E-commerce má za sebou rekordní rok, letos zaútočí na sto miliard korun

11. 1. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Bohaté a štědré byly pro české internetové obchody nejen loňské Vánoce, které jim přinesly třetinu celkového obratu, ale vůbec celý rok 2015. Loni vzrostl českým e-shopům obrat o téměř 26 %. V podobný růst lze doufat také letos. Dá se proto očekávat, že celkový výkon české e-commerce by mohl v roce 2016 atakovat hranici 100 miliard korun.
Foto: Freeimages.com

Růst domácího e-commerce trhu zrychluje. Vyplývá to ze statistik konzultační společnosti Acomware, podle níž v loňském roce vzrostl tuzemským e-shopům obrat o více než čtvrtinu. O rok dříve přitom šlo jen o zhruba 15 %. „V celém průběhu roku 2015 se zdálo, že bude růst výjimečný. To se potvrdilo, rekordních hodnot dosahovaly všechny zásadní ukazatele výkonnosti e-shopů, tedy nejen obrat, ale i návštěvnost, počet objednávek nebo konverzní poměr,“ vysvětlil Jan Penkala, CEO Acomware. Potvrdilo se také, že čtvrté čtvrtletí je coby období Vánoc pro e-shopy klíčové: přineslo jim téměř třetinu celoročního obratu.

Významný růst e-commerce za rok 2015 potvrzují také další zdroje. Podle dat zveřejněných sdružením APEK a nákupním rádcem Heureka.cz dosáhne obrat české e-commerce za rok 2015 zhruba 81 miliard korun, čímž se podíl e-commerce na českém maloobchodě zvýší na 8,1 %. „V tomto roce by mělo tempo růstu znovu atakovat a pravděpodobně i překonat hranici 20 %. Reálně tak obrat české e-commerce dosáhne něco mezi 95-100 miliardami korun,“ odhadl Penkala.

Pokud jde o trendy v e-commerce, rok 2015 se nesl ve znamení většího využívání mobilních zařízení nebo vstupu retailových firem na online trh. „Popularita mobilních zařízení u zákazníků je patrná zejména na návštěvnosti e-shopů, kde mobily a tablety dohromady tvoří zhruba 23 % veškeré návštěvnosti. Menší je jejich podíl na obratu, který dosahuje asi 13 %,“ řekl Penkala. Odborníci z Acomware nicméně očekávají, že obě čísla v roce 2016 opět významně vzrostou – návštěvnost z mobilních zařízení přesáhne 30 % a jejich podíl na obratu bude průměrně mezi 17-20 %.

Odhad vývoje české e-commerce 2014-2016
 20142015 (odhad)2016 (odhad)***
Obrat české e-commerce67 miliard Kč81 miliard Kč*95-100 miliard Kč
Meziroční růst15,5 %21-26 %**20-25 %

* Odhad APEK a Heureka.cz
** Odhad procentuálního růstu v závislosti na zdroji: použita data APEK/Heureka.cz a Acomware
*** Odhad Acomware

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více