České e-commerce rostlo i v květnu. Meziročně skoro o čtvrtinu
V meziročním srovnání v květnu významně vyskočily webkamery (+ 848 %), stále vysoko se drží take dezinfekce (+ 411 %) nebo výčepní zařízení (370 %). V e-shopech je, i po znovuzavedení dobírky, stále vidět oproti loňsku nárůst platby kartou online a dalších online platebních metod, naopak dobírka poklesla.
V květnu jsme se začali chystat na svatby
Do jednotlivých kategorií stále významně promlouvala opatření vlády – nejpatrnější bylo uvolňování pravidel pro konání společenských akcí. „Oproti dubnu vyskočily o stovky, někdy až tisíce procent, kategorie spojené se svatbami – typicky třeba svatební dekorace, svatební vývazky, svatební knihy nebo třeba lampiony,” řekl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz a doplnil: „Kvůli deštivému počasí také vzrostly o stovky procent stojany na deštníky i samotné deštníky.”
Meziroční růst e-commerce v roce 2020 | |
Březen | 39 % |
Duben | 35 % |
Květen | 24 % |
Meziročně vzrostly nejvíce webkamery
Významným meziročním skokanem se v květnu stala kategorie webkamer, která vzrostla meziročně o 848 %. „I v meziročním srovnání stále sledujeme částečný vliv koronaviru – stále rostou dezinfekce, gumy a pruženky a obecně zdravotní technika. Mezi další kategorie s významným meziročním skokem patří také výčepní zařízení, chlebníky nebo elektrokola,” poznamenal Tomáš Braverman.
Platební metody v e-shopech – aktuální podíl | |
Dobírka | 15 % |
Platba kartou online | 50 % |
Platba bankovním převodem | 12 % |
Platební tlačítko | 13 % |
Paypal, splátky a jiné | 5 % |
Platba při převzetí | 5 % |
Online platba stále drží svá čísla
Další květnová čísla ukazují také to, že dobírka kvůli jejím omezením v průběhu pandemie, oslabila i po návratu do normálu. „Díky omezováním dobírky její obliba v průběhu minulých měsíců logicky rapidně klesla. Avšak i teď, kdy už je dobírku možné využít téměř všude, sledujeme, že i v květnu byla meziročně na polovičních číslech,” vysvětlil Tomáš Braverman z Heureky a dodal: „Naopak online platba zažívá zrychlený nástup – a je to přirozené. Pokud si zákazník vyzkouší rychlost a bezpečnost této platební metody, málokdy se vrátí zpět k dobírce.”