Digitální věk a moderní technologie nahrávají spotřebitelům

15. 5. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Studie společnosti MasterCard ukazuje, jak výzkum a inovace v technologiích dělají z digitálního věku dobu, která je výhodná jak pro spotřebitele, tak pro obchodníky i města po celém světě, a pozitivně ovlivňují hospodářský růst a finanční začleňování všech vrstev obyvatel.

Technologie hrají zásadní roli nejen v proměně spotřebitelského chování, ale také otevírají nové nákupní možnosti. Zásadně se mění způsob, jak lidé nakupují a cestují, spolupracují s poskytovateli služeb, a dokonce i s veřejným sektorem.

Zpráva společnosti MasterCard dokládá, jak nástup moderních technologií ovlivnil způsob fungování maloobchodního sektoru. V Evropě je více než 305 milionů chytrých telefonů a 60 % jejich majitelů je již alespoň jednou využilo k nákupu zboží či služeb online. Tento trend donutil řadu obchodníků přehodnotit strategii a nabízet zákazníkům co nejpříjemnější nákupní zážitek, ať už nakupují prostřednictvím tradičních, nebo moderních kanálů. Zásadním prvkem transformace spotřebního chování je bezpečnost. Téměř polovina lidí (44 %), kteří se v minulosti při nákupu online setkali s podvodem, se obchodu, kde k podvodu došlo, v budoucnu vyhne, a to bez ohledu na příčinu negativní zkušenosti. Během roku 2013 se s podvodným chováním při nákupu na internetu setkalo 17,5 % evropských spotřebitelů.

„Lidé v novém digitálním věku očekávají, že budou moci jednoduše a bezpečně nakupovat kdykoliv, kdekoliv a jakkoliv. Nová platební řešení ve formě bezkontaktních technologií už dávno nejsou hudbou budoucnosti. Inovace zahrnující bezkontaktní platby a mobilní peněženky, jako například MasterPass, se staly spolehlivou platební metodou pro spotřebitele i pro obchodníky,“ řekla Ann Cairns, prezidentka divize mezinárodních trhů, MasterCard.

Moderní technologie neovlivňují nákupní proces pouze prostřednictvím inovací v platebních řešeních, ale zabývají se i další problematikou. Stále větší množství lidí žije ve městech, což staví městské infrastruktury a dopravní systémy pod velký tlak. Dopravní zácpy a tlačenice v centrech měst negativně ovlivňují obyvatele, turisty, ale i jednotlivé prodejce. Digitální platební technologie pomáhají milionům lidí, jež denně dojíždějí za prací, cestovat veřejnou dopravou rychleji a pohodlněji, s využitím jejich mobilních přístrojů.

„Jedním z nejlepších příkladů, jak technologie a inovace mění lidské životy, je vznik tzv. chytrých měst. MasterCard je partnerem několika metropolí, kde ve spolupráci s technologickými společnostmi zavádí systémy založené na používání chytrých telefonů, což umožňuje dopravním společnostem zpřístupnit veřejnou dopravu širší skupině lidí, například díky zkrácení času potřebného k nákupu jízdenky,“ doplnila Ann Cairns.

Technologie také pomáhají jednotlivým státům zapojit do finančního systému i ty skupiny občanů, které byly doposud vyloučeny. Zatímco v roce 2013 činil počet osob bez bankovního konta 2,5 miliardy, koncem roku 2014 se počet snížil na dvě miliardy. Zapojování lidí po celém světě do finančních systémů napomáhá globálnímu ekonomickému růstu a produktivitě.

Hlavní závěry zprávy MasterCard:

  • Téměř 6 z 10 uživatelů chytrých telefonů v Evropě s nimi alespoň jednou nakoupilo online
  • Spotřebitelé při nákupech online hledí především na komfort a pohodlnost celého procesu, následuje bezpečnost; při nákupech přes mobil jsou pro ně důležité pohodlné použití, především nákupy „jedním kliknutím“ a personalizované nabídky

Nákupní rozhodování dnešních evropských spotřebitelů:

  • 63 % lidí si o zboží zjišťuje informace na internetu, ale nakupuje v kamenných obchodech
  • 13 % lidí se o zboží informuje v kamenných obchodech a následně nakupuje online
  • 24 % lidí kombinuje internetové a kamenné obchody jak při nákupu, tak při získávání informací

Mezi nejlepší technologické novinky z hlediska přínosu pro obchod dle samotných evropských prodejců patří bezkontaktní technologie (63 %), mobilní peněženky (47 %) a platby kartou obecně (46 %).

Polovina všech světových spotřebitelů má nebo chce mít bezkontaktní platební kartu

Nejvyšší přidanou hodnotu vidí obchodníci v  „tagování“ produktů a služeb (74 %), geolokaci (70 %) a věrnostních programech (44 %), zatímco zákazníci mají nejraději věrnostní programy (78 %), cenové srovnávače (61 %) a získávání zajímavých nabídek dle své aktuální polohy, tedy geolokaci (53 %).

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více