Česká e-commerce ve třetím čtvrtletí meziročně klesla o pět procent
Skokanem kvartálu se stala s růstem 283 % kategorie sporáky na tuhá paliva, propadákem jsou testy na koronavirus.
„Ještě koncem srpna to vypadalo, že v meziročním srovnání budou čísla na nule, což by znamenalo návrat obratu e-commerce na loňskou úroveň. V září ale mnoha lidem dorazily nové zálohy, a spolu s citelným ochlazením počasí začalo přemýšlení o následující zimě. Ve srovnání s loňskem lidé své nákupy dočasně utlumili,“ popsal průběh třetího kvartálu v e-commerce Tomáš Braverman, CEO skupiny srovnávačů v regionu CEE Heureka Group.
Nejvíce se tento trend odrazil na kategoriích jako malé bílé elektro a obecně spíše zbytnějších věcí. Meziročně ve třetím čtvrtletí klesaly například robotické vysavače (-42 %), sušičky prádla (-40 %), kávovary (-18 %), myčky (-18 %) nebo kuchyňské roboty (-14 %). „Lidé nákup věcí, které teď nutně nepotřebují, nebo jim bezprostředně neušetří peníze, odložili. Přepočítávají se zálohy a čeká se na to, jak bude vypadat situace po zastropování cen energií,“ vysvětlil Braverman. Propadákem kvartálu s poklesem 86 % oproti loňsku se stala kategorie testy na koronavirus.
Stále roste topení, meziročně se daří mrazničkám i notebookům
Mnoho kategorií navzdory celkovému vývoji e-commerce v tomto kvartálu meziročně rostlo, a některé segmenty velmi významně. „I nadále zažívá na internetu velký boom veškerý topenářský sortiment a jeho příslušenství,“ řekl Tomáš Braverman a dodal: „Ve třetím čtvrtletí se však meziročně dařilo také třeba klimatizacím (+112 %), ložnímu povlečení (+97 %), parfémům (+34 %), mrazákům (+23 %) nebo notebookům (+24 %).“ Skokanem kvartálu se staly sporáky na tuhá paliva s meziročním růstem 283 %.
E-commerce pozvednou Vánoce
I když se lidé zastavili a rozmýšlí, nastartuje online podle odhadů příchod vánoční sezóny, tedy zhruba konec října. „Nákupy se opět rozběhnou ve chvíli, kdy lidé budou mít určitou jistotu v tom, co mohou očekávat, a sílit budou čím více se budou blížit Vánoce. Letos se možná částečně promění způsob, jakým o nákupech nejen před Vánoci budeme přemýšlet, ale nakupovat určitě nepřestaneme,“ odhadl Braverman. To podle něj ukazují i poslední zářijové dny, které vykazovaly meziroční pozitivní trend.
Spokojenost s e-shopy i průměrná hodnota se nezměnily
Ve srovnání s loňskem i předchozím kvartálem se také významně nezměnila spokojenost zákazníků s e-shopy, která byla ve třetím čtvrtletí 95,5 %. „Stabilní spokojenost zákazníků s e-shopy dokládá mimo jiné to, že i nově vstupující hráči na online trh jsou si plně vědomi vysokých nároků, které český zákazník má,” dodal Braverman. Průměrná hodnota objednávky činila 1 517 korun.
Někde ceny rostly i o 100 %, i přesto se dá na internetu ušetřit
V některém sortimentu na internetu už je patrné i zvýšení cen. Jde především o kategorie, o které vlivem vnějších událostí začal být na internetu enormní zájem. Obecně patří k sortimentu s nejvyšším meziročním růstem ceny veškeré vybavení k topenářství, významně zdražily také elektrocentrály (112 %), výčepní zařízení (110 %), jízdní kola (35 %). „Do vývoje cen kromě externích událostí vstupuje také sezónnost produktu, jeho aktuální stav na skladě i cenová politika jednotlivých prodejců. Mezi jednotlivými nabídkami mohou být i propastné rozdíly v ceně, díky kterým se dá leckdy ušetřit i 50 % z ceny produktu. Více než kdy jindy bude důležité nakupovat chytře a neutrácet zbytečně peníze navíc,” uzavřel Braverman.
Porovnání 3. čtvrtletí 2022 oproti třetím čtvrtletí 2021 | |||
Vybrané rostoucí kategorie | Vybrané klesající kategorie | ||
sporáky na tuhá paliva | 283 % | testy na koronavirus | -86 % |
elektrocentrály | 234 % | zahradní traktory | -64 % |
krbová kamna | 221 % | výčepní zařízení | -54 % |
klimatizace | 112 % | infrasauny | -52 % |
ložní povlečení | 97 % | robotické vysavače | -42 % |
bojlery a ohřívače | 91 % | sušičky prádla | -40 % |
řetězové pily | 53 % | knihy | -27 % |
parfémy | 34 % | myčky | -18 % |
notebooky | 24 % | Kávovary a espressa | -18 % |
mrazáky | 23 % | pračky | -17 % |
mobilní telefony | 12 % | kuchyňské roboty | -14 % |