Češi nakoupí online v průměru až 36× krát ročně

18. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Obliba nákupů na internetu v Česku rok od roku roste, pořád ale nedosahuje průměrných evropských čísel. Míra spokojenosti zákazníků je však vysoká a vysoké jsou i nároky na přepravce. Češi si rádi nechají poradit na sociálních sítích, od rodiny anebo přátel, nejskeptičtější naopak bývají vůči doporučením od youtuberů.

Skupina Direct Parcel Distribution vypozorovala panující rozdíly ve zvyklostech silné kategorie pravidelných online nakupujících (z angl. mature regular e-shoppers) v Čechách a jejich evropskými protějšky. Všeobecně do této skupiny spadají jedinci mezi 18 až 70 lety, kteří aspoň jednou měsíčně nakoupí online. V ČR tvoří zákazníci spadající do této skupiny 43 % všech nakupujících na internetu, jen o dvě procenta méně, než je evropský průměr. Tato skupina je však v ČR i Evropě zodpovědná za 85 % online nákupů.

Průměrně je v České republice zákazník z této kategorie zodpovědný za 36 nákupů ročně, což je např. až o třetinu méně než u vedoucí Velké Británie se 48 objednávkami. Na dalších příčkách se nachází Polsko (46) následované Nizozemím (44), Irskem (43) a Rakouskem (39). I v porovnání s evropským průměrem, u kterého jde o 40 nákupů, má Česká republika ještě rezervy. Češi se však většinově shodují na své spokojenosti s online nakupováním, až 79 % z nich označilo svou poslední objednávku za jednoduchou, v evropském průměru jde pak o cifru o procento menší.

Pro online nakupování je v Česku nejvíce využíváno notebooků, smartphone pak běžných online nakupující používá až v 55 %, což je 9 % za evropským průměrem. Naopak nejméně často nakupujeme prostřednictvím tabletu. Dále je pak samotné online nákupní chování nejsilněji ovlivněno již předešlou znalostí značky či doporučením od příbuzných, kolegů a ze sociálních sítí. Největší skepsi jak v Čechách, tak u ostatních Evropanů naopak vyvolávají doporučení skrz specializované blogy či Youtube videa.

Mohou za většinovou spokojenost i vysoká očekávání od přepravce?

Průzkum také ukázal, že běžní čeští online nakupující mají mnohonásobně větší očekávání týkající se samotného doručení objednávek, to je zde mnohem silnější než u evropského průměru. Důležitou roli při uspokojení zákazníků hraje převážně flexibilita doručovací společnosti. Důležitým aspektem se jeví také míra informovanosti zákazníka (informace o dodávce v reálném čase) a přesnost (možnost výběru termínu dodání předem). V evropském průměru pak naopak bežní online nakupující více upřednostňovali expres doručení následující den. Většina dotazovaných také udává, že je pro ně celkově důležité znát svou doručovací společnost. Jde o důvody možné garance určitého servisu, tak i to, že znalost svého přepravce považují za uklidňující.

Data vycházejí z nejnovějšího celoevropského průzkumu E-shopper Barometer společnosti Direct Parcel Distribution, který je součástí mezinárodní skupiny DPDgroup. Průzkum proběhl prostřednictvím anonymní internetové studie pod záštitou agentury GfK. Studie probíhala v 21 zemích napříč Evropou a zúčastnilo se jí 23 255 respondentů starších 18 let, jež objednali a následně obdrželi zboží v období od ledna do července 2019. Za Českou republiku se do výzkumu zapojilo 1 101 online nakupujících.

Podobné články

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více

Vánoční nákupy každý rok odkládáme. Dvě třetiny Čechů utratí za dárky stejně jako vloni

4. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla “jen” třetina. Čtěte více

Transformace sociálních sítí na vlivné obchodní nástroje nabírá na obrátkách

29. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: LCG New Media)
Rok 2024 se ve světě digitálního marketingu a online obchodu jeví jako průlomový. Sociální sítě, které začaly jako jednoduchý nástroj pro navazování kontaktů, se postupně transformovaly v mocné obchodní nástroje. Čím je tento vývoj způsoben a jak ho využít pro zvýšení firemních zisků vysvětlují experti z agentury LCG New Media. Čtěte více

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více