ničemu. Pronájmová řešení jsou vhodná nejen pro nováčky, dá se říci, že za málo peněz získají e-shopaři hodně muziky. Poskytovatelé virtuálního prostoru totiž nabízejí různé šablony či rozšíření, kterými lze e-shop snadno přizpůsobit k obrazu svému,“ doplnil Miroslav Uďan.

Největší české e-shopy a vyhledávače zboží

Nejvyšší obraty zaznamenaly e-shopy, jejichž sortiment je z velké části tvořen PC a elektronikou. Největším internetovým obchodníkem za rok 2015 se již tradičně stala Alza.cz s obratem 14,5 miliardy korun, Mall.cz s obratem zhruba devět miliard Kč poněkolikáté obhájil druhou příčku. Pomyslnou bronzovou medaili získal Datart.cz, jehož obrat za rok 2015 činil 4,9 miliardy korun.

Zásadní roli hrají pro internetové obchody vyhledávače a srovnávače zboží, právě odsud se totiž do e-shopu proklikne velké množství lidí. Celá polovina návštěvníků, která se do online obchodů dostala přes takový portál, přišla z webu Heureka.cz, 45 % zákazníků pak e-shopy objevovalo skrze srovnávač Zboží.cz.

Zajímavá čísla vyšla při porovnávání meziročního nárůstu v jednotlivých kategoriích zboží. „Nejvyšší meziroční nárůst – celých 495 % – byl zaznamenán v kategorii klimatizací, což může být dáno rekordně horkým létem 2015. O 397 % vzrostla kategorie čističů skel a oken a o 324 % kategorie rostlinných olejů,“ řekl Milan Šmíd, manažer portálu Zboží.cz a dopnil: „Pokud se podíváme na ceny za CPC (cena za proklik), tak nejvíce v minulém roce stála inzerce za krmivo a vitamíny pro psy, a to 14 korun. Druhou příčku obsadily televizory s 9,50 korun, a na třetím místě se umístily letní pneumatiky na osobní automobily s 9,40 korunami.“

Muži utrácejí více, ženy nakupují častěji

Ačkoli jedna objednávka stála průměrně 1 454 korun, což je zhruba o 250 Kč méně než v roce 2014, celkově lidé utratili na internetu více peněz než o rok dřív, a to v průměru 6 420 korun. „Lidé už na internetu nenakupují pouze vánoční dárky nebo zboží, které je vyjde levněji než v kamenném obchodě, výrazně přibývají také objednávky produktů běžné denní spotřeby. Ke srovnávačům se ve velkém přidávají online supermarkety, kde můžete nakoupit vše od pečiva přes prací prášek až po konzervy pro psa,“ okomentoval Milan Šmíd.

Muži při jednotlivých online objednávkách utráceli více peněz než ženy. Vezmeme-li však v potaz celkový objem nákupů, vyhrálo něžnější pohlaví. Dívky, slečny a dámy uskutečnily 55 % ze všech objednávek za rok 2015.

Online platby vedou, v kurzu je stále i dobírka

Platbu předem využívá 38 % lidí, kteří nakupují přes internet. Platí buď prostřednictvím bankovního převodu (32 %), nebo online kartou (6 %). Celých 36 % lidí však stále upřednostňuje platbu na dobírku. „Dobírka je takový malý český fenomén. Lidé mají pocit, že když za své zboží zaplatí až při převzetí, mají větší jistotu, že dostanou to, co si objednali. Prevencí před podvodníky a zloději však není dobírka, ale pečlivější výběr e-shopu,“ řekl Miroslav Uďan a dodal, že ze stejných důvodů lidé rádi platí za zboží až při osobním odběru, přičemž tento způsob platby využívá 26 % lidí.

Co se způsobů dopravy týče, lidé nejčastěji využívají služeb České pošty (42 %), téměř 26 % zákazníků pak rozdělilo své preference dopravním společnostem PPL (16 %) nebo DPD (10 %). Populární zůstává i možnost osobního vyzvednutí zboží, a to jak v kamenné prodejně (8 %), tak prostřednictvím odběrných míst Zásilkovna (6 %) nebo Uloženka (3 %).

Pro a proti e-shopů

Téměř čtvrtina zákazníků (24,5 %) na e-shopech nejvíce oceňuje možnost rychle a jednoduše porovnat vybrané zboží. Pro 21,4 % je u online nakupování hlavním benefitem pohodlí, pro 19,6 % šíře sortimentu a pro 19,2 % úspora času. Nižší cena je překvapivě až pátým nejčastěji zohledňovaným faktorem (14,8 %).

A jaké jsou naopak nevýhody nakupování v e-shopech? Téměř polovině zákazníků (44,4 %) vadí, že si nemohou zboží před nákupem prohlédnout a „osahat“, 21,6 % se obává problémů při řešení případných reklamací. Velkým strašákem je také zneužití údajů, a to jak platebních (12,8 %), tak osobních (2,4 %).

Průzkum stavu e-commerce za rok 2015 připravila společnost Shoptet ve spolupráci se srovnávačem Zboží.cz.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více