Česká e-commerce ve třetím kvartálu roku 2024 nadále rostla
Přestože srpen byl kvůli letním dovoleným nejslabším měsícem, září přineslo oživení trhu a zájmu zákazníků. Silná zářijová čísla, podpořená podzimními slevovými akcemi, zajistila lepší celkové výsledky ve srovnání s loňským rokem. „Data společnosti Heureka potvrdila, že česká ekonomika ožívá. E-commerce sektor však mohl dosáhnout lepšího výsledku, pokud by nedošlo ke zpomalení zájmu zákazníků o online nákupy v hlavních prodejních kategoriích, jako je třeba spotřební elektronika. Některé kategorie naopak zaznamenaly zajímavý růst díky specifickým okolnostem a událostem, jako jsou vládní dotační programy nebo klimatické podmínky,“ poznamenal David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.
Prodeje ovládly rozmary letního počasí
Solární boom se viditelně nevyhnul ani Česku. Solární a fotovoltaické komponenty, které vzrostly o skvělých 462 %, se již podruhé staly nejúspěšnější kategorií čtvrtletí. Slunce hrálo velkou roli i v dalších online nákupech. V důsledku extrémně teplého léta zaznamenaly produkty jako mobilní klimatizace nárůst poptávky o 38 % a domácí ventilátory o 32 %. Následné letní přemnožení hmyzu vedlo k růstu zájmu o lapače a odpuzovače o 44 %. Po slunci přišla bohužel voda a kvůli zářijovým povodním se zvýšila poptávka po záložních zdrojích energie, kdy například elektrocentrály zaznamenaly nárůst o 90 %. S povodněmi souvisí i růst vyhledávání odvlhčovačů vzduchu, které poskočily o 62 %.
Překvapivým letním skokanem je zrnková káva (70 %), jako důsledek obav zákazníků z budoucího zdražení kávy způsobené letošní neúrodou. Oproti tomu nadále klesá zájem o hit covidových let - automatické kávovary (pokles o 16 %). Na začátku září začal platit zákaz provozování neekologických kotlů na pevná fosilní paliva, což společně s dotacemi státu, vygenerovalo 51% nárůst zájmu o nové kotle.
David Chmelař k tomu uvedl: „Celkově letní počasí ovlivňuje e-commerce jak poklesem prodejů v důsledku dovolených a outdoorových aktivit, tak i zvýšenou poptávkou po produktech spojených s teplem. Lidé tráví více času venku a méně se věnují online nákupům. Z našich dat je také vidět, že lidé stále více porovnávají ceny, vyhledávají nejlepší nabídky a viditelně čekají na předvánoční slevy.“
Nedařilo se spotřební elektronice
Největší pokles zaznamenaly herní konzole (48 %). Na trhu není žádný nový model a poptávka se zdá být nasycena. Oproti loňskému roku klesala i další spotřební elektronika. Zájem o mobilní telefony přes léto spadl o 19 %, u chytrých hodinek pak o 25 %. Jindy silná kategorie sluchátek ztratila přes léto 14%. Zákazníci viditelně vyčkávají na novinky, které budou uvedeny na podzim.
Překvapením letního čtvrtletí je snížení poptávky po bazénech, která klesla o 30 %, avšak zájem o bazénové příslušenství nadále rostl. Např. bazénové vysavače stouply o 46 %.
I přes pokles v některých kategoriích zůstává spokojenost českých zákazníků s e-shopy stabilně vysoká (hodnocení za třetí kvartál 2024 dosáhlo 95,99 %). „E-shopy pochopily, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snažit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. Nabízejí tedy stále kvalitnější doplňkové služby, což se odráží ve stále vysoké spokojenosti zákazníků,” uzavřel David Chmelař.