ČOI: E-shopy nejčastěji nedodávají zboží a nevrací peníze
Dílčí výsledky kontrolní akce, zejména vysoké procento kontrol, při kterých inspektoři zjistili porušení obecně závazných právních předpisů, však nemohou být v žádném případě považovány za objektivní obraz stavu elektronického obchodování v České republice - jedná se o výsledky monitoringu nabídky a služeb na síti internet, který provádějí jednotlivé inspektoráty, a skutečnosti, že kontroly jsou prováděny cíleně v obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy. Četné kontroly jsou prováděny také na základě informací získaných z podání spotřebitelů, kteří mají s konkrétním e-shopem negativní zkušenost.
Ve sledovaném období přijala ČOI celkem 1 373 podání týkajících se internetových obchodů. Nejvíce si spotřebitelé stěžovali na nedodání zboží poté, kdy je zaplatili nebo ve lhůtě vrátili (odstoupili od smlouvy), a svoje peníze nedostali zpět. Tyto případy však jsou mimo kontrolní pravomoc ČOI a poškození spotřebitelé se mohou domoci svých nároků pouze soudní cestou. Šetřená podání se nejčastěji týkala nekalých obchodních praktik, tj. neposkytnutí všech informací s náležitou odbornou péčí, problémů spojených s reklamačním řízením, ale také neseznámení s cenou, nevydání dokladu o koupi nebo dodání nejakostního výrobku. Šetřením spotřebitelských podnětů byly nedostatky prokázány ve 171 případech (tj. 12,5 % podání), dalším orgánům bylo postoupeno 56 podání a 69 případů je v šetření. Dohledat se nepodařilo celkem 20 prodejců.
Stejně jako v předcházejících sledovaných obdobích bylo při kontrolách internetových obchodů nejčastěji zjišťováno porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Většina těchto nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků elektronického obchodování.
- porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik v 99 případech (43,6 %), převážně klamavých obchodních praktik. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících
- nedodržení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (dále jen „reklamace“), tj. ve smyslu nové právní úpravy §§ 2165 až 2174 Občanského zákoníku, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit, včetně informace týkající se „jakosti při převzetí“ (dříve shoda s kupní smlouvou) – dle §§ 2161 až 2164 Občanského zákoníku. Tyto nedostatky byly zjištěny v 68 případech (41 %)
- porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele již bylo zjišťováno v menším rozsahu: neposkytnutí stanovených informací o nabízených výrobcích nebo poskytovaných službách (§§ 9-11) – ve 12 případech, nevydání dokladu o prodeji se všemi náležitostmi (§ 16) – v 7 případech, neseznámení s cenou (§ 12) – v 6 případech.
- Jiný právní předpis než zákon o ochraně spotřebitele porušily kontrolované subjekty pouze v 8 případech.
Kontroly internetového prodeje (1. čtvrtletí 2014) | ||||
Inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním | zjištěná porušení v % | |
Středočeský a Hl. město Praha | 25 | 19 | 76,0 % | |
Jihočeský a Vysočina | 29 | 24 | 82,8 % | |
Plzeňský a Karlovarský | 13 | 9 | 69,2 % | |
Ústecký a Liberecký | 33 | 25 | 75,8 % | |
Královéhradecký a Pardubický | 19 | 15 | 79,0 % | |
Jihomoravský a Zlínský | 19 | 13 | 68,4 % | |
Moravskoslezský a Olomoucký | 43 | 28 | 65,1 % | |
Celkem | 181 | 133 | 73,5 % |
Uložená opatření a sankce
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období pravomocně uloženo kontrolovaným subjektům celkem 160 pokut v hodnotě 1 182 500 Kč. (Počet uložených pokut převyšuje počet kontrol, při nichž byly zjištěny nedostatky, neboť v průběhu 1. čtvrtletí 2014 nabyla právní moci rozhodnutí o pokutách za zjištění v předchozím období).
Závěr
Vysoká míra nedostatků zjištěných při kontrolách provozovatelů internetových obchodů v průběhu 1. čtvrtletí 2014 opět potvrdila, že tato oblast prodeje vyžaduje pozornost jak ze strany České obchodní inspekce jako dozorového orgánu, tak i obezřetnost ze strany jejich zákazníků – spotřebitelů. Ti by měli pečlivě vybírat jen z nabídky ověřených e-shopů, požadovat před uzavřením smlouvy maximum informací o zboží, číst obchodní podmínky, neplatit předem anonymním dodavatelům a posuzovat možná rizika „výhodných“ nákupů zejména ze třetích zemí, tj. mimo EU). Jedná se o formu obchodování „bez hranic“, která získává stále více příznivců, ale také láka podvodníky. Kontrolní pravomoci České obchodní inspekce však své hranice mají – nevztahují se na subjekty se sídlem mimo území České republiky. Cílem kontrolní činnosti inspektorů je efektivně a v co největší míře eliminovat protiprávní jednání prodávajících, v jehož důsledku mohou být poškozena práva spotřebitelů.