Česká e-commerce v prvním čtvrtletí meziročně ztratila 25 %
Loňské první čtvrtletí rostla e-commerce meziročně o 80 % a tak je podle Tomáše Bravermana, šéfa Heureka Group, letošní meziroční pokles očekávaný. „Je potřeba zdůraznit, že s loňskou mimořádnou situací se letošní čísla nedají srovnávat. Meziroční pokles je mírnější, než byl loňský raketový růst a když se na trh podíváme z dlouhodobého hlediska, tak jsme stále výrazně nad úrovní předpandemického období. Lidé v e-shopech nakupovat nepřestali,“vysvětlil Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Za meziročním poklesem stojí úbytek velkých segmentů jako například elektronika, velké spotřebiče, kuchyňská elektronika. „Letos obchodníci nabízeli nižší slevy během lednových výprodejů, lidé tento sortiment masivně kupovali na internetu vloni a letos pro ně už byl otevřen kamenný svět,“ okomentoval chování zákazníků na internetu Braverman. Do trendu významně promluvila kromě zdražování také situace na Ukrajině. „S vypuknutím válečného konfliktu vidíme v datech prakticky ze dne na den propad nákupů na internetu téměř o třetinu,“dodal Braverman.
Podobně vidí situaci na trhu také Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci:„Letošní první čtvrtletí potvrzuje náš předpoklad ze začátku roku. Srovnáváme období, která v podstatě lze srovnat jen těžko. Zatímco v loňském roce přinesl tvrdý lockdown dramatický růst on-line prodejů, letos porovnáváme „běžný“ kvartál ovlivněný ještě geopolitickými vlivy a inflací s touto mimořádnou loňskou situací. Z našeho pohledu je důležité, že česká e-commerce vykazuje růst oproti předcovidovým obdobím. Nebýt covidu, nynější hodnoty by odpovídaly předchozímu růstu v rozmezí 10–15 % ročně.“
Roste hobby i dům a zahrada, lidé na internetu řeší úsporu energie
Meziročně roste například segment s parfémy, který v loňském roce vlivem koronakrize významně poklesl, oproti loňsku se na internetu daří také prodejům topení, krbů, kamen nebo paliva, což jsou produkty, jejichž prodej v e-shopech nakopla energetická krize. Obecně roste hobby sortiment, který se lidé loni naučili nakupovat online během lockdownu. Právě hobby, chuť odpočívat během činností, které nás naplňují a potřeba relaxovat podle Tomáše Bravermana podpoří online nákupy následujícího kvartálu. „Vývoj trhu samozřejmě bude záviset na tom, jak se bude vyvíjet situace na Ukrajině. Určitě se ale bude nakupovat vybavení pro dům a zahradu, nábytek, hobby a samozřejmě sportovní vybavení. Lidé budou hledat prostor, jak dobíjet baterky,“ doplnil šéf Heureka Group.
Celá sezona bude těžit ze zrychlené dynamiky
Výhled na další kvartály už je podle Tomáše Bravermana optimističtější. „Vývoj trhu samozřejmě bude záviset na vývoji situace na Ukrajině. Online nákupy vloni akcelerovaly závratným tempem a mírné zpomalení je tedy na místě. Nicméně vlivem lockdownu se dynamika internetu neskutečně zrychlila a z toho bude těžit i letošní sezóna. Důležité bude srovnání s nelockdownovým obdobím druhého kvartálu 2021,“ dodal Braverman.
Průměrná hodnota objednávky byla v prvním čtvrtletí vyšší než vloni
V průměru jsme za jednu objednávku na internetu, uskutečněnou v prvním letošním čtvrtletí, utratili 1 390 korun. „To je ve srovnání s loňským prvním kvartálem o 150 korun respektive 12 % více,“ řekl Tomáš Braverman a doplnil: „Loňský pokles průměrné hodnoty ovlivnily zavřené kamenné obchody. Lidé museli na internetu nakupovat častěji, a i méně nákladné věci pro běžnou denní spotřebu, což průměrnou hodnotu snížilo. Řekl bych, že tento kvartál se objednávka už přiblížila dlouhodobé hodnotě.“ Pravdou ale je, že například během vánoční sezóny bývá objednávka vyšší, protože lidé utrácí více peněz za nákupy vánočních dárků.
E-shopy si drží vysokou kvalitu
Co si stále drží vysoká čísla a standard, je kvalita českých e-shopů. Ta je i po vypjatém a náročném období vysoká. Míra spokojenosti s e-shopy byla v prvním kvartále letošního roku stejná (95,4 %). „Tato metrika ukazuje spokojenost zákazníků se službami českých e-shopů. Svoji kvalitu si čeští online obchodníci drží dlouhodobě na velmi vysoké úrovni,“ řekl Tomáš Braverman.
O několik desetin procentního bodu pod 95 %, klesla míra spokojenosti během první vlny covidu, kdy e-shopy nebyly připraveny na přesun zákazníků na internet. Standardně se s velkým množstvím objednávek tento ukazatel mírně snižuje, protože dochází k častějším komplikacím či nedorozuměním. „Ve srovnání se zahraničím poskytují české e-shopy zákazníkům opravdu špičkový servis a služby. Služby jako doručení v den objednání, vynesení do patra nebo možnost vybrat si ze sítě tisícovek výdejních míst nejsou na trzích kolem nás vůbec běžné,“ uzavřel Tomáš Braverman.