Důvěra spotřebitelů poklesla, podnikatelé jsou optimističtější
V listopadu se důvěra v ekonomiku zvýšila v odvětví stavebnictví (+6,6 bodu), ve vybraných službách (+1,3 bodu) a mírně v obchodě (+0,2 bodu). V odvětví průmyslu se důvěra ve srovnání s říjnem mírně snížila (-0,3 bodu).
„Důvěra podnikatelů v ekonomiku se v průběhu celého roku drží pod svým dlouhodobým průměrem a jinak tomu nebylo ani v listopadu. Určitou výjimkou ve srovnání s ostatními odvětvími je stavebnictví, kde byla důvěra převážnou část roku nad svým dlouhodobým průměrem, a navíc v listopadu se meziměsíčně výrazněji zvýšila. Přesto ani podnikatelé ve stavebnictví nedůvěřují ekonomice více než ve stejném období loňského roku,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se ve srovnání s říjnem snížila. Počet respondentů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v Česku v následujících dvanácti měsících se meziměsíčně téměř nezměnil. Počet domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci se zvýšil, stejně tak vzrostl počet respondentů očekávajících její zhoršení v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se ve srovnání s říjnem mírně zvýšil.
„Po říjnovém zlepšení se důvěra mezi spotřebiteli v listopadu opět mírně snížila. Z výsledků průzkumu vyplývá, že ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci domácnosti negativně hodnotí zejména svou současnou ekonomickou situaci a panují i určité obavy z jejího dalšího zhoršování,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.