E-shopy rostou, ale ostatní mají problémy
Většině (70 %) oslovených firem podnikajících v oblasti obchodu, služeb a výroby, klesly v průběhu pandemie tržby. Nárůst zaznamenalo jen 15 % podniků. Téměř dvě třetiny (60 %) respondentů uvedlo, že přišli kvůli pandemii o objednávky. Více jak třetina podniků (37 %) navíc přiznává, že jejich zákazníci, a to jak firmy, tak jednotlivci, utrácejí mnohem méně, 35 % pak zaznamenalo i snížený objem nákupu zboží a služeb. Že jejich zákazníci jsou opatrnější, váhavější, déle vybírají a zároveň mají mnohem větší zájem o slevy, uvedlo 31 % firem.
„Průzkum ukázal zásadní rozdíl mezi rekordním růstem u e-shopů, prodávajících například potraviny nebo zboží denní potřeby, které nebylo dostupné v kamenných prodejnách, a firmami, které se zabývají například výrobou, službami, nebo maloobchodem, kde zaznamenáváme zcela opačný trend,” vysvětlil CEO společnosti Proficio Petr Halík.
Z průzkumu také vyplynulo, že na rozdíl od e-shopů, kde největší skupinu mezi nově příchozími nakupujícími tvořili senioři (např. průzkum DPD e-shopper barometr), oslovené podniky (61 %) zaznamenaly největší nárůst nových zákazníků ve věkové skupině od 36 do 50 let a naopak senioři (65 +) nakupovali více než před pandemií pouze u tří procent dotázaných.
Společnosti se potýkají i s dalšími těžkostmi – téměř polovina z nich (42 %) má problémy s dodavateli a díky tomu nedostatek zboží na skladě (30 %). Opět téměř polovina respondentů (42 %) musela pozastavit, nebo úplně zrušit některé své služby, 28 % přestalo zcela prodávat některý sortiment zboží a stejné procento si stěžuje na špatně fungující přepravu.
Firmy se však snažily vyjít zákazníkům vstříc a byly během pandemie aktivní - 36 % například vylepšilo stávající služby a 16 % spustilo některé zcela nové. Část firem (20 %) rozšířila pro své zákazníky nabídku zboží, 20 % ji na základě poptávky změnilo. Pouze tři procenta dotázaných uvedlo, že si zákazníci stěžovali na služby více než před pandemií. Budoucnost vidí většina pozitivně – 64 % dotázaných očekává, že část nakupujících se vrátí do kamenných obchodů.