Češi předhánějí zbytek Evropy v nákupech na zahraničních e-shopech
Češi se v nakupování na zahraničních e-shopech pohybují na předních příčkách. Nejčastěji si zboží nechávají dovézt z ostatních zemí Evropské unie(52 %), z toho 25 % z Německa, 21 % z Velké Británie a 12 % ze Slovenska. Pokud zavítají na e-shopy mimo EU, převládá Čína (67 %) a USA (26 %).
Stejně jako v minulých letech, i loni internetové obchody prodávaly hlavně módu. Koupilo si ji 43 % Čechů, tedy o 3 % více než v roce 2017. Volnočasové zboží, které se prodává na e-shopech tradičně nejčastěji hned po módě, si ale pro změnu objednalo o procento méně tuzemských zákazníků než předloni (37 %). Na třetí příčce byla kosmetika a produkty péče o zdraví, které si na internetu zakoupilo stejné procento lidí jako v roce 2017 (35 %).
Češi mají stále raději vyzvedávání zásilek na výdejních místech, v České republice je jejich obliba dokonce dvojnásobná (35 %) oproti evropskému průměru (17 %).
„Tomuto trendu jde DPD CZ naproti a ve spolupráci se společností Sazka rozšířila svou síť výdejních míst Pickup 5x, a to na téměřtisíc míst. Zákazníci oceňují, že doručení na výdejní místa si mohou zvolit i při nákupech na zahraničních e-shopech,” vysvětluje Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.
E-commerce velmi těží z nových zákazníků. Dokládá to fakt, že 39 % nejčastěji nakupujících začalo na e-shopech objednávat teprve loni nebo předloni. Většinou se jednalo o mladší generaci ve věku od 18 do 34 let (57 %).
„Zjistili jsme, že 78 % Čechů, tedy jejich naprostá většina, chce znát už během nákupu přepravní společnost, která jim bude zboží doručovat. Je to důkaz, že jsou otevření rozmanitým službám a možnostem doručení své zásilky. Přesně to se v DPD snažíme naplnit,” doplnil Malaník.
Pro nakupování na internetu Češi stále nejčastěji používali notebooky (63 %), poté stolní počítače (53 %) a nakonec chytré telefony (42 %). V evropském měřítku ale mobilní telefony slouží k nakupování stále častěji (46 %), a pozvolna tak dohánějí stolní počítače (50 %), potažmo notebooky (60 %).
Údaje vyplývají z nejnovějšího celoevropského průzkumu E-shopper Barometer společnosti DPD.