Češi v dubnu utratili za zboží na e-shopech výrazně více než v předchozích měsících

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak vyplynulo z pravidelného měsíčního výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), utratili Češi nakupující v internetových obchodech za zboží v průměru 4 714 Kč. To je přibližně o sedm set korun více, než tomu bylo v předchozích měsících prvního čtvrtletí. Oproti březnu se zvýšila také průměrná on-line útrata za služby, která dosáhla 6 111 Kč.

Po dvou letech útlumu vnímáme, že zákazníci přestávají být nadměrně opatrní a česká e-commerce by měla znovu směřovat k tradičnímu růstu. Náš nejnovější výzkum to potvrzuje, nakupující v dubnu vydali za zboží z e-shopů výrazně více než v předchozích měsících. Zatímco v prvním čtvrtletí se průměrná útrata za zboží v internetových obchodech pohybovala pod hranicí čtyř tisíc korun, v dubnu to bylo o sedm set víc. To znamená nárůst o přibližně 20 %, což je velmi pozitivní signál pro všechny on-line prodejce,“ zhodnotil výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Češi utráceli více za zboží i služby, s blížícím se časem letních dovolených očekáváme přitom v tomto směru ještě další posun, a to především v souvislosti s nákupem zájezdů, ubytování či jízdenek a letenek.

Vzrostla útrata za jednorázové nákupy v hodnotě nad pět tisíc korun

APEK každý měsíc kromě průměrné útraty také zjišťuje, zda a za kolik nakoupí spotřebitelé mimořádné jednorázové nákupy. Pro lepší rozlišení stanovila asociace ve svém výzkumu spodní hranici pěti tisíc korun, podle které se mohou respondenti výzkumu orientovat. On-line nákupy splňující tyto parametry udělalo v dubnu přes 12 % internetových zákazníků, což je obvyklý poměr v porovnání s předchozími obdobími.

Zatímco v prvních třech měsících roku 2024 se hodnota jednorázových dražších nákupů pohybovala průměrně mezi deseti až dvanácti tisíci, v dubnu vydali spotřebitelé za objednávky vyšších hodnot přes šestnáct tisíc korun. To opět potvrzuje větší chuť zákazníků nakupovat v e-shopech s větší mírou odvahy,“ doplnil Vetyška.

Výsledky aktuálního výzkumu tak potvrzují optimismus, který mají zástupci českých e-shopů směrem k celému letošnímu roku. „Jsme přesvědčeni, že po dvou náročných letech bude naše e-commerce opět meziročně výrazně růst. Předpokládám, že v porovnání s loňskem bude zvýšení obratů za prodané zboží nejméně v řádu vyšších jednotek procent,“ uzavřel Vetyška.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nejzajímavější výstupy z výzkumu zveřejňuje pravidelně každý měsíc. Výzkum byl uskutečněn prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 096 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více

PayU zjednodušuje integraci platební brány pro e-shopy na Shopify

26. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
PayU, poskytovatel platebních služeb pro e-commerce v Česku, vyvinul dva nové pluginy pro platformu Shopify, která slouží k vytváření a správě internetových obchodů. Nové aplikace od PayU umožňují e-shopům na Shopify nabízet pohodlnější způsoby platby. Čtěte více

Úvod roku přinesl meziroční zvýšení průměrné útraty spotřebitelů na e-shopech

14. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Zároveň si zboží v tomto období on-line objednalo více než 80 % českých internetových zákazníků. Čtěte více