Česká e-commerce poroste nejrychleji v Evropě, na vzestupu jsou i cashback portály

29. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Tipli)
Obliba e-commerce v Česku neustále roste a spolu s tím roste i obliba cashback služeb. Online nákupy podporují i velké akce zahraničních e-shopů, jako je například AliExpress Day.

E-commerce tvoří v současnosti zhruba dvě procenta HDP České republiky, jejíž hodnota ročně přesahuje 100 miliard korun. Přestože jde pouze o 0,8 % celkové hodnoty evropského e-commerce trhu, tuzemská e-commerce poroste podle předpovědi J.P. Morgan 2019 Payments Trends vůbec nejrychleji v Evropě, a to o 16 % ročně. V ČR nyní existuje přes 40 tisíc e-shopů, zákazníci na nich nejčastěji nakupují oblečení a módu (63 %), letenky, jízdenky či ubytování (44 %) a vybavení domácnosti (38 %).

Zajímavé je, že Češi preferují online nákupy prostřednictvím mobilních telefonů, na kterých se uskuteční zhruba 54 % transakcí v hodnotě 61 miliard korun. Zhruba 55 % z toho je uskutečněno prostřednictvím aplikací jednotlivých e-shopů, zbytek přes mobilní prohlížeče. V čem jsou Češi naopak konzervativní, je způsob platby. Většina z nás stále preferuje platbu dobírkou po převzetí zboží (45 % transakcí), platební kartu využíváme u 13 % online nákupů, různé digitální peněženky jsou využity u pouhých sedmi procent nákupů.

Stejně jako celý e-commerce segment je v Česku na vzestupu i cashback, tedy možnost vrácení části peněz z online nákupu při nákupu prostřednictvím specializovaného portálu, který zákazníkům představuje nabídky partnerských e-shopů. V České republice využívá cashback služby podle odhadů na půl milionu lidí a celkový obrat cashback portálů v roce 2019 zřejmě přesáhne 110 milionů korun.

„Zhruba polovinu cashback trhu v České republice tvoří v současnosti portál Tipli. Aktivně ho využívá na 250 tisíc lidí a v roce 2019 jeho prostřednictvím evidujeme už přes půl milionu nákupů. Očekáváme, že letos díky Tipli přivedeme e-shopům celkový obrat přesahující miliardu korun,“ vysvětlil zakladatel Tipli Michal Hardyn.

AliExpress Day, známý také jako Singles‘ Day, připadá každoročně na 11. listopadu a jde vůbec o největší online nákupní akci na světě. Poprvé se konal v roce 2010, kdy se do něj zapojilo pouhých 27 prodejců, letos jejich počet narostl už na 130 tisíc se slevami na více než 15 milionů produktů. Pro zajímavost, v roce 2018 dosáhly tržby této akce během pouhé půlhodiny hodnoty 100 miliard korun, což odpovídá ročním tržbám všech českých e-shopů dohromady.

„Přes Tipli nakoupilo v letošním roce během 48 hodin kolem AliExpress Day zhruba 15 tisíc zákazníků. Dohromady šlo o více než 100 tisíc produktů ze zahraničí v celkové hodnotě 10 milionů korun,“ přiblížil rozměry akce v Česku zakladatel Tipli Michal Hardyn. „Celosvětově se v roce 2019 během akce prodalo na portálech Alibaba Group zboží v hodnotě přes 38 miliard dolarů, což znamená nárůst o 26 % oproti loňskému roku. Převažuje hlavně elektronika a oblečení,“ doplnil Hardyn.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více