E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun.

V průměru více než šest tisíc korun útraty za zboží v e-shopech, a to při téměř pěti nákupech na zákazníka, takové jsou výsledky pravidelného měsíčního výzkumu APEK. „Listopadová čísla nám potvrzují, že vánoční sezona se rozjela naplno v období kolem Black Friday. Zatímco v předchozích měsících se hodnota nákupů za výrobky v on-line prostoru pohybovala okolo 4,5 tisíc na zákazníka, nyní to bylo přes 6 tisíc,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a doplnil: „Z našeho tradičního vzorku, tedy tisíc respondentů nakupujících na internetu, objednalo alespoň jeden kus zboží v e-shopech 89 %, což je také nejvíce v průběhu celého roku. Navíc se také výrazně zvýšil průměrný počet nákupů.

Prosincové prodeje v e-shopech vrcholí

V současné době internetové obchody vyhodnocují druhý očekávaný vrchol vánoční sezony. „Týden od 9. prosince naplnil předpoklady a blíží se dosaženými hodnotami Black Friday. Podle našich prvních odhadů opět padla hranice sedmi miliard korun za zboží,“ uvedl Jan Vetyška. Vše tedy nasvědčuje tomu, že česká e-commerce opravdu letos zaznamená meziroční růst. A to možná větší, než se v úvodu roku zdálo. „Myslím, že oproti roku 2023 se prodeje zvýší o více než pět procent. Celkové obraty české e-commerce se tak budou blížit hranici 200 miliard korun. Při započítání zboží dodaného do ČR prostřednictvím on-line tržišť ze třetích zemí budou prodeje tuto metu dokonce výrazně překračovat,“ zhodnotil Vetyška.

Kalendář letos přitom nahrává i opozdilcům, kteří dosud s objednávkou dárků váhali. Zboží, které mají e-shopy skladem, by mělo dorazit na určenou adresu i při nákupech provedených ve středu 18. prosince. Do vlastních výdejen či samoobslužných boxů internetových obchodů ale můžou nakupující objednávat prakticky až do Štědrého dne.

Dárky vybíráme nejvíce na základě přání obdarovávaných

A kde vůbec Češi berou inspiraci pro nákup dárků? Jak ukázal vánoční výzkum APEK, tak nejčastěji přímo od obdarovávaného, a to u více než 60 % dotázaných. Velká část nakupujících se ale rozhoduje živelně (36 %), na základě doporučení známých či rodiny (35 %) či přímo na stránkách e-shopů (34 %). Sociální sítě jako zdroj inspirace uvedlo překvapivě pouze 17 % respondentů, influenceři jich údajně ovlivní pouze pět procent. „Je vidět, že zdrojů inspirace je opravdu hodně. Přání našich blízkých je ale stále nejlepší sázkou na jistotu. Na druhou stranu to pravé překvapení může přinést právě doporučení, které najdeme v některém z našich oblíbených e-shopů,“ uzavřel Vetyška.

Měsíční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1058 respondentů, z toho 1005 nakupuje na internetu alespoň jednou za rok.

Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 320 respondentů (1 051 po screenu).

Podobné články

Vánoční on-line nákupy startují, zákazníci plánují objednávat ve velkém již v listopadu

20. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
I letos nás čeká vánoční nákupní horečka. A ta startuje právě v těchto dnech. Významná část dárků se přitom prodá v on-line prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. Téměř polovina z nich plánuje objednávat vybrané zboží již ve druhé půlce listopadu. A jaké si Češi letos přichystali vánoční rozpočty? Čtěte více

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Čtěte více

Češi v létě na internetu utráceli dosud nejvíc z celého roku 2024

23. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Skoro každý třetí Čech, který je uživatelem internetu, si během letních měsíců objednal některou ze služeb on-line. V červenci to přitom bylo v průměru za více než osm tisíc korun, což je letošní jednoznačný rekord. Spotřebitelé v létě utráceli nadstandardně také v e-shopech. Čtěte více

Nejvíce on-line služeb Češi letos objednali v červnu

30. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nákup služeb v on-line prostředí provedlo nejvíce spotřebitelů v dosavadním průběhu roku. Podle pravidelného výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to v červnu bylo více než 28 % internetových uživatelů. V předchozích měsících byla obvyklá hodnota o tři až čtyři procentní body nižší. Čtěte více