ČOI: E-shopy nejčastěji nedodávají zboží a nevrací peníze

12. 6. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
V 1. čtvrtletí 2014 bylo prostřednictvím České obchodní inspekce (ČOI) zkontrolováno 181 internetových obchodů a nedostatky zjištěny v téměř třech čtvrtinách z nich. Za stejné období bylo uloženo 160 pokut v celkové výši cca 1,2 milionu korun.
Foto: Freeimages

Dílčí výsledky kontrolní akce, zejména vysoké procento kontrol, při kterých inspektoři zjistili porušení obecně závazných právních předpisů, však nemohou být v žádném případě považovány za objektivní obraz stavu elektronického obchodování v České republice - jedná se o výsledky monitoringu nabídky a služeb na síti internet, který provádějí jednotlivé inspektoráty, a skutečnosti, že kontroly jsou prováděny cíleně v obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy. Četné kontroly jsou prováděny také na základě informací získaných z podání spotřebitelů, kteří mají s konkrétním e-shopem negativní zkušenost.

Ve sledovaném období přijala ČOI celkem 1 373 podání týkajících se internetových obchodů. Nejvíce si spotřebitelé stěžovali na nedodání zboží poté, kdy je zaplatili nebo ve lhůtě vrátili (odstoupili od smlouvy), a svoje peníze nedostali zpět. Tyto případy však jsou mimo kontrolní pravomoc ČOI a poškození spotřebitelé se mohou domoci svých nároků pouze soudní cestou. Šetřená podání se nejčastěji týkala nekalých obchodních praktik, tj. neposkytnutí všech informací s náležitou odbornou péčí, problémů spojených s reklamačním řízením, ale také neseznámení s cenou, nevydání dokladu o koupi nebo dodání nejakostního výrobku. Šetřením spotřebitelských podnětů byly nedostatky prokázány ve 171 případech (tj. 12,5 % podání), dalším orgánům bylo postoupeno 56 podání a 69 případů je v šetření. Dohledat se nepodařilo celkem 20 prodejců.

Stejně jako v předcházejících sledovaných obdobích bylo při kontrolách internetových obchodů nejčastěji zjišťováno porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Většina těchto nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků elektronického obchodování.

  • porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik v 99 případech (43,6 %), převážně klamavých obchodních praktik. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících 
  • nedodržení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (dále jen „reklamace“), tj. ve smyslu nové právní úpravy §§ 2165 až 2174 Občanského zákoníku, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit, včetně informace týkající se „jakosti při převzetí“ (dříve shoda s kupní smlouvou) – dle §§ 2161 až 2164 Občanského zákoníku. Tyto nedostatky byly zjištěny v 68 případech (41 %)
  • porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele již bylo zjišťováno v menším rozsahu: neposkytnutí stanovených informací o nabízených výrobcích nebo poskytovaných službách (§§ 9-11) – ve 12 případech, nevydání dokladu o prodeji se všemi náležitostmi (§ 16) – v 7 případech, neseznámení s cenou (§ 12) – v 6 případech. 
  • Jiný právní předpis než zákon o ochraně spotřebitele porušily kontrolované subjekty pouze v 8 případech.

Kontroly internetového prodeje (1. čtvrtletí 2014)

 

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

25

19

76,0 %

 

Jihočeský a Vysočina

29

24

82,8 %

 

Plzeňský a Karlovarský

13

9

69,2 %

 

Ústecký a Liberecký

33

25

75,8 %

 

Královéhradecký a Pardubický

19

15

79,0 %

 

Jihomoravský a Zlínský

19

13

68,4 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

43

28

65,1 %

 

Celkem

181

133

73,5 %

 

 

Uložená opatření a sankce

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období pravomocně uloženo kontrolovaným subjektům celkem 160 pokut v hodnotě 1 182 500 Kč. (Počet uložených pokut převyšuje počet kontrol, při nichž byly zjištěny nedostatky, neboť v průběhu 1. čtvrtletí 2014 nabyla právní moci rozhodnutí o pokutách za zjištění v předchozím období).

Závěr

Vysoká míra nedostatků zjištěných při kontrolách provozovatelů internetových obchodů v průběhu 1. čtvrtletí 2014 opět potvrdila, že tato oblast prodeje vyžaduje pozornost jak ze strany České obchodní inspekce jako dozorového orgánu, tak i obezřetnost ze strany jejich zákazníků – spotřebitelů. Ti by měli pečlivě vybírat jen z nabídky ověřených e-shopů, požadovat před uzavřením smlouvy maximum informací o zboží, číst obchodní podmínky, neplatit předem anonymním dodavatelům a posuzovat možná rizika „výhodných“ nákupů zejména ze třetích zemí, tj. mimo EU). Jedná se o formu obchodování „bez hranic“, která získává stále více příznivců, ale také láka podvodníky. Kontrolní pravomoci České obchodní inspekce však své hranice mají – nevztahují se na subjekty se sídlem mimo území České republiky. Cílem kontrolní činnosti inspektorů je efektivně a v co největší míře eliminovat protiprávní jednání prodávajících, v jehož důsledku mohou být poškozena práva spotřebitelů.

Štítky: 

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více