ČSU: PC je ve dvou třetinách domácností

11. 12. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČSU)
Za posledních pět let vzrostl počet českých domácností vybavených osobním počítačem o 1,1 milionu. V současné době tak vlastní PC dvě třetiny domácností a téměř každá domácnost je připojena i k internetu.
Foto: SXC.hu

Podle dalšího zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ) v současné době české domácnosti vlastní dva a více počítačů a téměř 40 % domácností má přenosný počítač. Počítač si pořizují více domácnosti s dětmi (91 %) než domácnosti bez dětí (58 %).

„Zatímco v roce 2007 byla k internetu připojena pouze čtvrtina domácností a nejrozšířenějším typem připojení bylo vytáčené připojení přes telefonní linku, v roce 2012 využívaly tento typ připojení pouze čtyři domácnosti ze sta. Všechny ostatní domácnosti s internetem byly připojeny vysokorychlostně,“ řekl expert ČSÚ Martin Mana. K internetu se Češi připojují i přes mobilní telefon: v roce 2012 vlastnilo mobilní telefon 96 % Čechů starších 16 let, z toho 13 % jej použilo i k přístupu ke službám internetu.

„Osobní počítač i internet využívalo v tomto roce shodně sedm z deseti Čechů. Poprvé v historii tohoto šetření tedy můžeme konstatovat, že uživatel počítače je zároveň i uživatelem internetu,“ uvedla předsedkyně ČSÚ Iva Ritschelová. Dlouhodobě platí, že počítač, internet a mobilní telefon používají častěji muži než ženy, mladší lidé než starší a jednotlivci s vyšším vzděláním.

Mezi nejčastější činnosti vykonávané na internetu patří posílání a přijímání e-mailů (94 % uživatelů). Druhou nejrozšířenější činností je čtení on-line zpráv, novin a časopisů (85 %), těsně následované vyhledáváním informací o zboží a službách (84 %). Mezi mladými uživateli internetu se největší oblibě těší telefonování přes internet, přehrávání/stahování hudby, filmů a videí a účast na sociálních sítích.

Téměř třetina Čechů využila v roce 2012 internet k nákupu zboží či služeb. Nakupování přes internet je oblíbenější u mladších a vzdělanějších Čechů. Nakupování přes internet je nejrozšířenější mezi ženami na rodičovské dovolené: „Šest z deseti uživatelek internetu na rodičovské dovolené uvedlo, že nakoupilo přes internet,“ řekla Romana Malečková z ČSÚ. Nejčastěji nakupovaným zbožím celkově je oblečení, obuv a módní doplňky, na druhém místě jsou vstupenky na kulturní a sportovní akce. Ženy na rodičovské dovolené se kromě toho zaměřují na nákup hraček, stolních her a fotoslužeb.

Z mezinárodního hlediska se Česká republika ve vybavenosti domácností informačními technologiemi (kromě mobilního telefonu) stále nachází pod průměrem členských zemí EU (19. místo ve vybavenosti českých domácností počítačem, 16. místo z hlediska připojení k vysokorychlostnímu internetu). Počtem uživatelů internetu se Česká republika velice těsně přiblížila k průměru EU27.

Obrazová galerie:
Štítky: 

Podobné články

Celková důvěra v ekonomiku se v březnu zvýšila

24. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se dle ČSÚ v březnu meziměsíčně zvýšil o 1,7 bodu na hodnotu 99,5, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,6 bodu na hodnotu 99,6 a indikátor důvěry spotřebitelů oproti únoru vzrostl o 2,2 bodu na hodnotu 98,8. Čtěte více

ČSÚ zveřejnil souhrnná data o digitalizaci Česka a EU. Jak si ČR stojí?

19. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Obyvatelé Česka stále častěji používají mobilní bankovnictví, nakupují online a poslouchají hudbu či sledují videa přes placený stream. Význam digitálních technologií narůstá i v podnicích, ve veřejné správě, školství i zdravotnictví. Čtěte více

Důvěra spotřebitelů se mírně snížila, důvěra podnikatelů lehce posiluje

25. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry ČSÚ, vyjádřený bazickým indexem, se ve srovnání s lednem letošního roku mírně zvýšil o 0,4 bodu na hodnotu 97,8, při rozdílném vývoji obou jeho složek. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů se mírně zvýšil o 0,5 bodu na hodnotu 98,0, indikátor důvěry spotřebitelů poklesl rovněž o 0,5 bodu na hodnotu 96,6. Čtěte více

Celková důvěra v ekonomiku se na prahu nového roku mírně snížila

29. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se ve srovnání s prosincem dle ČSU mírně snížil o 0,3 bodu na hodnotu 97,4, při rozdílném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se mírně zvýšil o 0,4 bodu na hodnotu 97,5 a indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 3,4 bodu na hodnotu 97,1. Čtěte více