E-shopy nadále ukrajují podíl kamenným obchodům

30. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodej po internetu se v roce 2016 podílel na českém maloobchodě 9,5 %. I v porovnání s dalšími evropskými státy si česká e-commerce scéna vede více než dobře. Česká republika se podle údajů APEK řadí mezi pět zemí s nejvyšším podílem prodeje po internetu na maloobchodě v celé EU.
Foto: Pixabay.com

Na českou e-commerce jsme se dívali vždy především z pohledu celkových obratů, počtu e-shopů či jednotlivých kategorií. Tentokrát jsme se rozhodli za pomoci dat, které jsme získali prostřednictvím nadnárodní asociace Ecommerce Europe, porovnat, jak si naše internetové obchody vedou z pohledu celkového významu v retailu oproti ostatním státům EU,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Vůbec nejlépe si v tomto směru vede možná trochu překvapivě severské Dánsko, ve kterém dosahuje podíl e-commerce na maloobchodě výjimečných 24 %. Při bližším pohledu však pochopíme, že podmínky v tomto nepříliš velkém státě jsou pro internetový prodej optimální. „V Dánsku žije ve věku 15+ 4,7 milionu obyvatel. Z toho 4,6 milionu je uživatelů internetu. Z nich pak 3,7 milionu nakupuje pravidelně na internetu,“ zhodnotil výsledky Jan Vetyška.

Podle očekávání hraje e-commerce významnou roli ve Velké Británii, kde se podílí na maloobchodních tržbách 20,9 %. Velká Británie patří dlouhodobě na absolutní vrchol evropského on-line prodeje a je také často inspirací ostatním obchodníkům v Evropě. S poměrně velkým odstupem pak dosáhlo třetího nejlepšího výsledku Německo, ve kterém internetoví prodejci dosáhli podílu svého odvětví ve výši 11,2 %. Čtvrtý je následně Island s 10,2 % a pak již Česká republika s 9,5 %. Naopak nejméně významné jsou zatím z pohledu celé ekonomiky e-shopy v Bulharsku (1,3 %), Itálii (2,6 %) a Maďarsku (2,7 %).

Internetové obchody a jejich služby jsou u nás na špičkové úrovni. Navíc nabízejí stále širší sortiment. Proto očekáváme, že význam e-commerce bude i nadále stoupat. Již v roce 2017 by měly obraty e-shopů dosahovat ke 115 miliardám korun a tím zřejmě překonat hranici 10% podílu na českém maloobchodě,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více

PayU zjednodušuje integraci platební brány pro e-shopy na Shopify

26. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
PayU, poskytovatel platebních služeb pro e-commerce v Česku, vyvinul dva nové pluginy pro platformu Shopify, která slouží k vytváření a správě internetových obchodů. Nové aplikace od PayU umožňují e-shopům na Shopify nabízet pohodlnější způsoby platby. Čtěte více