E-shopy prožívají rekordní rok, výrazný růst očekávají i ve druhém pololetí

13. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 je kvůli koronaviru ve všech směrech zcela jiný. To platí také pro internetové obchody, které v průběhu krize táhly český maloobchod a dosáhly razantního meziročního nárůstu prodejů. Rozdíl přesahoval výjimečných 40 % v dubnu a postupně se ustálil až na 25 % v červnu.

Boom e-commerce navíc bude podle odborníků pokračovat i ve druhém pololetí. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) bude celoroční růst dosahovat přibližně 25 %, což, vyjádřeno v obratech, znamená přibližně o 15 miliard korun víc, než se původně předpokládalo.

E-shopy a e-commerce jako celek zažily a zažívají velmi úspěšný rok, přestože v kontextu, který nikterak pozitivní není. Nejen české on-line obchody ale potvrdily svou kvalitu a flexibilitu a v uplynulých měsících zvládly bravurně zásobovat domácnosti i společnosti veškerým poptávaným zbožím. Češi si tak během nouzového stavu našli ještě pevnější vztah k nakupování přes internet,“ zhodnotil dosavadní průběh roku výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Jeho slova potvrzují statistická data, která ukazují na meziroční růst přesahující 25 %. A to je o více než deset procentních bodů více, než byly původní předpoklady.

Také ve druhé polovině roku lze totiž důvodně očekávat, že e-commerce dosáhne velmi dobrých výsledků. I když ekonomové předpovídají na podzim propad ekonomiky jako celku, Češi využívají on-line nákupů ještě víc než v minulosti a dávají jim přednost před návštěvou kamenných obchodů. „E-shopy nabízí rychlý, pohodlný a bezpečný přístup k veškerému zboží. Během nouzového stavu zjistili i ti, kteří se nákupů na internetu obávali, že se jedná o velmi spolehlivý způsob pořízení výrobků. A to včetně těch nejzákladnějších, jako jsou potraviny či drogistické zboží. Krize navíc popohnala i váhající obchodníky, kteří dosud upřednostňovali jen tradiční prodej v kamenných obchodech. Další velcí hráči tak využívají či brzy budou využívat internet jako jeden z kanálů prodeje,“ upřesnil Jan Vetyška.

Růst on-line prodeje zboží nezpomalí, meziročně bude atakovat až 25 %

V případě nových omezení v důsledku druhé vlny koronaviru může dojít i k další netradiční situaci. Obvykle nejvýraznější vánoční sezona by mohla být do jisté míry nahrazena či prodloužena do všech podzimních měsíců. V závislosti na dalším vývoji ekonomiky jako takové se tedy můžeme dočkat meziročního růstu okolo 25 % po celý zbytek roku 2020. „Extrémní výsledky, kterých e-commerce retail dosáhl především v dubnu, se zřejmě opakovat nebudou. Je ale zřejmé, že e-shopy prožívají a v příštích měsících budou prožívat další velký skok v dosažených obratech a počtu objednávek,“ doplnil Jan Vetyška.

Na druhou stranu ovšem toto neobvyklé období přináší velkou výzvu v oblasti plánování a přípravě zásob na následující měsíce. „Prodejci musí kalkulovat s rizikem, že ještě může opět dojít k narušení výroby či části dodavatelského řetězce. Proto se nyní musí velmi dobře připravit, aby dokázali nabídnout svým zákazníkům dostatek zboží a současně se vyvarovali dalších rizik. Jarní zkušenosti nicméně potvrdily, že právě flexibilita a efektivita české e-commerce je na vysoké úrovni. Právě díky tomu mohly internetové obchody dosáhnout takového růstu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více