Česká e-commerce v lednu 2024? Na e-shopech nakoupilo 83 % on-line zákazníků

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Alespoň jednu objednávku zboží v lednu podle organizace APEK uskutečnilo 83 % on-line nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží přitom bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie).

Služby na internetu pak v lednu objednalo 25 % respondentů, nejčastěji z kategorie od 25 do 34 let (33 %).

V průměru čeští on-line zákazníci provedli v lednu o něco více než tři nákupy. Nejvíce objednávek průměrně udělali mladí nakupující ve věku 25 až 34 let, a to téměř čtyři za měsíc. A jaká byla průměrná hodnota nákupu zboží v e-shopech? Útrata dosáhla téměř 4 000 Kč. Není přitom jistě bez zajímavosti, že většina nákupů byla spíše pravidelného charakteru v nižší hodnotě.

Kartou nebo na dobírku? Domů nebo na výdejní místo?

Nejvíce nakupujících využilo pro úhradu svých objednávek v e-shopech platební kartu při dokončení nákupního procesu. Alespoň jednou s ní předem zaplatilo 58 % spotřebitelů. S úhradou prostřednictvím dobírky je to o trochu složitější – v různých variantách, tedy hotově nebo kartou, zaplatilo 39 % zákazníků. I platbě až v momentě převzetí balíčku dominuje platební karta. Při dodání domů ji alespoň jednou použilo 16 % nakupujících, při osobním odběru na výdejně 15 %. Hotovost pro úhradu dobírky využilo jen 12 % on-line zákazníků, což potvrzuje, že klasická dobírka je nadále na ústupu.

Zboží si nejvíce spotřebitelů nechalo doručit domů, kompletního doručení až na adresu jich využilo 53 %. Do stále populárnějších výdejních boxů nejméně jednou nasměřovalo dodání objednávky 46 % lednových on-line zákazníků, do vlastní výdejny e-shopu 34 % a do externího výdejního místa 33 %.

Nové výstupy každý měsíc, APEK bude mít k dispozici unikátní srovnání

„Chování spotřebitelů na internetu sledujeme dlouhodobě. Dosud to ale bylo především na roční bázi. Nás ale v APEK zajímalo, jaké jsou rozdíly v chování zákazníků v porovnání mezi jednotlivými měsíci či kvartály. A to jak z měsíce na měsíc, tak do budoucna i meziročně. Proto jsme spustili tento nový projekt, který nám umožní detailnější pohled na zákaznické prostředí v české e-commerce,“ řekl o novince výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Výzkum byl proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 078 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více