Čechům v zahraničí čím dál tím více používají platební kartu
Peněženka plná bankovek a mincí v cizích měnách začíná být minulostí. Bezmála 43 % z celkových útrat v zahraničí prostřednictvím platebních karet zaplatí Češi na dovolené v místních kamenných obchodech a prodejnách. Ze statistik společnosti Visa Europe za období září 2013 až srpen 2014 rovněž vyplynulo, že dalších více než 30 % z celkových plateb kartou spadá na nakupování na internetu. Zhruba jedna pětina se týká výběru hotovosti z bankomatu.
Většina online plateb mířila do Velké Británie. Na druhém a třetím místě bylo Irsko a USA. „Jedním z důvodů vysoké obliby britských nebo irských e-shopů je jejich bezpečnost, jednoduchost a rovněž pohodlnost nákupu. Lze říci, že mnoho Čechů se v současnosti již orientuje v nepřeberné nabídce internetových obchodníků. Doporučujeme dávat přednost těm ověřeným a jedním ze znaků důvěryhodnosti e-shopu je i logo Verified by Visa na jeho webových stránkách,“ vysvětlil regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko Marcel Gajdoš.
V případě placení kartou v kamenných obchodech vede Německo, následované Rakouskem a Itálií. Jen v Německu Češi utratili za období září 2013 až srpen 2014 přes 60 milionů eur (více než 1,6 miliardy korun). „První dvě destinace jsou oblíbeným místem Čechů především pro víkendové návštěvy spojené s nákupy, u Itálie jde o jednu z nejoblíbenějších zemí pro trávení dovolené, kde je navíc velmi rozšířená síť platebních terminálů,“ dodal Marcel Gajdoš.
Češi jezdí za hranice na dovolenou, Slováci nakupovat
Nejvíce Češi kartu v zahraničí využívají k placení ubytování spojeného například s dovolenou. Ve sledovaném období na tuto položku vynaložili takřka 150 milionů eur (přes 4,1 miliardy korun). Druhé a třetí místo s výrazným odstupem obsadily platby kartou za benzín a oblečení, obojí v celkové hodnotě přes 50 milionů eur (více než 1,3 miliardy korun).
„V tomto ohledu se nabízí zajímavé srovnání se Slovenskem. Podle statistik bezhotovostních plateb Slováci na rozdíl od Čechů jezdí do zahraničí nikoli primárně za dovolenou spojenou s ubytováním, nýbrž za nákupy oblečení. Celkově za něj ve sledovaném období utratili přes 70 milionů eur, tedy skoro dvě miliardy korun. Výdaje za hotely a ubytování obsadily až druhé místo, následovány útratou za pohonné hmoty,“ poukázal na rozdílnost trhů Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.