Co bude znamenat nový občanský zákoník pro e-shopy

30. 12. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Shoptet.cz)
Nový občanský zákoník, který začne platit od 1. ledna 2014, přinese změny i provozovatelům e-shopů. Některé úpravy se fungování internetového obchodu dotknou více, v jiných případech se jedná spíše o formalitu. Co konkrétně se pro e-shopaře změní?
Foto: SXC.hu

Kupní smlouva

Od 1. ledna se kupní smlouva při nákupu v e-shopu uzavírá okamžikem odeslání objednávky. Dosud byla tato část sporná, někteří tvrdili, že smlouva vzniká odesláním objednávky, ostatní, že až po jejím potvrzení. V praxi to znamená, že e-shopař musí dodat produkt, který si zákazník objednal. Jedinou výjimkou je vyprodání zásob. Nicméně povinnost potvrdit objednávku stále trvá.

Dodatky a smluvní pokuta

Další změna, se kterou se budou muset e-shopaři vyrovnat, je řešení dodatků (odchylek), které byly zaslány s objednávkou. Podle nového zákoníku je nutné je vyslyšet, pokud objednávku prodávající neodmítne. Příkladem takovéhoto dodatku je objednání produktu v barvě, která není v nabídce. „Jelikož je e-shopař povinen dodat zboží odpovídající objednávce včetně dodatku, pak doporučuji upravit obchodní podmínky. Jen tak nenastanou zbytečné komplikace,“ řekl Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz a dodal „Rád bych také upozornil, že od nového roku nebude možné vymáhat smluvní pokutu, která je v současné době většinou uvedena v obchodních podmínkách a kterou provozovatelé požadují po zákazníkovi, když například odmítne převzít objednané zboží. Nově je nutné ji sjednat samostatně telefonicky nebo písemně. Může být například posledním krokem při odeslání objednávky.“

Odstoupení od smlouvy

Zákazník od smlouvy může odstoupit do 14 dní od převzetí zboží, tuto informaci je však nutné sdělit. Pokud není nikde tato doba uvedena, pak se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dní. O možnosti odstoupení od smlouvy lze informovat i dodatečně, poté běží čtrnáctidenní lhůta, během které musí zákazník odeslat zboží zpět.

Co v praxi znamená odstoupení od smlouvy? Kupující musí ve stanové době vrátit zakoupené produkty, prodávají pak zašle peníze zpět zákazníkovi do 14 dní. Nemusí tak však učinit, pokud nemá zpět své zboží nebo doklad o jeho odeslání. Současně lze nově cenu ponížit o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním. Je však nutné o tomto postupu zákazníka informovat. Prodávající také zákazníkovi hradí náklady na nejlevnější dopravu při doručení. Poštovné při vrácení produktu pak platí kupující, který musí být poučen. V opačném případě to hradí prodávající.

Odstoupení od kupní smlouvy u věcí, které se rychle kazí nebo zastarávají, zůstává. Nově nemůže zákazník vrátit ani zboží, u kterého porušil hygienický obal.

Reklamace

Největšími změnami prošel proces reklamace. Prodávající odpovídá za to, že dodané zboží nemá vady. Pokud dodá kazové zboží, tak má zákazník právo na výměnu nebo opravu. Není-li ani jedno z tohoto možné, lze odstoupit od smlouvy. Nově může prodávající nabídnout při výskytu vady slevu z kupní ceny.

V případě, že se v záruční dvouleté době vyskytla vada, je nutné nově rozlišit mezi podstatným a nepodstatným porušením kupní smlouvy. V prvním případě si zákazník může vybrat, zda chce zboží vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy nebo slevu. U nepodstatného porušení smlouvy pak zákazník může žádat odstranění vady či slevu, odstoupit může, pouze pokud prodejce odmítne závadu odstranit nebo to nestihne včas.

„I když je předvánoční nákupní sezóna téměř u konce, tak provozovatelé e-shopů musí zasloužený odpočinek ještě odložit. Do konce prosince je nutné připravit svůj obchod na nový občanský zákoník, který nabyde účinnosti začátkem roku. Jde především o nastavení procesů a úpravu všeobecných obchodních podmínek,“ upozornil Miroslav Uďan.

Štítky: 

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více