Češi i nadále s oblibou nakupují v Číně a stále častěji prostřednictvím smartphonů

20. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Téměř každý Čech nakupuje online. Roste objem objednávek z mobilních telefonů. Popularita zahraničních obchodů se ale výrazně nemění – čtyři z deseti Čechů nakupují v čínských elektronických obchodech, čtvrtina pak ze zemí Evropské unie.

Podle dat nakupuje z čínských e-shopů 40 % uživatelů, z evropských pak 26 %, nejméně populární jsou pak obchody z USA, v těch nakupuje jen 10 % Čechů.

„Z nakupování na zahraničních e-shopech se stala běžná záležitost. Zahraniční e-shopy upřednostňují zejména mladší lidé do 44 let, mezi nimiž převládají muži s vysokoškolským vzděláním z velkých měst,“ uvedl k výsledkům Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky ESETu.

Popularita zahraničních e-shopů se od roku 2017 nijak výrazně nezměnila. Mění se však zařízení, ze kterých nakupujeme.

Polovina lidí nakupuje přes telefon

Nejběžnějším zařízením, ze kterého Češi nakupují, zůstává notebook (65 %). V dlouhodobém měřítku, ale lidé čím dál častěji používají mobilní telefony. V roce 2017 objednávalo přes telefon 44 % českých uživatelů, letos je to již 48 %.

„Domníváme se že, za tímto trendem je rostoucí počet nákupních aplikací různých obchodů,“ vysvětlil Dvořák. „Telefon dnes samozřejmě počítač plně nahradí. O to důležitější je dbát na zabezpečení mobilního zařízení stejně jako zabezpečení počítače.“

Na to ale uživatelé často zapomínají. Celá třetina mobilních telefonů nemá nainstalovaný žádný bezpečností program, podíl nechráněných počítačů je přitom sotva 5 %. Uživatelé takovýchto zařízení mohou být zranitelnější, pokud narazí na podvodný e-shop, kterých Česká obchodní inspekce eviduje v tuzemsku téměř 700.

O nákupu rozhoduje důvěryhodnost, ne bezpečnost

Bezpečnost nákupu je při výběru e-shopu rozhodujícím kritériem pro 70 % respondentů, 47 % volí podle podmínek nákupu a 43 % nakupuje v e-shopech, se kterými mají dobrou zkušenost z minulosti. Jen 36 % vybírá podle nejnižší ceny. Zmíněnou bezpečnost si uživatelé ale vykládají různě, málokdo se ale zajímá o technické řešení.

Při volbě elektronického obchodu zákazníci preferují především předchozí dobrou zkušenost (82 %), známost značky e-shopu (72 %) a doporučení v recenzích (68 %). Jen třetina nakupujících si zkontroluje, zda mezi e-shopy a jimi probíhá šifrovaná komunikace. Necelá desetina dotázaných neřeší otázku bezpečnost vůbec.

„Šifrovanou komunikaci uživatel snadno pozná. Webové prohlížeče ji typicky indikují pomocí ikony zámku na začátku jejich adresního řádku. Uživatel tak má alespoň elementární jistotu zabezpečené komunikační cesty pro své osobní a platební údaje,“ doplnil Dvořák.

Šifrovaná komunikace je podle expertů nezbytná především v případě, kdy zákazník platí přímo v e-shopu kartou. Tuto platební metodu volí 61 % českých kupujících. Populárnější je jen dobírka (68 %) a platba při převzatí (65 %).

Podvodů přibývá, kontrolujte obchodní podmínky

„V roce 2015 jsme evidovaly čtyři rizikové weby, v roce 2016 také čtyři, dnes je to přes 700. Zřejmě to funguje tak, že někdo odchytává expirující domény s historií a buduje na nich podvodné e-shopy nabízející boty či oblečení. Jako forma úhrady je požadována platba kartou předem. Peníze odejdou dle informací spotřebitelů na zahraniční účty, často rovnou v čínských juanech, zboží však nepřichází. Kontaktovat provozovatele nelze, protože web je anonymní, bez kontaktních údajů, jediným možným kontaktem bývá formulář na stránkách, ale na něj zpravidla nikdo nereaguje,“ řekl Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

Při kontrolách v listopadu 2019 odhalila České obchodní inspekce 146 pochybení, která porušovala práva spotřebitelů. Nejčastěji jde o chybějící podmínky pro reklamaci a informace o prodejci. Uživatel by měl snadno najít IČ, název a adresu společnosti, se kterou na e-shopu uzavírá kupní smlouvu. Pokud tyto informace chybějí, měli by se uživatelé nákupu vyvarovat, protože v krajním případě se nemusejí domoci svých práv.

ČOI zároveň sleduje nový nebezpečný trend „přeprodejců“, kteří mají webové stránky vypadající jako běžný e-shop, ale až v obchodních podmínkách se spotřebitel skrytě dozví, že zákazník jen zadá platbu českému obchodníkovi, ten si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat. Doba dodání a kvalita zboží často neodpovídá očekávání a komplikace nastávají rovněž v případě reklamací.

Údaje vyplývají z průzkumu zaměřeného na nakupování online, který uskutečnily společnosti ESET a Seznam.cz.

Štítky: 

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více