České e-shopy rostly v prvním čtvrtletí 2015 o 23 %
Česká e-commerce patří tradičně k silně růstovým složkám maloobchodního prodeje: loňský obrat z prodeje zboží a služeb na internetu přesáhl 70 miliard korun a představoval tedy více než šest procent obratu celého maloobchodu. „Pro letošní rok jsme my i další odborníci odhadovali, že e-shopy porostou o přibližně 15 %. Čísla za první čtvrtletí ale ukazují, že tempo růstu je zatím rychlejší, někde na úrovni 23 %,“ vysvětlil Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware. Zákazníci mají největší zájem o zboží určené do domácnosti (například nábytek), kde e-shopům rostl obrat v průměru o 34 %.
Zhruba 82 % zákazníků využívá při návštěvě internetového obchodu osobní počítač, 11,5 % mobil a necelých 7 % tablet. „V tržbách je situace mírně odlišná, tam stále jasně vládne PC s podílem zhruba 90,7 %. Mobily se na nich podílí ze 4,5 %, tablety ze 4,7 %,“ vysvětlil Jan Penkala. Platí však, že e-shopům meziročně vzrostly příjmy ze všech typů zařízení. „Zákazníci s PC utratili v internetových obchodech o čtvrtinu víc než loni. Lidé s tabletem o 42 %. Premiantem jsou nákupy z mobilů, tam růst dosáhl dokonce 56 %,“ řekla Penkala.
Pro 2. čtvrtletí 2015 očekávají analytici společnosti Acomware obdobné tempo růstu. „Předpokládáme, že obrat e-shopů dále poroste o zhruba 20 %. Tahounem bude jarní sortiment – oblečení, sport, zahrada nebo také potraviny díky spuštění nových e-shopů,“ uzavřel Penkala.