Češi nejvíce utrácejí na britských, lucemburských a irských e-shopech
Zdaleka nejvíce, a to zhruba 110 milionů korun (přes čtyři miliony eur), utratí čeští držitelé karet Visa na britských e-shopech, dalších bezmála 31 milionů korun (1,13 milionu eur) spadá na lucemburské obchodníky a necelých 15 milionů (0,53 milionu eur) na irské internetové obchody. „Vysoká obliba britských e-shopů je dlouhodobým trendem – Češi rozumí anglicky a na rozdíl od amerických e-shopů zde odpadá komplikace s proclíváním. Při objednávce je pro Čechy klíčová jednoduchost, pohodlnost, a především bezpečnost nákupu. Jedním ze znaků důvěryhodnosti je logo Verified by Visa na webových stránkách e-shopu,“ informoval regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko Marcel Gajdoš.
Naopak v České republice při nakupování na internetu (e-commerce) nejraději utrácejí Slováci, a to necelých 635 milionů korun (23,2 milionu eur), Rusové se zhruba 225 miliony korun (8,2 milionu eur) a Američané s bezmála183 miliony korun (zhruba 6,7 milionu eur). Ti, stejně jako Češi, na internetu stále nejraději nakupují elektroniku nebo oblečení.
I v nákupním chování ale dochází k postupným změnám. Podle údajů Visa Europe totiž více roste počet placení kartou na internetu než částka, kterou Češi na internetu utratí. „Trend přechodu k levnějšímu zboží sledujeme již delší dobu. S tím souvisí i stále rostoucí obliba nakupování takzvaného digitálního obsahu, jako jsou mobilní aplikace nebo hudba. Stále významnou roli při nakupování hraje u Čechů široká nabídka slevových portálů,“ doplnil Gajdoš.
E-commerce posiluje
Prostřednictvím karty se od října 2013 do září 2014 na internetu kartami Visa zaplatilo zboží za bezmála 6,4 miliardy korun, což meziročně představuje nárůst o více než osm procent. Rozvoj elektronického nakupování Visa Europe prohlubuje také spolupráci se všemi významnými e-shopy na českém trhu, jako je např. Aukro.
Oblast e-commerce má před sebou stále velký potenciál růstu. Třeba i proto, že na rozdíl např. od Velké Británie je v České republice sice velký počet e-shopů na hlavu, ale jen málo z nich je terminalizovaných, tj. jen na velmi malém procentu z nich lze platit kartou. Zatímco počet internetových obchodníků je v obou zemích stejný (zhruba 37 tisíc), v České republice akceptuje platební kartu podle statistik Visa Europe pouze deset procent e-shopů, ve Velké Británii je to téměř 70 procent.
Dalšímu růstu e-commerce napomůžou i nové a inovativní technologie placení. V průběhu roku 2015 se chystá oficiální spuštění digitální peněženky V.me založené na cloudovém řešení. „Intenzivně komunikujeme s klíčovými bankami a internetovými obchodníky. Zkušenosti z jiných zemí potvrzují, že tento typ platební aplikace rozhodně napomůže zjednodušení a zrychlení nakupování a placení na internetu,“ uvedl Marcel Gajdoš.