Češi na internetu srovnávají zboží, ale již jej tolik nekontrolují v kamenných obchodech
Rozhodování mezi nabídkou několika e-shopů, které si sám nakupující najde, taková je cesta k objednávce zboží pro 30 % internetových zákazníků. Dalších 25 % pak začne porovnáním cen pomocí specializovaných srovnávačů – až potom zjišťují více o obchodu, který nabízí nejlevnější možnost koupě vybraného produktu. Ve svém oblíbeném e-shopu rovnou začne 16 % spotřebitelů.
„Čtvrtina nakupujících začíná přímo od nejvýhodnější ceny, jak jí nabídnou srovnávače. Další ale vybírají mezi obchody, pro které se rozhodnou sami či nakupují přímo ve svých nejoblíbenějších,“ shrnul výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal „To jen potvrzuje, jak důležitý je pro internetové obchodníky spokojený zákazník – rád se do kvalitního e-shopu vrátí.“
Důvěra v nakupování po internetu a dobré zkušenosti naopak potvrzují zajímavý pohled na strategii výběru zboží. Zatímco ještě v roce 2012 si občas zašlo zboží do kamenného obchodu prohlédnout a vyzkoušet 56 % nakupujících, loni už to bylo jen 46 %. Téměř vždy pak takový postup volí jen pět procent nakupujících. „Čím dál méně zákazníků vyráží do běžných obchodů na „obhlídku“. E-shopy v poslední době hodně zapracovaly na vizuálním i informačním komfortu, navíc mají důvěru spotřebitelů. Ti tedy rovnou objednávají vybrané produkty bez dalšího váhání,“ doplnil Vetyška.
Výzkum připravila Asociace pro elektronickou komerci ve spolupráci s agenturou Mediaresearch na vzorku 1 750 respondentů české internetové populace.