Budoucnost obchodu v době digitální

23. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
V online i offline prostředí rozhoduje každý detail a klíčem k úspěchu obchodníků u mladé generace jsou moderní technologie, sociální sítě i poskytnutí nákupního zážitku.

Během jediné generace nakupování zcela změnilo svou tvář. Tradiční nákupní modely přestaly platit. Už nerozhoduje otevírací doba obchodů ani pobídky „kup teď“. Nakupování se proměnilo ve formu zážitku, který si zejména mladá generace touží užívat 24 hodin denně. Klíčovou roli hrají doporučení od známých na sociálních sítích. Stále důležitější jsou i personalizované nabídky ušité každému zákazníkovi na míru.

Zákazník se musí bavit

Platí to zejména v online prostředí, kde se na základě různých algoritmů a chování na sociálních sítích spotřebitelům zobrazují „na tělo“ přizpůsobené nabídky. Tuto formu péče pak spotřebitelé stále častěji očekávají i v dalších prodejních kanálech.

„Ze studie ‚Budoucnost obchodu‘ vyplývá, že 32 % mladých označovaných jako ‚Millenials‘ přímo vyžaduje, aby je obchodníci – ať už v e-shopech nebo kamenných prodejnách – nějak zajímavě oslovili, překvapili či potěšili,“ uvedl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Rozhoduje počet „lajků“

Najít zboží na Pinterestu nebo Instagramu, nechat si poradit od kamarádů na Facebooku, vyfotit si v obchodě selfie, sledovat počty „lajků“, poté koupit – v obchodě nebo online. Zhruba tak se dnes mladí lidé o nákupu často rozhodují. Důležitost sociálních sítí v rozhodovacím procesu dokládají i statistiky uveřejněné ve studii Visa Europe:

  • 66 % respondentů z generace Y (dětí narozených v letech 1986 až 1995) a Z (dětí narozených po roce 1995) uvedlo, že svůj nákup konzultují s přáteli prostřednictvím sociálních sítí;
  • 39 % dotázaných potvrdilo, že sociální sítě využívají jako zdroj informací před nákupem.

Zásadní roli začínají hrát sociální sítě také v budování loajality zákazníka. Ten se o koupi jakéhokoli produktu víc než kdy dřív rozhoduje na základě toho, jaké sympatie tím získá u svých přátel. Obchodníkům tak chování zákazníka na sociální síti zase umožňuje personalizovat svůj přístup a individuálně jej odměnit třeba za to, že nasdílí fotografii s jeho produktem.

Nákupy jedině s chytrým telefonem v ruce

Chytré telefony se při nakupování stávají absolutní nezbytností. Potvrdily to statistiky, podle nichž 82 % majitelů využívá svá zařízení při rozhodování o nákupu přímo v místě prodeje.

Další statistika Visa Europe uvádí, že více než třetina evropských uživatelů chytrých telefonů použila mobilní zařízení k nákupu produktu poté, co si jej prohlédli v kamenném obchodě. Naopak 59 % respondentů uvedlo, že mobilní telefon využívají k vyhledávání informací o produktu předtím, než si ho jdou fyzicky prohlédnout do obchodu.

„Chytré telefony vytvářejí most mezi online a offline prostředími, která v současnosti fungují jako spojené nádoby. Obchodníkům na základě chování zákazníka v online prostředí umožňují oslovit je například se zajímavou nabídkou v okamžiku, kdy procházejí kolem kamenného obchodu,“ upozornil Marcel Gajdoš a dodal: „Další významnou přidanou hodnotou těchto zařízení je možnost jednoduše, pohodleně a rychle zaplatit, což v naší nedávné studii o mobilním placení ocenilo 43 % respondentů.“

Biometrie je žádanou novinkou

Pokud jde o placení chytrými telefony, mladá generace je bezkontaktnímu pípnutí namísto operování s hotovostí či kartou více než nakloněna. V otázkách bezpečnosti navíc fandí jakýmkoli technologickým inovacím včetně biometrického ověřování plateb (například otiskem prstů). Z průzkumu asociace Visa Europe mezi spotřebiteli ve Velké Británii vyplynulo, že více než tři čtvrtiny respondentů z generace Z (76 %) by takové řešení uvítaly.

„Visa Europe dělá maximum pro to, aby pro podobné inovace připravila potřebnou infrastrukturu, a troufám si tvrdit, že už nyní jsme na novou generaci plateb výborně připraveni. V Evropě je už nyní více než 2,6 milionů bezkontaktních platebních terminálů. Jen v minulém roce se jejich počet ztrojnásobil, takže třeba v porovnání s USA aktuálně v Evropě provozujeme více než desetinásobek bezkontaktních terminálů. Evropa jednoznačně udává směr,“ uzavřel Marcel Gajdoš.

Podobné články

Konica Minolta a Nintex: Výhody automatizace procesů

12. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Konica Minolta)
Filip Steiger, expert na automatizaci z Konica Minolta, nám v rozhovoru vysvětlil, jak digitalizace a automatizace firemních procesů pomocí nástroje Nintex může výrazně zvýšit efektivitu firemních operací. Dozvíte se, proč je automatizace klíčová právě teď a komu je určena. Čtěte více

Asseco představilo širokou škálu inovací

30. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Asseco Solutions )
Od zlepšování zákaznické zkušenosti až po analýzu regálů v obchodech. Od chytrých platebních služeb po inteligentní boty. Asseco představilo inovativní projekty v oblasti cloudu a umělé inteligence (AI), které byly dodány klientům z mnoha zemí Evropy. Čtěte více

Arrow nabídne digitální pracovní platformy Omnissa

29. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Arrow ECS)
Společnost Arrow Electronics podepsala celoevropskou smlouvu s poskytovatelem digitálních pracovních platforem Omnissa. Arrow tak bude svým partnerům poskytovat přístup k digitálním pracovním platformám na bázi AI, které se přizpůsobují způsobu práce uživatelů a současně optimalizují bezpečnost, IT provoz i náklady. Čtěte více

Jak digitalizují malé a střední podniky v Česku? Spoléhají na nové technologie v čele s AI agenty

22. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Malé a střední podniky se v České republice, potažmo v celé Evropě, potýkají s řadou problémů. Kromě stále zmiňovaných regulací a byrokracie tu jsou ale další významné faktory. Mezi ně patří složitější přístup ke kapitálu nebo problémy s adopcí technologií. Právě technologie přinášejí způsoby, jak růst rychleji navzdory nedostatku zdrojů i pracovních sil. Čtěte více