České e-commerce rostlo i v květnu. Meziročně skoro o čtvrtinu

16. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Při pohledu na květnové statistiky je patrné, že online nákupy Čechů ovlivnila především rozhodnutí vlády o konání hromadných akcí – oproti předchozímu měsíci vyrostly kategorie spojené s pořádáním svateb (až o tisíce procent) a také další podobné kategorie jako jsou party doplňky, lampiony a podobně.

V meziročním srovnání v květnu významně vyskočily webkamery (+ 848 %), stále vysoko se drží take dezinfekce (+ 411 %) nebo výčepní zařízení (370 %). V e-shopech je, i po znovuzavedení dobírky, stále vidět oproti loňsku nárůst platby kartou online a dalších online platebních metod, naopak dobírka poklesla.

V květnu jsme se začali chystat na svatby

Do jednotlivých kategorií stále významně promlouvala opatření vlády – nejpatrnější bylo uvolňování pravidel pro konání společenských akcí. „Oproti dubnu vyskočily o stovky, někdy až tisíce procent, kategorie spojené se svatbami – typicky třeba svatební dekorace, svatební vývazky, svatební knihy nebo třeba lampiony,” řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz a doplnil: „Kvůli deštivému počasí také vzrostly o stovky procent stojany na deštníky i samotné deštníky.”

Meziroční růst e-commerce v roce 2020
Březen39 %
Duben35 %
Květen24 %

Meziročně vzrostly nejvíce webkamery

Významným meziročním skokanem se v květnu stala kategorie webkamer, která vzrostla meziročně o 848 %. „I v meziročním srovnání stále sledujeme částečný vliv koronaviru – stále rostou dezinfekce, gumy a pruženky a obecně zdravotní technika. Mezi další kategorie s významným meziročním skokem patří také výčepní zařízení, chlebníky nebo elektrokola,” poznamenal Tomáš Braverman. 

Platební metody v e-shopech – aktuální podíl
Dobírka15 %
Platba kartou online50 %
Platba bankovním převodem12 %
Platební tlačítko13 %
Paypal, splátky a jiné5 %
Platba při převzetí5 %

Online platba stále drží svá čísla

Další květnová čísla ukazují také to, že dobírka kvůli jejím omezením v průběhu pandemie, oslabila i po návratu do normálu. „Díky omezováním dobírky její obliba v průběhu minulých měsíců logicky rapidně klesla. Avšak i teď, kdy už je dobírku možné využít téměř všude, sledujeme, že i v květnu byla meziročně na polovičních číslech,” vysvětlil Tomáš Braverman z Heureky a dodal: „Naopak online platba zažívá zrychlený nástup – a je to přirozené. Pokud si zákazník vyzkouší rychlost a bezpečnost této platební metody, málokdy se vrátí zpět k dobírce.”

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více