Češi se při online nakupování stále obávají reklamací

24. 3. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Na internetové nákupy si čeští zákazníci zvykli, přesto však mezi nimi stále panuje několik předsudků a obav. Z nedávného průzkumu nákupního portálu Heureka.cz vyplynulo, že více než třetina Čechů se obává vrácení a reklamace zboží a necelá třetina se pak obává, že o své peníze přijde.
Foto: Freeimages.com

Pro více než třetinu internetových uživatelů je jednou z nejčastějších překážek v online nakupování obava z případné reklamace. Přitom při internetových nákupech mají zákazníci téměř stejná práva jako při nákupu v klasickém obchodě. „Zákazníci se nejčastěji mylně domnívají, že je potřeba zboží vracet v původním obalu, a že musí při reklamaci online vždy hradit poštovné,“ řekl Jan Kriegel z nákupního portálu Heureka.cz, a pokračoval: „Obal není, až na výjimky, součástí zboží, a proto není nutné ho při reklamaci mít. Co se týče poštovného, v případě uznané reklamaci ji hradí za zákazníka samozřejmě prodejce.“

Podobné obavy, které přiznalo 29 % dotázaných, ještě stále také panují při online platebních metodách. „Zákazníci se obávají, že pokud jim zboží z e-shopu nedojde a oni za něj zaplatí kartou online, své peníze již nikdy nedostanou zpět. Je to ale naopak, protože banka, která kartu vydala, vrací zákazníkovi peníze zpět,“ řekl Gabriel Kalapoš z platební brány PayU v ČR.

Na internetu se vyplatí jenom slevy

Jedním z dalších častých omylů Čechů je stále představa, že na internetu se vyplatí nakupovat pouze v povánočních výprodejích nebo slevových akcích. Podle Jana Kriegla z Heureky je zboží po Vánocích v některých kategoriích zhruba o čtvrtinu levnější, přesto se však zákazníci naučili nakupovat spíše průběžně a podle aktuální potřeby a zvyků. „Již nějakou dobu pozorujeme, jak se nákupní chování zákazníků přenáší i do online světa. V posledním roce takto sledujeme třeba velký zájem platit na internet kartou, což je ovlivněno i rostoucí oblibou karet v kamenných prodejnách,“ souhlasil Gabriel Kalapoš a dodal, že platby kartou v loni tvořily už 53 % všech online plateb na internetu.

Stále častěji i běžné drobnosti

Elektronika stále hraje na internetu prim, s téměř třiceti procenty jde o nejoblíbenější kategorii zboží. Do popředí zájmu Čechů se však dostávají i jiné kategorie.„Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou například Kosmetika a zdraví (+29 %) nebo oblečení a móda (+15 %). Novinkou je také stále častější nákup potravin na internetu. Běžně se již online nakupuje drobné zboží pro běžnou denní spotřebu,“ řekl Jan Kriegel z Heureky. Jeho slova potvrdil také Gabriel Kalapoš, podle kterého si zákazníci kupují online běžně i drobné služby. Typicky jde třeba o jízdenky nebo vstupenky, které si zákazníci koupí i čtyřikrát do měsíce.

Více nákupů po menších částkách

S tím souvisí také to, že se na internetu nenakupuje jen dražší velké zboží ve vyšších hodnotách. „Díky trendu, kdy se standardně nakupují online věci pro běžnou denní spotřebu, každoročně klesá také průměrná hodnota objednávky, aktuálně meziročně klesla o necelou desetinu. Co se naopak zvyšuje, je četnost nákupů,“ doplnil Jan Kriegel z Heureky.

Pomalu, ale jistě, ustupuje mezi Čechy obliba platby dobírkou. Naopak růst se čeká u odběrných míst a online plateb. „Online platby tvořily loni pětinu na celkových platbách v e-commerce, letos by to mohlo být výrazně více. Prostor je hlavně v nových segmentech e-commerce jako jsou služby, kde se platí online platbami až 60 % nákupů,“ doplnil Gabriel Kalapoš.

Štítky: 

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více