E-komerce v Evropě v roce 2014 vzrostla o 14,3 %
Údaje vycházejí z výzkumu evropské asociace Ecommerce Europe ve spolupráci s národními asociacemi a agenturou GfK. Za ČR se do přípravy European B2C E-commerce Report 2015 zapojila Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
„Prodej zboží a služeb po internetu i nadále celosvětově roste. V roce 2014 dosáhl na vyšší celkové obraty než Evropa pouze region Asie – Pacific, a to především díky obrovskému úspěchu e-komerce v Číně,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. V České Republice rostly online prodeje přibližně o 16 %. Podle údajů APEK a nákupního rádce Heureka.cz si u nás v roce 2014 spotřebitelé koupili zboží po síti v hodnotě 67 miliard korun. Dalších téměř 20 miliard přinesl prodej služeb.
Zatímco v roce 2009 se e-komerce podílela na celoevropském HDP z 1,27 %, v roce 2014 se jednalo již o 2,45 %. Vzhledem k dalšímu očekávanému růstu a za podpory Evropské komise by v roce 2020 mohl internetový prodej dosáhnout až na šest procent evropského HDP. V současné době e-komerce přímo a nepřímo dává zaměstnání téměř 2,5 milionu Evropanům.
„Je zřejmé, že prodej po internetu stále ani zdaleka nedosáhl svého stropu. Podle informací z prvního čtvrtletí v ČR se zdá, že růst u nás dosáhne ještě vyšších hodnot, než se původně očekávalo. Oproti roku 2014 evidujeme asi 18 % nárůst!“ uvedl Jan Vetyška a dodal: „Česká e-komerce se svým objemem nemůže rovnat největším trhům, jako jsou Velká Británie, Německo a Francie. Díky stále lepším možnostem prodeje do zahraničí však věříme v další velký růst našich e-shopů.“