E-shopy v prvním čtvrtletí zlevňovaly tablety a telefony
Podle odborníků jsou ceny elektroniky v internetových obchodech v prvním čtvrtletí nového roku odrazem povánočního období. Nákupy před Vánocemi generují až dvě třetiny obratu prodejců v tomto segmentu. „Firmy se v novém roce snaží přilákat zákazníky na nižší ceny. Ti totiž svou spotřebu uspokojili již před Vánocemi a nyní jsou k nákupům méně ochotní,“ uvedl Michal Ježek, ředitel Karsa Technologies, která nabízí provozovatelům e-shopů moderní cloudový nástroj Karsa Monitor pro analýzu cen produktů v reálném čase. „Nákup elektroniky je tradičně nejvýhodnější v prvním čtvrtletí. Důvodem nižších cen v prvním kvartálu je také životní cyklus produktu. Dochází totiž k přirozenému poklesu ceny v čase, protože firmy většinou uvádějí novinky na trh již v říjnu,“ vysvětlil Ježek.
Míra zlevňování se však liší dle cenové strategie jednotlivých internetových obchodů. Odlišná cenotvorba je patrná zvláště v období Vánoc a na začátku roku, kdy e-shopy velice pružně reagují na změnu poptávky. Například prodejce Alza.cz zvolil vyšší cenovou hladinu v říjnu loňského roku, která postupně klesala až o 1,9 % v období povánočních slev. Po jejich ukončení došlo k mírnému navýšení cen zhruba o procento.
Odlišný postup při cenotvorbě zvolil internetový obchod Okay.cz, který nastavil hladinu podzimních a vánočních cen konzistentní s výraznými lednovými slevami. Podzimní ceny byly v průměru o 2,6 % vyšší než v prvním čtvrtletí letošního roku. On-line prodejce elektroniky Czc.cz měl oproti tomu produkty levnější koncem loňského roku a na začátku roku 2015 zdražoval.
„Na příkladu uvedených obchodů je vidět, že každý internetový prodejce volí jinou strategii. Obchod Czc.cz volí stabilní cenovou strategii a ceny výrazně v předvánoční sezóně nemění. Alza.cz naproti tomu cenu s blížícím se koncem roku snižuje a v lednu nabízí krátký výprodej. Oba obchody pak od začátku roku cenu postupně zvedají,“ uvedl Václav Lorenc ze společnosti Pricewise, která se zabývá poradenstvím v oblasti cenotvorby a marketingu.
Údaje vyplývají z výsledků měření služby Karsa Monitor, která analyzuje ceny zboží v e-shopech.