ČSÚ: Práce na dálku se i díky pandemii stává běžnou

13. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
V době pandemie onemocnění covid-19 v roce 2021 umožňovalo dle ČSÚ zaměstnancům částečně pracovat z domova 60 % podniků. Přes online platformy komunikovala polovina firem, dvě pětiny velkých podniků začaly aplikace pro online komunikaci využívat až v souvislosti se zhoršenou epidemickou situací.

Devět z deseti velkých podniků umožňuje i v době rozvolněných protiepidemických opatření svým zaměstnancům práci z domova. Naopak mezi malými podniky tuto možnost nabízí jen polovina z nich. „Mezi jednotlivými odvětvími nacházíme významné rozdíly, protože některé profese z domova vykonávat nelze. Nejčastěji nechávají své zaměstnance na home officu firmy působící v IT službách, konkrétně 97 % z nich. Následují podniky z oblasti mediálních činností a cestovní agentury,“ uvedla Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Mezi obory, pro něž je práce z domova nejméně častá, patří dle očekávání stravování, maloobchod, ubytování či stavebnictví. Ve stravování a pohostinství neumožňuje práci z domova ani pětina podniků s deseti a více zaměstnanci.

Pro efektivnější práci z domova řada podniků zaměstnancům poskytuje vzdálený přístup do firemní sítě. Nejčastěji jde o přístup na pracovní e-mail, který v roce 2021 nabízelo 70 % podniků. Ve stejném roce 62 % firem umožňovalo zaměstnancům i vzdálený přístup přes zabezpečené sítě do firemních aplikací a informačních systému (tedy např. na intranet či do účetnictví). „Zatímco mezi velkými podniky s více než 250 zaměstnanci nabízí některým svým zaměstnancům vzdálený přístup k firemním aplikacím a informačním systémům již 97 % z nich, u malých podniků do 50 zaměstnanců tak činí 57 %,“ dodala Kamila Burešová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. V minulém roce navíc polovina podniků používala online komunikační platformy, přičemž velké firmy je využívaly téměř všechny (95 %).

V loňském roce mělo v Česku webové stránky 83 % podniků s deseti a více zaměstnanci. „Potěšující je, že v nabídce některých pokročilých webových funkcí jsou podniky v Česku vysoce nad evropským průměrem. Například možnost zadat online objednávku či rezervaci nabízela v roce 2021 v Česku celá třetina firem. Jde o třetí nejvyšší podíl ze zemí EU,“ uvedl k situaci Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Také v roce 2021 pokračoval u podniků rozmach v používání sociálních médií a cloud computingu. Podíl podniků s profilem na sociálních médiích poprvé překročil hranici 50 %, placené cloudové služby využívalo 44 % firem, dvakrát více než v roce 2017. Umělou inteligenci používalo v Česku 4,5 % podniků, mezi velkými subjekty jich však byla pětina.

Více informací přináší aktuální publikace Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru za rok 2021.

Podobné články

Umělou inteligenci používá již 11 % českých firem

4. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Rychlost pevného připojení k internetu v podnicích v současnosti stále roste a na vzestupu je v Česku také používání technologií umělé inteligence. S umělou inteligencí dle ČSÚ pracují nejčastěji velké podniky, jejichž podíl v roce 2024 poprvé překročil hranici 40 %. Čtěte více

HDP mezičtvrtletně vzrostl o 0,3 %

31. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Podle předběžného odhadu ČSÚ vzrostl hrubý domácí produkt ve 3. čtvrtletí mezičtvrtletně o 0,3 % a meziročně o 1,3 %. Čtěte více

HDP meziročně vzrostl o 0,6 %

4. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Podle zpřesněného odhadu ČSÚ vzrostl hrubý domácí produkt ve 2. čtvrtletí mezičtvrtletně o 0,3 % a meziročně o 0,6 %. Meziroční růst HDP byl podpořen zejména vyššími výdaji na konečnou spotřebu. Negativní vliv měla změna stavu zásob. Čtěte více

Důvěra podnikatelů a spotřebitelů v ekonomiku se znovu meziměsíčně snížila

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSU)
Souhrnný indikátor důvěry ČSÚ vyjádřený bazickým indexem se oproti červenci snížil o 1,4 bodu na hodnotu 93,7, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se snížil o 1,5 bodu na hodnotu 93,0 a indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 1,1 bodu na hodnotu 97,3. Čtěte více