63 % Čechů nakupujících na e-shopech pro osobní účely stále používá stolní počítač
Necelá polovina uživatelů stolních PC je využívá hlavně na hry, ostatní řeší na „velkém“ počítači běžnou práci. Jen tři procenta respondentů průzkumu e-shopu s elektronikou CZC nevyužívají stolní počítač ani notebook.
Zajímavou skutečností je fakt, že jen necelých 20 % oslovených využívá pro osobní účely firemní počítač nebo notebook, přes 80 % na pracovním počítači soukromé věci neřeší a dává jednoznačně přednost vlastnímu stolnímu PC nebo notebooku. „Z výsledků vyplývá, že v práci neřeší Češi na firemním počítači své soukromé záležitosti, jako je například komunikace na sociálních sítích. To přičítám jednak faktu, že jim to v některých případech neumožňuje zaměstnavatel, a také možnostem moderních smartphonů, které dokáží kompletně zajistit každodenní komunikaci v online sféře, včetně jednoduchých úprav kancelářských dokumentů. Zároveň si tímto způsobem Češi chrání své soukromí a uvědomují si, že úložiště a displej monitoru pracovního počítače nemusí být vždy výhradně jejich soukromým prostorem,“ zhodnotil výsledky Jan Šedivý, produktový manager kategorie počítačů CZC.Gaming společnosti CZC.
Jak často Češi obměňují svůj počítač
Výkon dnešních stolních počítačů i notebooků je již řadu let dostatečný na to, aby zvládaly současné vyřizování všech běžných osobních záležitostí, jako je práce s kancelářskými aplikacemi i sociálními sítěmi, prohlížení internetu či hraní jednoduchých a graficky nenáročných online her. Důsledkem toho je skutečnost, že skoro třetina (téměř 32 %) Čechů mění svůj soukromý počítač zpravidla za sedm let nebo i delší dobu. Téměř stejně velká skupina mění mezi cca pěti až sedmi lety. Do tří let mění svůj počítač jen sedm procent uživatelů.
„Troufám si tvrdit, že naprostá většina těch, kteří mění počítač do tří let, jsou hráči nejnovějších PC her. Z běžného uživatelského hlediska přináší každoroční aktualizace procesorů a dalších komponent téměř nerozeznatelné nebo relativně malé faktické zvýšení výkonu. Uživatelům, kteří si před pěti lety pořídili s dobrým uvážením svých potřeb dostatečně výkonný počítač, slouží pravděpodobně dobře dodnes. Češi jsou pořád do značné míry národem geeků a před nákupem stolního počítače i notebooku většinou dobře zvažují jednotlivé parametry vzhledem ke svým potřebám. To je zřejmé i z našeho e-shopu CZC i nového CZC shopu na Allegro, kde před nákupem počítačů uživatelé velmi pečlivě filtrují jednotlivé parametry počítačů jako například konkrétní model procesoru, velikost disku i operační paměti, modelu grafické karty, rozlišení displeje notebooku a řadu dalších věcí,“ uvedl Jan Šedivý.
Průzkum také ukázal, jak staré počítače jsou v českých domácnostech aktuálně používané. Před více než pěti lety pořídilo svůj poslední počítač 22 % uživatelů. Naopak během posledního roku kupovalo počítač nebo notebook přes 17 % respondentů a mezi jedním a dvěma lety dalších víc než 22 %. Souhrnně má téměř 60 % Čechů aktuálně svůj nejnovější osobní počítač novější než tři roky. „Přestože Češi nemění počítače příliš často, tak poslední přibližně tři roky byly z pohledu investic do počítačového vybavení intenzivní. K tomu bezpochyby přispěly i mnohem atraktivnější ceny notebooků. Přenosné počítače nicméně přinášejí víc rizik souvisejících s jejich poškozením, což odpovídá i tomu, že přes 17 % našich respondentů měnilo počítač proto, že se předchozí rozbil,“ doplnil Šedivý.
Osud vysloužilých počítačů
Průzkum CZC se zaměřil i na to, co se po nákupu stalo s posledním nahrazeným počítačem. Celých 21 % Čechů ho používá dál. „Pravděpodobně našly své uplatnění na chalupě nebo třeba jako centrální domácí úložiště dat pro více uživatelů,“ dodal Šedivý. Deset procent uživatelů svůj vysloužilý počítač prodalo a 26 % ho darovalo rodině či známým. Téměř 20 % odložených počítačů leží zatím v domácnosti nevyužitých, 17 % uživatelé ekologicky zlikvidovali a přes čtyři procenta počítačů skončila v popelnicích.
Metodika: Průzkumu se zúčastnilo 1 100 zákazníků e-shopu CZC. Mezi respondenty bylo zastoupeno 5,3 % mladých do 20 let, 10,2 % Čechů mezi 20 a 30 lety, 16,2 % zákazníků ve věku 30 až 40 let, 26 % uživatelů mezi 40 a 50 lety, 20,3 % lidí ve věku 50 až 60 let a 22 % uživatelů starších 60 let.