Česká e-komerce rekordně rostla, 100 miliard zatím nepřekonala
Legislativa přinesla mimosoudní řešení spotřebitelských sporů i EET
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (ADR a ODR) v únoru a diskuze okolo EET v listopadu a prosinci orámovaly uplynulý rok v oblasti zákonných novinek. Zatímco s ADR a ODR se internetové obchody vypořádaly bez problémů, téma EET a on-line plateb zůstává nadále ožehavé. Největší část internetových prodejců bude patřit do druhé fáze spuštění EET, která odstartuje 1. března 2017. V průběhu uplynulého podzimu se sešel výkonný ředitel APEK Jan Vetyška s ministrem financí Andrejem Babišem, aby spolu prodiskutovali možnost vyjmutí on-line plateb z evidence tržeb. „Hlasování o úpravě příslušného zákona proběhne v polovině ledna. Pan ministr naše argumenty přijal za své, nicméně z tématu vyjmutí on-line plateb se stal bohužel nástroj politického boje. Stále věříme, že zákonodárci bez ohledu na stranickou příslušnost a emoce pochopí, jak je zařazení internetových plateb do EET zbytečné a současně složité, v některých případech prakticky nemožné. Především u menších obchodníků hrozí, že pokud nedojde k úpravě zákona, budou nuceni zrušit nabídku on-line plateb. V takovém případě by byli poškozeni nejen obchodníci, ale především zákazníci, kteří si v souladu s celosvětovými trendy zvykli na pohodlný nákup pomocí elektronických plateb. Situaci budeme nadále pozorně sledovat a provozovatele e-shopů co nejdříve informovat,“ okomentoval Jan Vetyška.
V roce 2016 také pokračovaly přípravy legislativních řešení pro nastolení jednotného digitálního trhu v EU. Naposledy šlo o úpravy v oblastech přeshraničního doručování zboží a geo-blockingu. „O jednotlivých návrzích komunikujeme s reprezentanty české státní správy. Jestliže se podaří zohlednit připomínky obchodníků, může být jednotný digitální trh další příležitostí pro naše střední a malé e-shopy,“ řekl Jan Vetyška.
Prodeje rostly nad očekávání
Realita uplynulého roku v on-line prodeji předčila veškerá očekávání. Podle dosavadních výsledků dosáhly obraty až na 98 miliard korun v oblasti prodeje zboží, což znamená meziroční růst 21 %. V roce 2017 se tak dá očekávat prolomení magické hranice 100 miliard. Velmi povedené bylo především předvánoční období, které mělo překvapivě dva vrcholy. „Opravdu hodně úspěšný byl letos týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne. V oblasti prodeje elektroniky bylo období Black Friday vůbec nejúspěšnějším v celém roce 2016.“
A jaké zboží bylo letos mezi nakupujícími nejoblíbenější? „O Vánocích se dařilo prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. Dále můžeme zmínit elektroniku, hobby zboží, knihy, kosmetiku a produkty pro zdraví a krásu obecně. Celoročně nejvíce rostly on-line prodeje potravin,“ doplnil Jan Vetyška a řekl: „Na internetu už jde koupit opravdu prakticky cokoli. Českým e-shopům se daří, potvrzují dlouhodobě vysoký standard služeb. Proto předpokládáme, že výrazný růst bude pokračovat také v roce 2017.“
Trendem jsou kamenné pobočky a osobní odběr, dopravci musí zabrat
Trend prolínání internetového a kamenného prodeje pokračoval také v roce 2016 a dá se očekávat, že na něj naváže další rozvoj i letos. E-shopy otevírají další výdejny či prodejny a současně s tím zákazníci osobní odběr zboží stále častěji vyžadují. „Osobní odběr je z pohledu zákazníka levnější a často také rychlejší a pohodlnější než napjaté čekání na dodání zboží dopravcem. E-shopům se nadále daří vylepšovat interní logistiku a požadavkům nakupujících tak vycházet vstříc,“ poznamenal Jan Vetyška.
Zatímco internetové obchody průběžně navyšují skladové kapacity a vylepšují své technické zázemí, s růstem e-komerce se hůře vyrovnávají dopravci. Těm se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny, prakticky od období Black Friday se dostávali někteří z nich do prodlení. „Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ hodnotí Vetyška.
„České e-shopy mohou být s rokem 2016 spokojené. Daří se jim stále více přiblížit svým zákazníkům, zrychluje a vylepšuje se logistika. Díky řadě kamenných poboček mají navíc nakupující možnost přímého kontaktu s obchodníky. Češi už nakupují on-line prakticky veškeré druhy zboží. Myslím, že důvěra v prodej po internetu opět stoupla a čeká nás další úspěšný rok,“ uzavřel výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.