Marketplaces vládnou online obchodu, prodejci se ale nestíhají adaptovat

2. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lesensky)
Marketplaces již v Evropě zajišťují polovinu online prodejů a zákazníci se na ně rychle adaptují. S rostoucím významem těchto platforem, jako jsou Allegro či Amazon, čelí české e-shopy stále silnější konkurenci. Pokud chtějí uspět, musí počítat s časovou investicí na adaptaci i se zkvalitněním zákaznického servisu. Důležité jsou také pozitivní zákaznické recenze.

Marketplace představuje online platformu, která propojuje prodejce s kupujícími. Na rozdíl od běžného e-shopu, kde se prodává zboží od jednoho obchodníka, marketplace neboli tržiště nabízí produkty od vícera prodejců na jednom místě. V Evropě marketplaces dnes zajišťují přibližně polovinu všech online prodejů. Mezi nejznámější tržiště patří americké platformy Amazon či eBay a nově se prosazuje také čínské Temu. Na českém trhu se mezi populární marketplaces řadí Alza, Allegro či Kaufland, které postupně rozšiřují svou působnost. Například Allegro bude nově dostupné v Maďarsku a Kaufland spouští prodej v Rakousku a Polsku.

„Velká část prodejců již marketplaces důvěrně zná a rovněž na nich roky obchoduje. Majitelé značek začínají marketplaces vnímat jako další ‚povinný kanál‘, jako doplněk pro vlastní e-shop a retail,“ uvedl Lubomír Petráš ze společnosti Czech Export Services, která se specializuje na podporu v prodeji přes marketplaces. „Nově na trhu vznikají menší, specializované marketplaces, které se zaměřují pouze na určité kategorie zboží. Právě specializace marketplaces je novým trendem, který se bude prosazovat i v budoucnu,“ dodal Petráš s tím, že jde například o tržiště WeWell, Decathlon, Dr.Max a podobně.

Etablování se na marketplaces trvá více než rok

Stále se rozšiřující portfolio marketplaces přitahuje nové subjekty, které se chtějí na platformách etablovat. Zájem narůstá zejména se startem vánočních prodejů. Vstup na marketplaces však má svá specifika a vyžaduje osvojení si daného prostředí. „Každá platforma vyžaduje jiný přístup, odlišnosti lze najít i u samotných lokálních mutací jednoho zprostředkovatele. Například Amazon se v každé zemi ovládá jinak,“ upozornil Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který přes marketplaces doručuje do 22 zemí světa a v letošním roce prodává 42 % zboží právě prostřednictvím těchto platforem.

E-shopy, které na tržiště vstupují nově, musejí počítat s delší časovou investicí, aby se na marketplaces dostatečně etablovaly. „Než prodejce detailně rozpozná chování a osvojí si ovládání jednoho tržiště, může to trvat i déle než rok. Investice se ale vyplatí, prodeje přes marketplaces ve srovnání s vlastním e-shopem výrazně dominují,“ doplnil Tlapák, který na marketplaces oceňuje zejména vybudovanou infrastrukturu a zákaznickou základnu, což podle něj násobně šetří náklady.

Provozovatelé marketplaces si náročnost vstupu na platformu uvědomují a přizpůsobují tomu prostředí. „Postupně se vše unifikuje – ať už jde o nabídku vlastní dopravy, nebo fulfillmentu. Ke sjednocování podmínek dochází také u kontroly kvality dat a dodržování legislativy,“ popsal Lubomír Petráš.

Klíč k úspěchu: recenze a zákaznický servis

Za úspěšným prodejem produktů stojí prezentace výrobku, a především pak zákaznické recenze. „V případě pozitivních recenzí nerozhoduje tolik cena, protože se většinou lépe prodává dobře hodnocený produkt než ten levnější bez recenzí,“ vysvětlil Radim Tlapák z e-shopu BatteryShop, který prostřednictvím marketplaces nejvíce prodává baterie do záložních zdrojů, jak již pro domácí spotřebitele, tak i pro velká serverová řešení. Právě zaměření se na specifický segment výrobků je dalším aspektem, který pomůže na marketplaces uspět.

Problematické bývá zvládnutí zákaznické podpory, kterou je třeba před startem spolupráce s marketplaces ošetřit. Právě kvalita doplňkového servisu může rozhodnout o tom, zda se prodejce na tržišti udrží. „Většina platforem má v souvislosti se zákaznickou podporou nastavená poměrně přísná pravidla. Pokud tedy obchodník nebude zvládat vyřizovat reklamace a další klientské požadavky ve stanoveném čase, mohou mu hrozit sankce, či dokonce pozastavení prodeje,“ poznamenal Jan Nedělník, CEO společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia, která působí v oblasti zákaznického servisu.

Podobné články

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více

Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu. Čtěte více