Trendy v e-commerce: AI, rozvoj online to offline řešení, online tržiště a důraz na loajalitu
Česká národní banka očekává na letošní rok mírný hospodářský růst, vývoj e-commerce tak nebude tolik poháněn penězi spotřebitelů, ale vlastními inovacemi. Těch díky novým technologiím můžeme očekávat hodně. Experti prvního českého poskytovatele odložených plateb (BNPL platby), fintechu Twisto, popisují, co nás letos čeká.
Technologie jako prostředek ke snižování nákladů a zvyšování loajality
Umělá inteligence se v roce 2024 stala nezbytností a v roce 2025 se její vliv jenom posílí. Zákazníkům například pomůže vybírat produkty na základě jejich vkusu, historie nákupů a aktuálních potřeb. Virtuální asistenti pohánění AI budou schopni odpovídat na složitější dotazy, pomáhat s výběrem velikostí, řešit logistické problémy, a dokonce asistovat při návrhu, například v oblasti módy nebo interiérového designu. Umělá inteligence tak jednoduše přinese jinou úroveň personalizace.
„Díky tomu budou čelit zákazníci menšímu počtu zbytečných reklam a nabídkám produktů, které je vůbec nezajímají. Což pomůže zvýšit konverzi dokončených nákupů. Zároveň tím mohou e-shopy a obchody výrazně ušetřit na nákladech,” okomentoval větší zapojení AI do nákupního procesu Head of Sales Twista pro Českou republiku Martin Šťastný.
„V digitální éře, kdy je konkurence vzdálena jen na jedno kliknutí, se zákaznická loajalita stává klíčovým faktorem úspěchu. Umělá inteligence umožňuje lépe porozumět potřebám zákazníků a nabídnout jim personalizované služby, které přesně odpovídají jejich očekáváním. Firmy, které investují do AI nástrojů pro budování dlouhodobých vztahů se zákazníky, nejen posilují svou pozici na trhu, ale také vytvářejí zážitek, který si zákazníci budou chtít zopakovat,“ doplnil CEO Twista Nemika Menevse.
Dalším klíčovým trendem bude strategie online-to-offline (O2O), která propojuje výhody digitálního světa s fyzickým zážitkem. Umožňuje zákazníkům prohlédnout a rezervovat produkty online, které si následně mohou vyzkoušet nebo vyzvednout v kamenných obchodech. Tato integrace přináší jedinečný zákaznický zážitek, který kombinuje pohodlí online nakupování s okamžitou dostupností a smyslovým vjemem fyzického prostoru.
Klíčovou roli zde hraje rozšířená realita (AR), která například umožňuje virtuálně vyzkoušet nábytek přímo v interiéru nebo prozkoumat obchod pomocí virtuálních prohlídek. Tlak na efektivní propojení těchto dvou světů bude i nadále růst, protože zákazníci chtějí mít to nejlepší z obou – digitální pohodlí i možnost osobního kontaktu s produktem.
„Budoucnost e-commerce spočívá v propojení digitálního a fyzického světa. Strategie O2O je víc než jen technologická inovace – je to revoluce v zákaznickém zážitku, která odstraňuje hranice mezi online pohodlím a offline autentičností. Firmy, které tuto integraci zvládnou, budou mít nejen konkurenční výhodu, ale také získají loajalitu zákazníků hledajících jedinečné a bezproblémové nákupní cesty,“ řekl Head of Product Twista Milan Žáček.
Alternativní platební metody: BNPL a Open Banking
Flexibilita a transparentnost. Tak lze popsat platební trendy pro příští rok. Poskytovatelé odložených plateb (Buy Now Pay Later) se soustřeďují na další platební řešení, jako jsou splátky, které si zákazníci můžou pořídit přímo během nákupu. Takovou cestou se příští rok vydá i Twisto.
„Jednoduché, rychlé a spolehlivé platební metody jsou klíčem k lepší UX a následně vyšším prodejům. BNPL platby jsou extrémně jednoduché a pohodlné a do dnešní nabídky e-shopů už standardně patří. Proto chceme uživatelskou vstřícnost BNPL plateb, které lze pořídit na pár kliknutí, rozšířit i do poskytování flexibilnějších možností placení jako jsou například splátky,” uvedl Jan Fišar, který má v Twistu na starosti marketing.
Vedle odložených plateb se v roce 2025 bude nadále rozvíjet i takzvané Open Banking, což jsou přímé bankovní převody přes API bez potřeby zprostředkovatelů, jako jsou platební karty. Například Twisto ji svým zákazníkům poskytuje také, a to na splacení jejich útrat provedených Twisto kartou.
Online tržiště: velká konkurence
Trendyol a Temu, dříve Allegro. Česká e-commerce se začíná zahušťovat mezinárodními obřími tržišti, které poskytují miliony produktů za velmi příznivé ceny. Vedle tlaku na cenu ale zákazníci vyžadují od obchodníků stále víc i jiné hodnoty.
„Důraz na udržitelnost je rozhodně trend, se kterým musí obchodníci počítat, a to především ti, kteří chtějí zaujmout mladší generace. Pro ně je důležitá i uživatelská jednoduchost, která se s BNPL platbami skvěle doplňuje,” shrnul Martin Šťastný, Head of Sales Twista pro Českou republiku.