Česká e-commerce se ve třetím čtvrtletí kvůli obavám z vysokých cen a nečekaných výdajů propadla o 11 %

11. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Lidé kvůli obavám z vysokých cen stále odkládají své nákupy, hledají výhodné nabídky i při nákupu levnějšího zboží a čekají na slevové akce. Opatrnost při nakupování potvrzuje i výsledek české e-commerce za uplynulý kvartál – podle Heureky se její obrat zhoršil o tři procentní body oproti předchozím třem měsícům a o 11 % oproti loňsku.

Slibný konec předchozího kvartálu dodal online obchodníkům víru, že výsledky české e-commerce se vrátí do pozitivních hodnot. Tu navíc prohloubil červenec, který vykazoval nadějné výsledky. Srpen však naději v lepší skóre definitivně zlomil a klesající trend pokračoval i v září. „Očekávali jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot. Celkově se za uplynulé čtvrtletí zastavil na minus jedenácti procentech, nicméně tentokrát vidíme na úrovni e-shopů velké výkyvy v jejich výsledcích,“ zhodnotil uplynulé tři měsíce David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Kromě poklesu obratu došlo také ke snížení průměrné ceny objednávky, která je nyní pod hodnotou 1 400 Kč. Lidé čekají na výhodnější nabídky a více ceny srovnávají. „Změnilo se nákupní chování Čechů. Online se stále víc pořizuje zboží z kategorií, které nemají tak vysokou hodnotu, jako například nová lednice nebo počítač, ale kupují se pravidelně. Typickým příkladem mohou být prací prášky nebo přípravky na pleť. To sice nyní celkovému obratu na první pohled nepomáhá, ale dlouhodobě je nutné tuto změnu vnímat pozitivně, ať už kvůli pravidelně se vracejícím zákazníkům nebo třeba pravidelnějšímu cash flow. Stále se porovnáváme s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se naopak stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online totiž pořizujeme i běžné spotřební zboží,“ upozornil Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Trháky z drogerií a lékáren

Tradiční online kategorie, jakou bývalo například elektro, jsou momentálně na ústupu, stále více se na výsluní online nákupů dostává zboží z lékáren a drogerií. To se odráží i v nejvíce rostoucích kategoriích. „Zákazníci stále více na internetu pořizují zboží, jako jsou přípravky do myčky (meziroční nárůst +44 %), prášky na praní (+27 %), deodoranty (+15 %), opalovací krémy (+14 %) nebo doplňky stravy (+13 %). To potvrzuje, že i u zboží, které nestojí řádově tisíce korun, lidé řeší cenu a chtějí ho nakoupit co nejvýhodněji,“ dodal Mayer.

Dlouhotrvající teplé počasí mezi skokany kvartálu vytáhlo i typicky letní kategorie, například bazény, které meziročně rostly o 106 %, mobilní klimatizace (+82 %), vířivky (+80 %) nebo sekačky na trávu (+21 %). Teplé počasí přálo také sportovcům, což se odrazilo zejména u doplňků pro cyklisty - rychle rostoucí kategorií byly cyklistické lahve na vodu (+36 %), jejichž cenu dřív lidé neřešili, podobně také brýle na kolo (+49 %).

Závěr letních prázdnin přál také kategoriím souvisejícím s návratem do školních lavic, meziročně tedy rostly tablety (+ 9 %) nebo klávesnice (+ 15 %).

Kamna a mrazáky už jsou u ledu

Překvapivým propadákem kvartálu se staly notebooky (- 22 %), které mívají na přelomu srpna a září silné období díky začátku školního roku, podobně monitory (-35 %). „Podle očekávání je velký propad u zboží, které lidé kupovali loni kvůli obavám z energetické krize. Jejich pád začal už předchozí kvartál a nadále pokračuje. Můžeme sem zařadit bojlery a ohřívače vody s poklesem o téměř 50 %, krbová kamna (-70 %), elektrické trouby (-23 %), kotle (-59 %), varné desky (-32 %), izolační materiály (-48 %) nebo mrazáky, které loni lidé kupovali, aby měli kde skladovat potraviny zakoupené ve slevách. U těch je nyní propad o 42 %,“ řekl Jan Mayer.

Více než polovina zásilek putuje do výdejních míst

Z dat společnosti Balíkobot, která od ledna do srpna 2023 datově zprostředkovala více než 15 milionů zásilek, což je o 13 % více než za stejné období loni, vyplývá, že Češi stále více využívají pro nákupy na internetu možnost platby online. Za prvních osm měsíců letošního roku stoupl poměr online plateb vůči dobírce o tři procentní body. Na konci srpna tento typ placení zvolilo více než 60 % kupujících. Stále oblíbenější je také doručování zboží na výdejní místa, a to včetně boxů. Za období od ledna do srpna 2023 už více než polovina zásilek putuje právě na výdejní místa. Oproti loňsku jde o zvýšení o téměř deset procentních bodů.

Z krize nejvíce profitují zákazníci

„Ačkoliv e-commerce zažívá několik posledních měsíců propad tržeb, ani náhodou to neznamená snižování kvality českých e-shopů. Naopak, e-shopy pochopily, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snažit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. Nabízejí tedy stále kvalitnější doprovodné služby, což se odráží ve stále rostoucí spokojenosti zákazníků. Ta v uplynulém kvartále opět mírně vzrostla na 96,2 %,” uzavřel hodnocení posledních tří měsíců David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Podobné články

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více

Mall.cz se přesouvá na Allegro

11. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Značka Mall 31. března 2025 dokončí svůj přechod na platformu Allegro. Pro zákazníky to znamená zachování oblíbených služeb a výhod, jako jsou rychlé doručení, lokální tým zákaznické podpory a časté slevové akce, v kombinaci s výhodami Allegro a širokou nabídkou online tržiště. Čtěte více

DPD nabízí levnější doručení do výdejních míst a boxů včetně AlzaBoxů

5. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD reaguje na zdražování doručovacích služeb na českém trhu a díky své akci nabízí e-shopům doručení balíků do sítě více než 7 000 výdejních míst Pickup a boxů už od 46 Kč. Iniciativa by měla pomoci e-shopům udržet stávající zákazníky, přivést nové a konkurovat zahraničním hráčům. Čtěte více

E-commerce v roce 2025: Trendy, které rozhodnou o úspěchu

30. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Brilo)
E-commerce vstupuje do nové éry, která redefinuje způsob, jakým lidé nakupují a firmy prodávají. Rok 2025 se ponese ve znamení inovací, personalizace a technologických pokroků. Pro české obchodníky to znamená nejen příležitosti, ale i výzvy. Čtěte více