Česká e-commerce ve třetím čtvrtletí meziročně klesla o pět procent

12. 10. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Z pohledu e-commerce slibně se vyvíjející letní měsíce mírně ochladil příchod září. Obrat e-commerce se ve třetím kvartálu letošního roku zastavil 5 % pod úrovní loňského roku, i když ještě srpnová čísla vypadala o něco lépe. Ve srovnání s předchozím kvartálem jde o zlepšení o čtyři procentní body.

Skokanem kvartálu se stala s růstem 283 % kategorie sporáky na tuhá paliva, propadákem jsou testy na koronavirus.

„Ještě koncem srpna to vypadalo, že v meziročním srovnání budou čísla na nule, což by znamenalo návrat obratu e-commerce na loňskou úroveň. V září ale mnoha lidem dorazily nové zálohy, a spolu s citelným ochlazením počasí začalo přemýšlení o následující zimě. Ve srovnání s loňskem lidé své nákupy dočasně utlumili,“ popsal průběh třetího kvartálu v e-commerce Tomáš Braverman, CEO skupiny srovnávačů v regionu CEE Heureka Group.

Nejvíce se tento trend odrazil na kategoriích jako malé bílé elektro a obecně spíše zbytnějších věcí. Meziročně ve třetím čtvrtletí klesaly například robotické vysavače (-42 %), sušičky prádla (-40 %), kávovary (-18 %), myčky (-18 %) nebo kuchyňské roboty (-14 %). „Lidé nákup věcí, které teď nutně nepotřebují, nebo jim bezprostředně neušetří peníze, odložili. Přepočítávají se zálohy a čeká se na to, jak bude vypadat situace po zastropování cen energií,“ vysvětlil Braverman. Propadákem kvartálu s poklesem 86 % oproti loňsku se stala kategorie testy na koronavirus.

Stále roste topení, meziročně se daří mrazničkám i notebookům

Mnoho kategorií navzdory celkovému vývoji e-commerce v tomto kvartálu meziročně rostlo, a některé segmenty velmi významně. „I nadále zažívá na internetu velký boom veškerý topenářský sortiment a jeho příslušenství,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „Ve třetím čtvrtletí se však meziročně dařilo také třeba klimatizacím (+112 %), ložnímu povlečení (+97 %), parfémům (+34 %), mrazákům (+23 %) nebo notebookům (+24 %).“ Skokanem kvartálu se staly sporáky na tuhá paliva s meziročním růstem 283 %.

E-commerce pozvednou Vánoce

I když se lidé zastavili a rozmýšlí, nastartuje online podle odhadů příchod vánoční sezóny, tedy zhruba konec října. „Nákupy se opět rozběhnou ve chvíli, kdy lidé budou mít určitou jistotu v tom, co mohou očekávat, a sílit budou čím více se budou blížit Vánoce. Letos se možná částečně promění způsob, jakým o nákupech nejen před Vánoci budeme přemýšlet, ale nakupovat určitě nepřestaneme,“ odhadl Braverman. To podle něj ukazují i poslední zářijové dny, které vykazovaly meziroční pozitivní trend.

Spokojenost s e-shopy i průměrná hodnota se nezměnily

Ve srovnání s loňskem i předchozím kvartálem se také významně nezměnila spokojenost zákazníků s e-shopy, která byla ve třetím čtvrtletí 95,5 %. „Stabilní spokojenost zákazníků s e-shopy dokládá mimo jiné to, že i nově vstupující hráči na online trh jsou si plně vědomi vysokých nároků, které český zákazník má,” dodal Braverman. Průměrná hodnota objednávky činila 1 517 korun.

Někde ceny rostly i o 100 %, i přesto se dá na internetu ušetřit

V některém sortimentu na internetu už je patrné i zvýšení cen. Jde především o kategorie, o které vlivem vnějších událostí začal být na internetu enormní zájem. Obecně patří k sortimentu s nejvyšším meziročním růstem ceny veškeré vybavení k topenářství, významně zdražily také elektrocentrály (112 %), výčepní zařízení (110 %), jízdní kola (35 %). „Do vývoje cen kromě externích událostí vstupuje také sezónnost produktu, jeho aktuální stav na skladě i cenová politika jednotlivých prodejců. Mezi jednotlivými nabídkami mohou být i propastné rozdíly v ceně, díky kterým se dá leckdy ušetřit i 50 % z ceny produktu. Více než kdy jindy bude důležité nakupovat chytře a neutrácet zbytečně peníze navíc,” uzavřel Braverman.

Porovnání 3. čtvrtletí 2022 oproti třetím čtvrtletí 2021
Vybrané rostoucí kategorie  Vybrané klesající kategorie 
sporáky na tuhá paliva283 %testy na koronavirus-86 %
elektrocentrály234 %zahradní traktory-64 %
krbová kamna221 %výčepní zařízení-54 %
klimatizace112 %infrasauny-52 %
ložní povlečení 97 %robotické vysavače-42 %
bojlery a ohřívače91 %sušičky prádla-40 %
řetězové pily53 %knihy-27 %
parfémy34 %myčky-18 %
notebooky24 %Kávovary a espressa-18 %
mrazáky23 %pračky-17 %
mobilní telefony12 %kuchyňské roboty-14 %

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více