Česká pošta testuje balíkomaty
Balíkomaty představují nový moderní a pohodlný způsob vyzvedávání zásilek, který již funguje na některých evropských poštovních trzích. Jejich velkou výhodou je, že fungují 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Balíkomaty mají jednoduché a rychlé ovládaní a umožňují i výběr zásilky na dobírku. Jak funguje vyzvedávání zásilek, si zákazníci mohou vyzkoušet do 3. srpna na hlavní pražské poště v Jindřišské ulici ve všední dny od 10.00 do 19.00 hodin.
Jak by balíkomaty mohly fungovat
Jedná se o jednoduchý systém. Zákazník si objedná zásilku například prostřednictvím e-shopu, vybere si jako místo doručení balíkomat na určitém, pro něj nejvhodnějším místě. Poté co poštovní doručovatel uloží tuto zásilku do balíkomatu, přijde adresátovi potvrzující SMS zpráva o tom, že jeho zásilka je uložena. Zároveň dostane PIN kód, případně bude ve zprávě uvedena dobírková cena. A pak už stačí jen, aby zákazník dojel k balíkomatu, zadal PIN kód, případně zaplatil dobírku a poté se mu otevře příslušná přihrádka, ze které si zásilku si vyzvedne.
Česká pošta vypsala na nákup, údržbu a servis balíkomatů veřejnou zakázku. Na jejím základě by mělo dojít k uzavření rámcové smlouvy s jedním dodavatelem. Předpokládaná hodnota zakázky činí 490 milionů korun. V současné chvíli se zakázka nachází ve fázi posuzování a hodnocení nabídek. Česká pošta obdržela tři nabídky.
Od kdy v provozu
Veřejná zakázka by měla být ukončena na podzim letošního roku. Od začátku roku 2013 pak Česká pošta počítá s umístěním prvních deseti balíkomatů. Zákazníci je naleznou například v Praze či Českých Budějovicích. Do konce roku 2014 předpokládáme, že zákazníkům umožníme vyzvedávání balíků až ze 150 balíkomatů po celé republice. Půjde zejména o krajská a okresní města, kde budou balíkomaty umístěny v místech s vysokou kumulací obyvatel. Podle výzkumu, který si nechala Česká pošta zpracovat, považují zákazníci za ideální umístění balíkomatů v nákupních centrech, před poštou či u nádraží.