České e-shopy neuspokojí každou desátou poptávku – chybí jim technologie
Průměrná dostupnost zboží v malých a střední e-shopech v České republice je podle interních dat společnosti Inventoro 89 %. Toto číslo říká, že 11 zákazníků ze 100 si chce něco koupit, ale nemohou, neboť prodejce má zboží vyprodané. Přičemž tyto promarněné příležitosti znamenají pro průměrný český online obchod 221 000 Kč v ušlých tržbách každý měsíc. Oproti tomu (a proti logice věci) prodejcům rapidně roste hodnota jejich zásob. Podle údajů Inventoro, měřených na skutečných klientech, je 40 % zásob u online maloobchodníků nadbytečných. Přičemž u některých toto číslo přesahuje i 60 %.
„Zlatá horečka online nakupování v období globální pandemie si začíná vybírat svou daň. Nízká dostupnost zboží a vysoká hodnota zásob: to jsou dva jasné signály, že v českých e-shopech existuje ještě parník příležitostí na zlepšení ziskovosti,” řekl Tomáš Formánek, CEO společnosti Inventoro.
Podle něj je příčinou těchto hodnot skutečnost, že se prodejci snaží kočírovat prudký nárůst prodejů tradičním způsobem, tedy selským rozumem. To je však neudržitelné. „S vyšším počtem prodejů a produktů exponenciálně roste komplexita řízení firmy. V určitý moment majitelé firem už neudrží všechna čísla v hlavě a začne jim to přerůstat přes hlavu. To je úplně jiná praxe oproti velkým hráčům, kteří jsou zvyklí řídit svůj provoz pomocí pokročilé matematické predikce,” vysvětlil Formánek a dodal, že ušlé prodeje většinou zhodnotí právě dominantní hráči na úkor rodinných lokálních prodejců.
Krize z růstu není však jen osudem českých maloobchodníků. Podle dat Inventoro se podobné hodnoty objevují u online prodejců z celého světa. „Stejný trend vidíme napříč všemi kontinenty. Tento vývoj neprospívá kvalitě nabídky a ohrožuje menší prodejce,” uzavřel Formánek.