Budoucnost českých e-shopů – více legislativy, ale i nové příležitosti

16. 8. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: ADMEZ)
E-commerce se stala neopomenutelnou součástí globální ekonomiky. I v Česku si již vydobyla neotřesitelnou pozici, přesto náš internetový trh není zcela zaplněn a z odborného hlediska existuje málo prognóz, kam se bude v následujících letech vyvíjet. Svůj pohled nyní přináší průzkum společnosti ADMEZ, který vznikl ve spolupráci se Zásilkovnou a DPD.
Foto: Freeimages.com

Do dotazníkového výzkumu uspořádaného asociací ADMEZ (Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu) ve spolupráci se společnostmi Zásilkovna a DPD se zapojilo přes 400 českých e-shopů.

Menší obrat, ale větší množství

Z výzkumu vyplynulo několik závěrů – 92 % e-shopů, které se do výzkumu zapojilo, například uvedlo, že jejich roční obrat nepřesahuje částku 50 milionů korun. Pouze 7,4 % e-shopů přesáhlo tuto hranici. „Český e-commerce je složen spíše z řady menších subjektů než z několika obřích e-shopů, které ovládají trh. Konkurenceschopnost nově vzniklých subjektů je tak velmi dobrá, na rozdíl od západoevropských zemí (Francie, Anglie, Německo), kde je saturace trhu obrovská, je zde stále velký prostor pro růst a expanzi,“ řekla Simona Kijonková, zakladatelka logistické společnosti Zásilkovna.cz.

Kamenné obchody? Nepotřebujeme

„Téměř polovina e-shopů (41 %) také uvedla, že nemají a rozhodně ani neplánují mít v budoucnu svoji kamennou pobočku. Dalších 50 % kamennou pobočku má, ale už nehodlá otevírat další. A jen 8,2 % plánuje otevírat kamenný obchod. Co z toho vyplývá? Internet je natolik dobrým prostředkem k podnikání, že peníze vynaložené za pronájem a provoz kamenné prodejny jsou pro mnoho podnikatelů pouze zbytečným výdajem navíc, který se navíc nemusí vyplatit. Naprostého konce klasických kamenných obchodů se bát rozhodně nemusíme, ale internet bude bezpochyby čím dál tím důležitější médium pro pohyb zboží i služeb,“ uvedla Zuzana Lhotáková ze SAS Institute,společnosti jež se podílela na analýze výsledků výzkumu.

Co se týče nabízeného sortimentu, tak nejčastějším zbožím, které e-shopy uvádějí jako předmět jejich podnikání, jsou: Dětské zboží (23 %) a Dům, byt, zahrada (21,3 %).

Jasnou vizi mají e-shopy i u dopravy svého zboží. Nejoblíbenější jsou outsourcovaná místa zavedených přepravních společností (60% většina). Dalších 10 % má tento způsob v plánu a pouze 20 % tento krok nechystá. Výrazně se v poslední době zlepšila i rychlost přepravy zboží – 60 % doručuje zboží do druhého dne, 20 % do 48 hodin a 20 % e-shopů zvládá doručení ještě v den přijetí objednávky. Rychlost přepravy je jedním z nejsledovanějších faktorů a podnikatelé se mu velmi intenzivně věnují – ve statistikách zákaznické spokojenosti totiž rychlost hraje výraznou roli.

Růst nejvíce brzdí legislativa

Nevyhovujícího legislativního rámce a byrokracie se obává polovina českých e-shopů, třetina se pak obává silné konkurence.

E-shopy jsou ke své budoucnosti většinou optimistické – 40 % z nich má v plánu vstup na zahraniční trhy. Nejčastěji jde o Slovensko a jiné země východním směrem (Bulharsko, Ukrajina, Rumunsko apod.), kde není tak vysoká konkurence jako na západě.

Příležitost provozovatelé e-shopů vidí zejména v nových komunikačních kanálech, optimalizaci těch stávajících a spouštění nových produktových segmentů. Důležité místo ve strategii firem i podnikatelů jsou pak věrnostní programy, přibližně polovina z dotázaných věrnostní program buď již má, nebo se jej chystá zavádět. Většinou jde o různé formy slev či zvýhodnění, které udělají z nárazového zákazníka trvalého. Dá se tedy předpokládat, že věrnostní programy budou čím dál tím obvyklejší částí e-commerce. A s tímto souvisí i preference užitých komunikačních kanálů směrem k zákazníkům – e-shopy stále více komunikují přes sociální média, které vnímají jako nejlepší příležitost k oslovení potenciálního zákazníka.

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Výdejní místa DPD budou nově i na pobočkách České pošty

13. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Česká pošta a DPD začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu bude tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku by mělo jít již o více než 850 míst. Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Čechům se vrátila kupní síla, jsou ale mnohem více nedůvěřiví

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme. Řada nákupů se ruší nebo odkládá. Slevy se opět staly běžnou součástí nákupního cyklu. Co dalšího odhalil průzkum Skip Pay? Čtěte více