České e-shopy neuspokojí každou desátou poptávku – chybí jim technologie

17. 6. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Inventoro)
Koronakrize se pro online prodejce stala „Korona-příležitostí“. Z dat společnosti Inventoro je vidět masivní nárůst online prodejů, který se propisuje přes všechny segmenty produktů. Tempo růstu je ale tak vysoké, že se menší a střední hráči nestíhají přizpůsobit. A to jim v budoucnu paradoxně může zlomit vaz.

Průměrná dostupnost zboží v malých a střední e-shopech v České republice je podle interních dat společnosti Inventoro 89 %. Toto číslo říká, že 11 zákazníků ze 100 si chce něco koupit, ale nemohou, neboť prodejce má zboží vyprodané. Přičemž tyto promarněné příležitosti znamenají pro průměrný český online obchod 221 000 Kč v ušlých tržbách každý měsíc. Oproti tomu (a proti logice věci) prodejcům rapidně roste hodnota jejich zásob. Podle údajů Inventoro, měřených na skutečných klientech, je 40 % zásob u online maloobchodníků nadbytečných. Přičemž u některých toto číslo přesahuje i 60 %.

„Zlatá horečka online nakupování v období globální pandemie si začíná vybírat svou daň. Nízká dostupnost zboží a vysoká hodnota zásob: to jsou dva jasné signály, že v českých e-shopech existuje ještě parník příležitostí na zlepšení ziskovosti,” řekl Tomáš Formánek, CEO společnosti Inventoro.

Podle něj je příčinou těchto hodnot skutečnost, že se prodejci snaží kočírovat prudký nárůst prodejů tradičním způsobem, tedy selským rozumem. To je však neudržitelné. „S vyšším počtem prodejů a produktů exponenciálně roste komplexita řízení firmy. V určitý moment majitelé firem už neudrží všechna čísla v hlavě a začne jim to přerůstat přes hlavu. To je úplně jiná praxe oproti velkým hráčům, kteří jsou zvyklí řídit svůj provoz pomocí pokročilé matematické predikce,” vysvětlil Formánek a dodal, že ušlé prodeje většinou zhodnotí právě dominantní hráči na úkor rodinných lokálních prodejců.

Krize z růstu není však jen osudem českých maloobchodníků. Podle dat Inventoro se podobné hodnoty objevují u online prodejců z celého světa. „Stejný trend vidíme napříč všemi kontinenty. Tento vývoj neprospívá kvalitě nabídky a ohrožuje menší prodejce,” uzavřel Formánek.

Štítky: 

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více