Tvůrci obsahu proměňují tok dat na internetu

30. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Při posuzování toku dat na internetu bývalo běžné zaměřovat se na parametry stahování obsahu. Tím, že se stále více uživatelů internetu stává zároveň tvůrci obsahu, je důležité hodnotit i nahrávání obsahu. Zatímco u mobilních dat jde zejména o nahrávání na sociální sítě a o komunikaci, u fixních sítí, jako je domácí Wi-Fi, je v popředí sdílení souborů a nahrávání videí.

V dnešní době má téměř každý možnost stát se do jisté míry tvůrcem obsahu, ať už jde o tvorbu a sdílení fotek, obrázků nebo videí na sociální sítě, jako je Facebook, Snapchat nebo TikTok nebo o nahrávání libovolných videí třeba na YouTube. To vede k tomu, že stále více lidí nevyužívá už pouze download, ale také upload. Velmi podstatnou kategorií ve sdíleném obsahu u fixních i mobilních sítí je také komunikace, u které převažují videohovory,“ uvedl Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

„U fixních sítí můžeme vidět, že aplikace na sdílení souborů zastupují více než čtvrtinu celkového provozu uploadu, další v řadě je pak nahrávání videí se 13 % a komunikace s 11 %. U mobilních sítí je na prvním místě nahrávání na sociální sítě se 23 % celkového provozu, další v řadě je pak komunikace se 16 % a sdílení souborů s 15 %,“ dodal Jaroslav Cihelka.

U mobilních sítí jsou pro upload nejvýznamnější aplikace TikTok a Facebook Messenger s 8 %, následuje Snapchat a Amazon AWS se 6 %, a s 5 % se zařazují YouTube, Facebook a iCloud. U fixních sítí jsou výsledky odlišné, na prvním místě je iCloud s 9 %, navazuje FaceTime s 5 % a Google Cloud storage, Google, platformy YouTube a BitTorrent mají shodně po 4 %.

V kategorii sdíleného obsahu u fixních sítí reprezentuje prvenství doručování souborů (29 %) a streaming (19 %), u mobilních sítí je pořadí prvních dvou opačné, převažuje streaming (20 %) a až za ním je doručování souborů (16 %).

Údaje vyplývají z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

Štítky: 

Podobné články

Jak subjekty kritické infrastruktury investují do bezpečnosti svých provozních technologií?

17. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Průmyslové řídicí systémy (ICS) a provozní technologie (OT) jsou zásadní pro sektor kritické infrastruktury. Efektivní zabezpečení zajišťuje prevenci před potenciálními katastrofickými incidenty, udržuje důvěru veřejnosti, ekonomickou stabilitu a národní bezpečnost. Společnost ComSource se nyní zaměřila na fakt, zdali výdaje provozovatelů na bezpečnost těchto systémů odpovídají jejich významu. Čtěte více

Rok 2024 přinesl raketový vzestup AI asistentů. Zatím je však používají jednotky procent uživatelů

25. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Umělá inteligence se stala hitem poslední doby. Stále používanějšími jsou zejména AI asistenti jako Copilot, ChatGPT nebo Gemini. Jejich rychlý vzestup a stále narůstající popularita naznačují, že by se mohly stát všudypřítomnými podobně jako třeba vyhledávače. Na konci roku je celosvětově používalo 7 % domácností v pevných sítích a 4 % uživatelů v mobilních sítích. Čtěte více

Tři čtvrtiny kybernetických útoků přichází skrze e-maily

3. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Kritická infrastruktura čelí alarmujícímu nárůstu kybernetických hrozeb, přičemž e-maily zůstávají hlavním vstupním bodem pro útočníky – až 75 % kybernetických útoků přichází skrze e-mailové zprávy. I přesto většina organizací riziko spojené s e-mailovou komunikací podceňuje. Až 80 % společností v kritické infrastruktuře se přitom stalo obětí phishingových útoků. Čtěte více

Využití dat pro hraní her roste. Za hodinu „cloud gamingu“ může uživatel spotřebovat až 22 GB dat

17. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Ačkoliv nejvíce dat stále spotřebovávají videa, hraní her se stává stále datově náročnější záležitostí. Na tok dat je již dnes často výrazně náročnější než streamování videí. S rozšířením „cloud gamingu“ může spotřeba dat narůst mnohonásobě. Čtěte více