Jaké jsou dopady inflace na ceny v e-commerce?

20. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Aktuální situace a všechny přidružené události posledních měsíců se odráží na rostoucích cenách spotřebního zboží. V jakých kategoriích je tento trend patrný nejvíce ukazuje nejnovější analýza vývoje cen na internetu, kterou zpracoval nákupní rádce Heureka.cz.

Obecně patří k sortimentu s nejvyšším meziročním růstem ceny veškeré vybavení k topenářství, významně zdražily také elektrocentrály (+ 112 %), výčepní zařízení (+ 110 %), jízdní kola (+ 35 %), ale také dětské pleny či toaletní papír.

„Rostoucí cenová hladina také mění to, jak zákazníci k nákupům přistupují. Více je teď promýšlí a častěji kupují větší ekonomická balení,“ uvedl k analýze cen Michal Buzek, šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz.

„Meziroční zvyšování cen sledujeme napříč téměř všemi kategoriemi, které na Heurece máme. V některých případech jde o nárazové zdražení až o stovky procent, například u sporáků na tuhá paliva nebo u tepelných čerpadel. V jiných kategoriích, například u jízdních kol nebo plen, jde o postupný, ale dlouhodobý trend, který začal být ve většině případů patrný od března,” řekl Michal Buzek, šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz.

Rostoucí ceny mění způsob, jakým způsobem zákazníci k nákupům přistupují. „Aktuální situace na trhu nutí spotřebitele měnit to, jak nad nákupy přemýšlí. Nákupy se více promýšlejí a plánují. V datech vidíme, že se v mnoha kategoriích častěji kupují výhodnější balení po více kusech, různé multipacky, které v konečném důsledku mohou výslednou cenu jednotkového produktu snížit,“ vysvětlil Buzek. Jako příklad uvedl některý drogistický sortiment, třeba dětské pleny nebo toaletní papír. Zatímco vloni byla nejprodávanější balení toaletního papíru po 8 a 16 kusech, letos už prodejům vévodí balení po 48 a 32 kusech. Jeho cena meziročně vzrostla o 23 %. Pleny zdražily meziročně o 16 % a i zde se zákazníci od balení po 30 kusech přesunuli k mega výhodným balíkům po 170 kusech.

U topení roste zájem i cena

Topenářský sortiment se stal na internetu jedním z těch, o které vzrostl meziročně zájem nejvíce, což se odráží také na jeho zvyšující se ceně. O kategorie jako krbová kamna, bojlery, sporáky na tuhá paliva, tepelná čerpadla či ohřívače vyskočil v posledních měsících zájem na internetu o stovky procent. A s tím přišlo také zvyšování průměrné ceny tohoto sortimentu. 

„Třeba průměrná cena tepelných čerpadel vyskočila v srpnu o 250 % výše než v loňském roce. Průměrná cena tepelného čerpadla je aktuálně 61 00 korun, ale třeba v dubnu to bylo 163 000 korun. Podobné výkyvy se skokovým růstem ceny hned dubnu, tedy po vypuknutí krize na Ukrajině, sledujeme téměř ve všech kategoriích spojených s topením,” doplnil Michal Buzek. O 50 % vzrostla na internetu také průměrná cena krbových kamen na aktuálních 26 00 korun. O 50 % vzrostly i ceny bojlerů a ohřívačů.

Zlevnily grafické karty nebo sporttestery, neroste ani cena televizorů

Grafické karty jsou naopak příkladem sortimentu, jehož průměrná cena od prosince padá, během půl roku spadla o polovinu. V meziročním srovnání je aktuální průměrná cena grafických karet 12 147 korun, což je o 36 % méně než loni. Klesá také například cena sporttesterů nebo sušiček prádla. Ty se dají aktuálně pořídit v průměru za 8 560 korun, což je o 26 % méně než vloni. Televizory zlevnily meziročně o osm procent na průměrných 13 500 kč.

„Do vývoje cen samozřejmě kromě externích událostí vstupuje také sezónnost produktu, jejich aktuální stav na skladě i cenová politika jednotlivých prodejců. Mezi jednotlivými nabídkami tak mohou být i propastné rozdíly v ceně, díky kterým se dá leckdy ušetřit i 50 % z ceny produktu,“ uzavřel Michal Buzek. „Víc, než kdy jindy je potřeba nakupovat chytře, a díky tomu neutrácet zbytečně peníze navíc.”

Kategorie Meziroční změna průměrné ceny (srpen 2022 vs. srpen 2021) Průměrná cena v srpnu 2022
Tepelná čerpadla 250 %61 000 Kč
Elektrocentrály112 %16 000 Kč
Výčepní zařízení 110 %12 000 Kč
Sporáky na tuhá paliva62 %28 000 Kč
Krbová kamna50 %26 300 Kč
Bojlery a ohřívače50 %10 000 Kč
Jízdní kola35 %19 000 Kč
Toaletní papír23 %150 Kč
Mrazáky18 %9 500 Kč
Dětské pleny16 %310 Kč
Sekačky 7 %7 000 Kč
Lednice  4 %12 000 Kč
Televize-9 %13 500 Kč
Paddleboardy-12 %8 000 Kč
Sušičky prádla-26 %8 500 Kč
Sporttestry-30 %7 800 Kč
Grafické karty-36 %12 000 Kč

Podobné články

Česká e-commerce ve třetím kvartálu roku 2024 nadále rostla

18. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšných předchozích dvou kvartálech podařilo udržet pozitivní trend i nadále. Třetí čtvrtletí tohoto roku skončilo s celkovým nárůstem tržeb o pět procent. Z pravidelné analýzy Heureka eCommerce Insider zároveň vyplývá, že se mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1 389 Kč. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více

Česká e-commerce vloni meziročně ztratila šest procent

10. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun. Jde tak o šestiprocentní pokles oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál, který se po mnoha měsících propadu dostal do 2% růstu. Trh se díky klesající inflaci i příchodu zahraničních hráčů začal oživovat, dařilo se zejména velkým e-shopům. Čtěte více