E-commerce má za sebou rekordní rok, letos zaútočí na sto miliard korun
Růst domácího e-commerce trhu zrychluje. Vyplývá to ze statistik konzultační společnosti Acomware, podle níž v loňském roce vzrostl tuzemským e-shopům obrat o více než čtvrtinu. O rok dříve přitom šlo jen o zhruba 15 %. „V celém průběhu roku 2015 se zdálo, že bude růst výjimečný. To se potvrdilo, rekordních hodnot dosahovaly všechny zásadní ukazatele výkonnosti e-shopů, tedy nejen obrat, ale i návštěvnost, počet objednávek nebo konverzní poměr,“ vysvětlil Jan Penkala, CEO Acomware. Potvrdilo se také, že čtvrté čtvrtletí je coby období Vánoc pro e-shopy klíčové: přineslo jim téměř třetinu celoročního obratu.
Významný růst e-commerce za rok 2015 potvrzují také další zdroje. Podle dat zveřejněných sdružením APEK a nákupním rádcem Heureka.cz dosáhne obrat české e-commerce za rok 2015 zhruba 81 miliard korun, čímž se podíl e-commerce na českém maloobchodě zvýší na 8,1 %. „V tomto roce by mělo tempo růstu znovu atakovat a pravděpodobně i překonat hranici 20 %. Reálně tak obrat české e-commerce dosáhne něco mezi 95-100 miliardami korun,“ odhadl Penkala.
Pokud jde o trendy v e-commerce, rok 2015 se nesl ve znamení většího využívání mobilních zařízení nebo vstupu retailových firem na online trh. „Popularita mobilních zařízení u zákazníků je patrná zejména na návštěvnosti e-shopů, kde mobily a tablety dohromady tvoří zhruba 23 % veškeré návštěvnosti. Menší je jejich podíl na obratu, který dosahuje asi 13 %,“ řekl Penkala. Odborníci z Acomware nicméně očekávají, že obě čísla v roce 2016 opět významně vzrostou – návštěvnost z mobilních zařízení přesáhne 30 % a jejich podíl na obratu bude průměrně mezi 17-20 %.
Odhad vývoje české e-commerce 2014-2016 | |||
2014 | 2015 (odhad) | 2016 (odhad)*** | |
Obrat české e-commerce | 67 miliard Kč | 81 miliard Kč* | 95-100 miliard Kč |
Meziroční růst | 15,5 % | 21-26 %** | 20-25 % |
* Odhad APEK a Heureka.cz
** Odhad procentuálního růstu v závislosti na zdroji: použita data APEK/Heureka.cz a Acomware
*** Odhad Acomware